شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: آنچه از دوران کودکی و نوجوانی ما به خوبی در ذهن‌مان ماندگار شده، پهن‌شدن سفره‌های افطاری ‌فامیلی و دور هم جمع شدن و افطاری خوردن است.

افطاری‌های شیرین

طعم و مزه اين افطاري‌هاي شيرين را هنوز هم زير زبان‌مان مزمزه مي‌كنيم. ‌در اين سال‌ها به‌دليل سخت گرفتن خانواده‌ها و باز شدن پاي تجملات به سفره‌هاي افطاري، جمع شدن فاميل و دوست و آشنا دور سفره افطار، كمرنگ‌تر شده است. اما ما هنوز دل مان مي‌خواهد سفره‌هاي افطاري با طعم شيرين جمع‌هاي دوستي و فاميلي را احيا كنيم، به همين دليل به شما پيشنهاد مي‌كنيم اين صفحه را بخوانيد تا بدانيد چگونه بايد از همين روز اول‌ ماه مبارك رمضان برنامه‌ريزي كنيد تا بتوانيد سفره‌هاي افطاري فاميلي را دوباره با همان لذت سال‌هاي كودكي‌مان، پهن كنيد.

  • مقدمات را آماده كنيد

روزهاي ابتدايي ‌ماه مبارك، زمان مناسبي براي دعوت مهمان‌هاست؛ هم از اين لحاظ كه شما مي‌توانيد در روزهاي اول ‌ماه مبارك زمان‌هاي خالي و روزهاي مناسب را پيدا كنيد و هم از اين جهت كه افراد هنوز به مجالس افطاري مختلف دعوت نشده‌اند و راحت‌تر مي‌توانند با شما و برنامه شما هماهنگ شوند. اين يكي از بهترين مزيت‌هاي برنامه‌ريزي بموقع است. از همين ابتدا فعاليت‌هاي‌تان را دسته‌بندي و تقسيم كنيد. به‌عنوان مثال اگر خريد داريد آنها را چند روز قبل از تاريخ مهماني افطاري‌تان تهيه كنيد. سراغ مواردي كه براي پذيرايي لازم است، برويد؛ مثلا شما مي‌توانيد شهد شكر شربت را از چند روز قبل تهيه كنيد، بدون اينكه مشكلي پيش بيايد. سبزي‌ها را مي‌توانيد بخريد، تميز كنيد و در دستمال‌هاي نخي بپچيد زيرا با اين روش تا 3-2 روز آينده سبزي‌ها سالم و تازه خواهند ماند. مي‌توانيد كارهاي ديگر را هم با همين شيوه و بسته به فاصله زماني مدنظرتان، برنامه‌ريزي كنيد.

  • افطاري‌هاي بزرگ يا كوچك؟

وقتي فهرست مهمان‌هاي افطاري را مي‌نويسيد، احتمالا تعداد زيادي از افراد اعم از فاميل و دوست و آشنا هستند كه شما تمايل داريد، آنها را به خانه خود دعوت كنيد. اما مسئله مهم، فضاي كافي براي دعوت كردن اين افراد است. اگر خانه شما به اندازه كافي فضا نداشته باشد، مديريت سفره افطار كمي سخت خواهد شد. اما اگر افرادي كه دعوت مي‌كنيد، متناسب با امكانات در دسترس شما باشد، كار افطاري دادن براي شما كمي راحت‌تر خواهد شد. بنابراين مي‌توانيد يك مهماني افطاري بزرگ را تبديل به چند مهماني افطاري كوچك كنيد. سعي كنيد افرادي كه دعوت مي‌كنيد، اغلب در يك دسته قرار داشته باشند. به‌عنوان مثال، مي‌توانيد شبي را براي دعوت دوستان درنظر بگيريد و شب ديگري را براي پذيرايي از اقوام و بستگان. اين يكدستي، هم براي مهمان‌ها بهتر است كه در كنار هم راحت‌تر ارتباط مي‌گيرند و هم براي شما كه احتياج نيست زماني را صرف معرفي و برقراري ارتباط بين افراد كنيد.

  • افطاري در پارك‌ها را تجربه كنيد

خانه‌هاي آپارتماني اين روزها، فضاي زيادي را در اختيار ما قرار نمي‌دهند و همين باعث مي‌شود تا خيلي از ما به‌خاطر همين فضاي اندك، برگزاري افطار را سخت و دور از دسترس بدانيم. اما باز هم راه‌حل‌هايي هست. كافي است شما حاضر باشيد اتفاقات جديد را تجربه كنيد. در اين ايام كه روزها بلند است و روزه‌داري ساعات زيادي، طول خواهد كشيد، پيشنهاد محققان و پزشكان اين است كه افطار ساده و كم‌حجم باشد. در عمل هم همين اتفاق مي‌افتد. بارها خودمان شاهد بوده‌ايم كه روزه‌داران، بعد از خوردن چند لقمه نان و پنير و كمي سوپ ديگر اشتها ندارند. همين يعني افطاري مي‌تواند ساده باشد. پس سراغ گزينه‌هايي مانند پارك‌ها و فضاهاي باز بيرون از خانه برويد. 2 يا 3 عدد فلاسك، به همراه مقداري پنير و سبزي و نان و يك سوپ ساده كه در منزل تهيه كرده‌ايد، مي‌توانند سفره افطاري بيرون از خانه شما را كامل كنند. حمل‌ونقل اين خوراكي‌ها كار سختي نيست، كافي است از ظرف‌هاي در‌دار محكم كمك بگيريد.

  • سحري‌هاي لذتبخش

افطاري دادن براي عده‌اي كه ضعف روزه طي روز بر آنها غلبه مي‌كند كمي سخت مي‌شود. اما اگر اين افراد اصرار بر سهيم شدن در ثواب طعام دادن به روزه‌داران اين ‌ماه را داشته باشند، يك گزينه هم سحري دادن است. شب‌هاي كوتاه بهاري، اين اجازه را به افراد نمي‌دهد تا در زمان اندكي بعد از افطاري، شام بخورند، به همين علت اغلب، سحري را كامل‌تر درنظر مي‌گيرند و اگر فرداي آن روز تعطيل باشد، مي‌توانند اين فاصله زماني كوتاه را بيدار بمانند. مي‌توانيد مهمان خود را براي وعده سحر دعوت كنيد. البته اين گزينه محدوديت‌ زماني دارد چرا كه شما بايد زمان‌هاي خاصي را براي اين امر درنظر بگيريد كه روز كاري بعد از آن تعطيل باشد.از قضا چون زمان بيشتري را دور هم سپري خواهيد كرد، مي‌توانيد برنامه‌هاي متنوعي را براي اين جمع خاص درنظر بگيريد.

کد خبر 371419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha