شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

در میانه انتقاد‌های تند و حتی گاهی بی‌اساس به سند۲۰۳۰در رسانه‌ها از یک سو و دفاع‌های سیستمی از سوی دیگر، این پرونده به مجلس می‌رود تا شاید نمایندگان فارغ از جنجال‌های سیاسی و شایعات شبکه‌های اجتماعی، بتوانند با بررسی جوانب موضوع دغدغه رهبری در این زمینه را پاسخ بدهند، جایی که ایشان فرمودند:« اصل کار غلط است. اینکه سندی را امضا کنیم و بعد بیاییم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر، مطلقاً مجاز نیست.»

سند ۲۰۳۰

حدود 3هفته پس از هشدار رهبري درباره پذيرش سند2030در ايران، عده‌اي با پر رنگ كردن برخي مطالب مرتبط با اين سند مانند آموزش مسائل جنسي به دانش‌آموزان حتي قرار گرفتن تصوير دختر و پسر در كتاب رياضي دبستان را هم به اين موضوع ارتباط مي‌دهند.در برابر گروهي ديگر چنان محكم از اين سند دفاع مي‌كنند كه انگار هشدار رهبر انقلاب در اين زمينه بي‌دليل بوده و هيچ مشكلي وجود ندارد.آنچه در اين ميان كمرنگ مي‌شود مباحث فني و كارشناسي است.چنين مباحثي البته حتي پيش از تذكر رهبر انقلاب هم شكل گرفته بود و پس از آن نيز ادامه داشت اما كمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.حالا و در تازه‌ترين خبر قرار است نمايندگان مجلس به اين موضوع ورود كنند.

البته تعداد زيادي از نمايندگان در زمان اوج مباحث مربوط به اين سند از رئيس‌جمهور پاسخ خواستند و عده‌اي از آنها در نامه‌اي به‌صورت رسمي خواستار پاسخگويي دولت شدند.با فروكش كردن مباحث انتخاباتي، حالا نمايندگان دوباره سراغ اين موضوع رفته‌اند و قرار است كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس فردا يكشنبه ميزبان تعدادي از وزرا و مسئولين در اين‌باره باشد. درباره اينكه مشخصا چه كساني در اين جلسه حضور خواهند داشت سايت مجلس اطلاعاتي منتشر نكرده است.در پيگيري‌هاي همشهري از برخي اعضاي كميسيون، آنها نيز اطلاع دقيقي از مهمانان نداشتند ولي گفته مي‌شود وزراي آموزش و پرورش، علوم و بهداشت در اين جلسه پاسخگوي نمايندگان خواهند بود.برخي نيز از حضور وزير اطلاعات در مجلس خبر داده‌اند.هر چه باشد، در مسير رسيدگي به اين موضوع فردا روز مهمي خواهد بود.

  • اعتراض‌هاي گسترده

هر چند حسن روحاني در سخنراني‌هاي تبليغاتي خود و حتي در سخنراني در جمع اعضاي ستادش پس از پيروزي در انتخابات به‌طور مشخص از شايعه‌سازي‌ در اين زمينه انتقاد و تأكيد كرد كه موضوع را پيگيري خواهد كرد اما منتقدان نيز تلاش مي‌كنند اعتراض‌شان را با صداي بلندتري اعلام كنند.در يك نمونه جالب، وقتي وزير دادگستري در جمع تعدادي از آزادگان و رزمندگان دفاع‌مقدس خواست از موضع دولت دراين‌باره دفاع كند، مهمانان جلسه را ترك كردند و او مجبور به عذرخواهي و قطع سخنراني‌اش شد.

اينكه وزير دادگستري كه به لحاظ وظايف هيچ ارتباطي به موضوع 2030ندارد چرا بايد در جمع آزادگان از 2030حرف بزند را مي‌شود نشانه‌اي گرفت از تلاش يا حتي ماموريت اعضاي كابينه در پاسخ به انتقاد‌ها از دولت در اين زمينه. حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي كه در مراسم گراميداشت هفدهمين سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام علي اكبر ابوترابي شركت كرده بود، وقتي به موضوع 2030پرداخت و تأكيد كرد دولت در اين زمينه مراقبت كافي را انجام مي‌دهد، با فرياد تعدادي از حضار معترض مواجه شد.

با بالا گرفتن اعتراض‌هاي مهمانان همايش و درحالي‌كه پورمحمدي همچنان دراين‌باره سخنراني مي‌كرد، آنها جلسه را ترك كردند. تلاش‌هاي مكرر پورمحمدي و درخواست او براي شنيدن توضيحاتش بي‌فايده ماند. حتي پور‌محمدي تأكيد كرد اگر دولت اشتباهي كرده جبران خواهد كرد و گفت:«خدا عذر‌خواهي را براي همين‌جا گذاشته است.» او بعد هم تلويحا قبول كرد طرح موضوع2030در اين جلسه بي‌دليل بوده و با عذرخواهي سخنراني‌اش را تمام كرد.

همزمان رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با مغاير خواندن سند ۲۰۳۰ با ارزش‌هاي ملي و مذهبي كشور گفت:«به‌رغم نپذيرفتن بسياري از كشورها متأسفانه ايران داوطلبانه سند ۲۰۳۰ را پذيرفته است.»

محمد مهدي زاهدي با مغاير خواندن سند ۲۰۳۰ با ارزش‌هاي اسلامي و ملي از مكاتبه با رئيس‌جمهور در اين زمينه خبر داد و گفت:« از ابتداي تصويب اين طرح به صراحت مخالفت خود را با آن اعلام كردم و پس از فرمايشات مقام معظم رهبري نيز پيگير حل و فصل اين موضوع هستيم.»

انتشار يك ويدئوي قديمي از يكي از جلسات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در فضاي مجازي نيز نشان مي‌دهد اين مسئله از مدت‌ها قبل همراه با انتقاد‌هايي همراه بوده كه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در اين جلسه كه دي‌ماه سال گذشته و چند‌ ماه قبل از هشدار علني رهبري برگزار شده، دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تلويحا مي‌گويد كه سعدالله نصيري قيداري سرپرست و دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران وزراي علوم و آموزش و پرورش را در اين زمينه گول زده‌اند. محمد رضا مخبر دزفولي از دور زدن شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در اين زمينه گلايه كرده و تأكيد مي‌كند اين موضوع را به رهبري گزارش خواهد كرد.او بعد هم ضمن درخواست از همه مسئولان براي توجه به اين موضوع، تصويب اين سند را خيانت به كشور توصيف مي‌كند. حالا بايد منتظر ماند و ديد با ورود مجلس به اين زمينه سرانجام اين پرونده چه خواهد شد.

کد خبر 371402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha