شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ پس از هیاهوی بسیار، بالاخره امروز در سیسیل به پایان می‌رسد تا جهان عیان‌تر از گذشته شاهد اختلاف میان متحدان دیروز و دوستان نه چندان نزدیک امروز در دو سوی آتلانتیک باشد.

امروز رهبران 7 كشور صنعتي جهان موسوم به گروه هفت در دومين روز از نشست خود در جزيره سيسيل به ادامه بحث در مورد تجارت، تروريسم، امنيت بين‌المللي و مسائل آب و هوايي پرداختند؛ نشستي كه دونالد تاسك، رئيس شوراي اروپا، ساعاتي قبل از آغاز آن را «سخت و پرچالش» خواند. در ميان سخنان تاسك در كنفرانس مطبوعاتي‌اش بيش از هر زمان ديگري اختلاف نظر ميان كشورهاي عضو اين گروه در مورد مسائل جهاني نمايان بود. گروه هفت، كشورهاي انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، كانادا، ژاپن و آمريكا را شامل مي‌شود.

اختلاف نظر ميان قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي، زماني كه پاي منافع اروپايي‌ از يك طرف و آمريكا از طرف ديگر پيش مي‌آيد جدي‌تر از هميشه مي‌شود. نخستين نشانه‌هاي اين اختلاف در بروكسل، پايتخت بلژيك، نمايان شد. دونالد ترامپ روز پنجشنبه در جمع سران كشورهاي عضو ناتو در اين شهر تعارف را كنار گذاشت و به انتقاد از آنها پرداخت. او از ديگر اعضاي ناتو خواست سهم‌شان را از هزينه‌هاي دفاع اين سازمان پرداخت كنند. او گفت كه اعضاي ناتو بايد هزينه بيشتري براي دفاع از خود تقبل كنند و بار هزينه‌ها را از روي دوش آمريكا بردارند.

ترامپ در بروكسل با سران اتحاديه اروپا هم ديدار كرد. پس از اين ديدار، دونالد تاسك تعارفات ديپلماتيك به خرج داد و گفت كه اتحاديه اروپا در «بسياري از زمينه‌ها» با آمريكا به توافق رسيده اما همچنان اختلاف نظر بر سر روسيه، تجارت ميان اروپا و آمريكا و مسائل آب‌وهوايي پابرجاست. اين مسائل محور اختلافات ميان دو طرف از 4‌ماه پيش يعني از زمان به قدرت رسيدن ترامپ در آمريكا بوده است.

  • جنجال از رياض تا سيسيل

رئيس‌جمهور آمريكا 8روز پيش سفرش به خاورميانه و اروپا را آغاز كرد؛ سفري كه حاشيه‌هايش بر متنش غلبه داشت. ترامپ در عربستان به ايران تاخت و به كشورهاي عربي وعده «اتحادي عميق‌تر از گذشته» داد. بيشتر رسانه‌هاي آمريكايي اين وعده را مورد انتقاد قرار دادند و آن را با منافع بلندمدت آمريكا در تعارض دانستند.

دونالد ترامپ در سرزمين‌هاي اشغالي در كنار «دوست خوبش» بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي قرار گرفت و از حمايت او و دولتش از اين رژيم در برابر ايران گفت. او همچنين وعده داد به‌زودي صلح را ميان اسرائيل و فلسطين برقرار كند؛ وعده‌اي كه به گفته بسياري از تحليلگران تنها در مرحله «كلام» باقي خواهد ماند. رئيس‌جمهور آمريكا سپس در واتيكان در كنار پاپ قرار گرفت.

رسانه‌هاي جهان چهره نه‌چندان راضي پاپ به‌خاطر حضور ترامپ در واتيكان را بارها نمايش دادند. جزيره سيسيل در جنوب ايتاليا اگرچه نقطه پايان سفر ترامپ در نخستين تور خارجي‌‌اش بود، اما نقطه آغاز شكاف عيان در روابط اروپا با آمريكا هم بود. روز پنجشنبه ترامپ در نشست با سران اعضاي اتحاديه اروپا گفته بود آلمان‌ها «خيلي بد» هستند چرا كه مانع رشد صنايع خودروسازي آمريكا شده‌اند. او قول داد به‌زودي مانع ادامه فروش ماشين‌هاي آلماني در خاك آمريكا شود.

اين ماجرا ديروز و روز جمعه هم در نشست گروه هفت مطرح شد. برنامه‌هاي ترامپ براي محدود كردن صادرات به آمريكا موضوع اعتراض بيشتر اعضاي گروه و درنتيجه محور بحث‌ها و اختلاف‌نظرها بود تا جايي كه باعث شد دونالد تاسك گفته‌هاي اوليه‌اش را اصلاح كند و بگويد: «شك ندارم كه اين نشست گروه هفت، چالشي‌ترين نشست اين گروه طي سال‌هاي گذشته بوده است.» از ميان كشورهاي عضو گروه هفت، ترزا مي‌نخست‌وزير انگليس، امانوئل ماكرون رئيس‌جمهور فرانسه، پائولو جنتيلوني نخست‌وزير ايتالياو دونالد ترامپ، نخستين بار است كه در چنين نشستي گرد يك ميز مي‌نشينند.

اروپايي‌ها نگران برنامه‌هاي ترامپ براي برتري دادن منافع آمريكا بر منافع اروپا و شعار معروف او يعني شعار «اول آمريكا» هستند. آنها به وضوح در مورد ايجاد شكاف در اتحاد ديرينه خود با آمريكا هشدار دادند و در شرايطي كه جهان نيازمند اتحاد در مقابل تروريسم است، خواستار تغيير در سياست‌هاي دولت جديد آمريكا شدند. موضوع ارتباط ميان آمريكا و روسيه نيز همچون ماه‌هاي اخير بار ديگر در نشست گروه هفت مطرح شد. اروپايي‌ها نگران «رفتارهاي تهديدآميز روسيه» درخصوص شرق اروپا و البته نزديكي بيش از پيش واشنگتن و مسكو هستند. رهبران اروپايي همچنين تلاش كردند رئيس‌جمهور آمريكا را قانع كنند از تصميمش براي خارج كردن اين كشور از پيمان آب‌وهوايي پاريس صرف‌نظر كند؛ تلاشي كه البته ناكام ماند.

  • داماد ترامپ تحت بازجويي اف‌بي‌آي

8 روز تور خارجي رئيس‌جمهور آمريكا، توجه رسانه‌هاي آمريكا را موقتا از مسائل داخلي اين كشور و حواشي مربوط به دولت جديد منحرف كرد اما ديروز در آخرين روز سفر دونالد ترامپ ماجراي بازجويي اف‌بي‌آي از داماد ترامپ بار ديگر خبرساز شد. شبكه خبري ان‌بي‌سي خبر داد بازجويي از جرد كوشنر به‌عنوان بخشي از تحقيقات مربوط به دخالت روسيه در انتخابات آمريكاست. پليس اف‌بي‌آي كه بخشي از وزارت دادگستري است مشغول بررسي پيوند ميان كمپين انتخاباتي ترامپ و روسيه در جريان انتخابات سال ۲۰۱۶ است.

کد خبر 371380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha