چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

با گذشت ۲ روز از حمله تروریستی منچستر، سطح تهدید امنیتی در انگلیس از «شدید» به بالاترین سطح یعنی «وضعیت بحرانی» افزایش پیدا کرده است و مقام‌های امنیتی نسبت به‌احتمال وقوع حملات بیشتر هشدار داده‌اند.

طبق اعلام مقام‌هاي دولتي انگليس، آمار مجروحان حمله انتحاري شامگاه دوشنبه در سالن كنسرت منچستر نيز به 64نفر رسيده كه حال دست‌كم 20نفر از آنها وخيم گزارش مي‌شود. در اين حمله 22نفر هم كشته شدند. پليس انگليس ديروز ضمن اعلام وضعيت امنيتي بحراني، هويت عامل حمله را هم اعلام كرد؛ «سلمان عبيدي»، 22ساله، متولد منچستر از پدر و مادر ليبيايي. روز سه‌شنبه گروه تروريستي داعش مسئوليت حمله را پذيرفت و عبيدي را از سربازان خود معرفي كرد.

مقام‌هاي امنيتي انگليس اما مي‌گويند او احتمالا به تنهايي دست به اين عمليات نزده و همدستاني داشته است. به همين دليل سطح تهديدهاي امنيتي را در بالاترين حد قرار داده‌اند و اين به‌معناي «قريب‌الوقوع» بودن حمله تروريستي ديگري در انگليس است. ديروز نيروهاي ارتش نيز به كمك نيروهاي پليس آمدند و در نقاط كليدي پايتخت و ديگر شهرهاي انگليس مستقر شدند. طبق اعلام وزير كشور انگليس تاكنون هزار سرباز ارتش در نقاط مختلف در شهرها مستقر شده‌اند و طي امروز و فردا نيز حدود 4هزار سرباز ديگر وظيفه تأمين امنيت را به‌عهده خواهند گرفت.

ساختمان پارلمان در لندن نيز تا اطلاع ثانوي به روي مردم بسته شده است. 2‌ماه پيش حمله تروريستي ديگري از سوي يكي از نيروهاي وابسته به داعش در نزديكي پارلمان به وقوع پيوست كه 5كشته به جا گذاشت. در آن حمله يك مرد پيش از يورش به سمت يكي از نيروهاي پليس لندن، با خودرو چند عابر را روي پل وست‌مينستر زير گرفت. جست‌وجوهاي گسترده براي يافتن همدستان‌ عبيدي در منچستر و ديگر شهرهاي انگليس در جريان است. ديروز رسانه‌هاي انگليس از دستگيري 3نفر ازجمله يكي از برادران سلمان عبيدي خبر دادند. به اين ترتيب، شمار بازداشت‌شدگان در ارتباط با حمله منچستر به 4نفر رسيده است. روز سه‌شنبه حدود 15ساعت پس از حمله نيز نيروهاي پليس منچستر جواني 23ساله را در جنوب اين شهر دستگير كرده بودند.

  • 3هزار تكفيري در انگليس

روزنامه ديلي‌ميل، چاپ لندن، ديروز در گزارشي از وجود بيش از 3هزار افراطي تكفيري در انگليس خبر داد؛ موضوعي كه تحت نظر گرفتن آنها را به چالش بزرگ نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي اين كشور تبديل كرده است.پيش از اين، گزارش نهادهاي اطلاعاتي در انگليس از حضور دست‌كم 850نفر از اتباع انگليس در ميان نيروهاي داعش در عراق و سوريه حكايت داشت.

شكست‌هاي متوالي داعش در بيشتر مناطق عراق و سوريه باعث شده نيروهاي اين گروه پس از فرار از خاورميانه بار ديگر راهي كشورهاي خود شوند.
بازگشت اين افراد به انگليس و احتمال انجام حملات تروريستي از سوي آنها، به بزرگ‌ترين كابوس نهادهاي امنيتي اين كشور تبديل شده است. اين افراد در ترغيب جوانان و نوجوانان انگليس به سمت افراط‌گرايي نيز نقش محوري ايفا مي‌كنند.

  • عامل حمله منچستر كه بود؟

سلمان عبيدي، 22ساله، از پدر و مادري ليبيايي در منچستر به دنيا آمد. او دوشنبه حوالي ساعت22:30 به وقت محلي، دقايقي پس از پايان كنسرتي در اين شهر با انفجار بمبي مقابل در خروجي، خود و 22نفر ديگر را كشت؛ قربانياني كه بيشتر آنها نوجوان و تعدادي از آنها هم كودك بودند. پدر و مادر او در دهه1990 از ليبي كه تحت حكومت معمر قذافي بود گريختند و در انگليس پناهنده شدند. خانواده او مدتي در لندن ساكن شدند اما چند سال بعد به منچستر نقل‌مكان كردند.

سلمان عبيدي دانشجوي دانشگاه سالفورد منچستر بود اما مدتي قبل از اين دانشگاه اخراج شد و در يك نانوايي كار مي‌كرد. او 2برادر و يك خواهر داشت. دوستانش مي‌گويند او فوتباليست خوبي بود و از طرفداران تيم فوتبال منچستريونايتد بود. آنها گفته‌اند كه عبيدي حشيش هم مصرف مي‌كرده است. پدر و مادر عبيدي طي سال‌هاي اخير به ليبي بازگشتند. او نيز پس از چندماه به آنها پيوست اما طبق گزارش پليس، چند روز قبل از حمله بار ديگر از ليبي به انگليس آمده بود.

منچستر محل زندگي يكي از بزرگ‌ترين جوامع مهاجران ليبيايي است. پس از حمله اخير در اين شهر، توجه بسياري به حملات تروريستي انجام شده از سوي نسل دوم مهاجران در اروپا جلب شده است. بيشتر حملات تروريستي طي 2سال گذشته از سوي افراد جواني انجام شده كه خود متولد كشورهاي اروپايي بوده اما والدينشان مهاجر بوده‌اند.

کد خبر 371290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha