همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مسئولیت پذیری اجتماعی و تاثیر آن بر اهداف توسعه پایدار گفت: در ایران ظرفیت‌های بالقوه‌ای در خصوص مسئولیت‌پذیری اجتماعی وجود دارد.

ایازی در ژنو

به گزارش وبدا، سید محمدهادی ایازی در اجلاس حرکت به سوی توسعه پایدار که در حاشیه هفتادمین مجمع جهانی بهداشت و به ریاست وزیر بهداشت کشورمان برگزار شد، با اشاره به سابقه طولانی موضوع توسعه پایدار، اظهار داشت: کمیته ملی توسعه پایدار در سال ۱۹۹۳ در ایران با هدف سیاست گذاری و هماهنگی برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با ملاحظات زیست محیطی و با حضور نمایندگان ۱۶ وزارتخانه از جمله وزارت بهداشت تشکیل شد و این کمیته در سال گذشته همگام با اهداف توسعه پایدار، تغییراتی یافت و تحت نظارت یکی از معاونین رییس جمهور ایران، متولیان اصلی ۱۷ هدف توسعه پایدار، مشخص شدند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای تحقق سومین هدف از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار، وظایفی را بر عهده دارد، افزود: علاوه بر مسئولیت مستقیم در این هدف، وزارت بهداشت در مورد سایر شاخص‌های مرتبط با سلامت، با سایر سازمان‌ها و نهادها نیز همکاری دارد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت یادآور شد: بخش‌های عمده‌ای از اهداف توسعه پایدار در ایران، در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور مانند سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و منشور حقوق شهروندی ابلاغی از سوی رییس جمهوری ایران، مورد تاکید قرار گرفته و علاوه بر این در برنامه ششم توسعه کشور نیز بسیاری از اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته شده است.

ایازی نقش وزارت بهداشت در اجرا و تحقق سند توسعه پایدار کشور را مهم و اساسی دانست و گفت: شبکه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران از سطح ملی تا نقاط دورافتاده کشور در شهرها و روستاها، دارای پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در سطح ملی، مسئولیت مدیریت نظام سلامت و در سطح استانی نیز روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، تولیت سلامت را بر عهده دارد و از معاونت‌های مختلفی تشکیل شده، اما خوشبختانه سال گذشته معاونت اجتماعی به ساختار وزارت بهداشت اضافه شد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود شبکه بهداشت مناسب در سطح روستاهای ایران، یادآور شد: در قالب طرح تحول سلامت، تقویت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی در شهرها و به ویژه حاشیه شهرها به عنوان مناطق پرخطر، مورد توجه ویژه وزارت بهداشت قرار گرفت.

ایازی نقش مشارکت‌های مردمی در ارتقای سلامت جامعه را بسیار مهم و اساسی خواند و خاطرنشان کرد: از بیش از دو دهه قبل در ایران شاهد مشارکت نیروهای داوطلب در نظام سلامت ایران مانند زنان خانه‌دار بوده‌ایم و در سال‌های اخیر دانش آموزان و دانشجویان به عنوان سفرای سلامت مشغول فعالیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت یکی از وظایف خود را ارتباط موثر با سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت می داند، اضافه کرد: سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار مشارکت های مردمی در جهت برنامه های سلامت محور جذب شد.

به گفته معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، اقدامات شهرداری‌ها در ایران در تشکیل کانون‌های اجتماعی سلامت محور و شبکه سلامت‌یاران در کنار خانه‌های سلامت محله که موجب افزایش مشارکت مردم در کلانشهرها شده، یکی از تجارب موفق حوزه سلامت در ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت وظیفه سازماندهی کردن مشارکت‌های مردمی و همکاری‌های بین بخشی را بر عهده دارد و بخشی از وظایف این معاونت از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سطح ملی و شوراهای استانی و شهرستانی انجام می‌شود.

ایازی تاکید کرد: علاوه بر شورای عالی سلامت و کارگروه‌های استانی و شهرستانی آن که در بخش همکاری‌های بین بخشی آن نقش ویژه‌ای دارند، برگزاری سالانه مجمع ملی سلامت و مجامع استانی و شهرستانی، فرصتی را ایجاد می‌کند تا تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در کنار مردم گرد هم آمده و در مورد اولویت‌های سلامت به بحث و تبادل نظر بپردازند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اولین مجمع ملی سلامت در ایران در سال جاری میلادی با شعار مسئولیت پذیری اجتماعی، گفت: خوشبختانه برگزاری این مجمع، مورد توجه و استقبال ویژه فعالان سلامت، مسئولان و سیاستگذاران کشور قرار گرفت.

وی با اشاره به در نظر گرفتن موضوع عدالت در سلامت، گفت: در اسناد بالادستی ایران مانند حقوق شهروندی به موضوع مهم عدالت در سلامت تاکید شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برنامه اهداف توسعه پایدار در سطح استانی اجرا خواهد شد تا ضمن کاهش نابرابری‌ها بین استان‌های مختلف، به استان‌های کمتر برخوردار نیز توجه ویژه‌ای شود.

ایازی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت نقش پژوهش در حوزه سلامت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، یادآور شد: در ایران شبکه گسترده ای از محققین و مراکز تحقیقاتی فعال است که می‌توانند در سنجش وضعیت، ارزیابی پیشرفت به سوی اهداف، سنجش اثربخشی و سایر زمینه‌ها به وزارت بهداشت کمک کنند.

کد خبر 371244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha