همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، در هفتادمین نشست مجمع جهانی بهداشت در ژنو سوئیس، گفت: بهره‌مندی از نظام بهداشت مطلوب، راهبردی ملی برای ایجاد ثبات در کشورها به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در دومین روز از سفرش به ژنو، در جریان سخنرانی اش در نشست مجمع جهانی بهداشت، تحت عنوان «ایجاد نظام مطلوب برای بهداشت در عصر توسعه پایدار» بیان داشت، ما در دنیای نامشخصی زندگی می‌کنیم که پر از تهدیدهای طبیعی و ساخته بشر است، از این رو بهره مندی از نظام بهداشت مطلوب، راهبردی ملی برای ایجاد ثبات در کشورها به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه «ایجاد نظام مطلوب برای بهداشت با ایجاد نظام بهداشتی بهتر متفاوت است» افزود: توجه به مشارکت‌های بین بخشی، همبستگی جهانی، صلح، آموزش و توانمندسازی زنان برای اطمینان از اینکه کسی از دریافت خدمات سلامت جا نماند، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: از این رو پوشش همگانی سلامت در انعکاس روح توسعه پایدار نقش کلیدی دارد و بدین ترتیب تمام جوامع در پایان منتفع خواهند شد.

حسن قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، به اهداف و دستورالعمل‌های توسعه پایدار کاملا پایبند است، گفت: ایران ضمن پایبندی به مقوله سلامت، تحولات چشم گیری را برای ایجاد نظامی مطلوب برای بهداشت صورت داده است.

وی تصریح کرد که ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار، اقدامات عملی نظیر طرح تحول سلامت و همچنین طرح مقابله با بیماری‌های غیرواگیر را در دستور کار خود قرار داده است.

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: البته پیشبرد اهداف توسعه پایدار نیازمند توجه سیاسی بیشتری است و بایستی از سوی رهبران دولت‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: دولت‌ها بایستی از نوآوری و مکانیسم‌های داخلی شان، برای سرعت بخشی به مشارکت میان بخش‌های مختلف و افزایش آگاهی اجتماعی نسبت به مقوله بهداشت بهره برداری کنند.

هاشمی بیان داشت: در این میان نقش سازمان جهانی بهداشت در ارائه تسهیلات به اعضاء، از طریق طراحی و ایجاد اصلاحات در راستای ایجاد نظام مطلوب برای بهداشت و بهره گیری از امکان انتقال دانش، بسیار حائز اهمیت است.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت وگوهای سال جاری در مجمع جهانی بهداشت، «به پایبندی اعضاء در ایجاد نظام بهینه برای بهداشت که ضامن اجرای اهداف توسعه پایدار خواهد بود، منجر شود».

وزیر بهداشت همچنین حادثه تروریستی منچستر را در جریان سخنرانی اش محکوم کرد و همدردی جمهوری اسلامی ایران را با بازماندگان این حادثه اعلام کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راس هیئتی عالی رتبه در امور سلامت از کشورمان برای شرکت در هفتادمین نشست
دبیر کنونی سازمان جهانی بهداشت را خانم «مارگارت چان» برعهده دارد. او از ژانویه سال 2007 به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شد.

وظایف اصلی مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان جهانی بهداشت محسوب مي‌شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

مجمع جهانی بهداشت (WHA) بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

کد خبر 371236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha