سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

حمله تروریستی داعش به کنسرتی در شهر منچستر در شمال انگلیس، ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی برجا گذاشت تا بار دیگر سایه ترور بر اروپا و جهان گسترده شود.

حمله تروریستی

حوالي ساعت 22:30 به وقت محلي در منچستر (نيمه‌شب در تهران) دقايقي پس از آنكه كنسرت آريانا گرنده، خواننده جوان آمريكايي، در تالار كنسرت منچستر به پايان رسيده بود، يك عامل انتحاري بمبي دست‌ساز را مقابل يكي از ورودي‌هاي تالار و در نزديكي گيشه‌هاي فروش بليت منفجر كرد. پليس اعلام كرده مهاجم را شناسايي كرده و در جست‌وجوي همدستان احتمالي اوست. داعش عصر ديروز با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت اين حمله را بر‌عهده گرفت.

انفجار مرگبار منچستر باعث شد در ديگر نقاط انگليس و ديگر كشورهاي جهان نيز تدابير امنيتي اتخاذ شود. وزارت امنيت داخلي آمريكا اعلام كرد تدابير امنيتي و ضدتروريستي اين كشور را افزايش خواهد داد و نيروهاي امنيتي در تمامي برنامه‌هاي عمومي هنري و ورزشي مستقر خواهند شد. كشورهاي اروپايي نيز سطح تهديد امنيتي خود را بالا بردند. غير از اين، در ژاپن، هنگ‌كنگ، تايوان، استراليا و سنگاپور هم تدابير امنيتي اتخاذ شده است.

طبق گفته مقام‌هاي امنيتي انگليس، درصورتي كه اين حمله اندكي ديرتر يعني زماني كه عده بيشتري سالن را ترك مي‌كردند رخ مي‌داد، تعداد تلفات مي‌توانست بيشتر از اين باشد. به گفته شاهدان عيني، تعداد زيادي پيچ و مهره در اطراف محل انفجار مشاهده شده و اين بدين معني است كه عامل حمله به‌دنبال بالا بردن تعداد تلفات بوده است.

در ميان تصاويري كه ديروز از قربانيان منتشر شد، اجساد تعدادي كودك هم ديده مي‌شود. گرنده، خواننده محبوب نوجوانان است و بيشتر قربانيان حمله تروريستي منچستر نوجوانان دختر بوده‌اند. انتشار تصاوير اجساد قربانيان و لحظه فرار مردم از سالن در شبكه‌هاي اجتماعي اگرچه جهان را متاثر كرد اما در ميان هواداران گروه تروريستي داعش موجي از شادماني به‌پا كرد.

  • سابقه حملات تروريستي در انگليس

انگليس 2‌ماه پيش هم شاهد يك حمله تروريستي بود. در آن حمله كه 5كشته به‌جا گذاشت، يك مرد پيش از حمله به پليس با خودرو چند عابر را روي پل وست‌مينستر در قلب لندن و در كنار پارلمان بريتانيا زير گرفت. مسئوليت آن حمله را هم داعش به‌عهده گرفت. حمله شامگاه دوشنبه منچستر اما يادآور حمله تروريستي 12سال پيش به مترو و خطوط اتوبوسراني لندن است. در آن زمان، 3حمله انتحاري در طول 50ثانيه در 2قطار مترو و يك اتوبوس شهري به وقوع پيوست كه بر اثر آنها 52نفر كشته و حدود 800نفر زخمي شدند. حمله منچستر مرگبارترين حمله تروريستي در انگليس بعد از حمله لندن است.

حملات تروريستي لندن از سوي گروه القاعده ترتيب داده شده بود. آن زمان هنوز خبري از اقدامات تروريستي داعش نبود اما طي سال‌هاي اخير اين داعش بوده است كه يكه‌تاز صحنه تروريسم در اروپا و جهان شده است. حمله منچستر همچنين يادآور حملات تروريستي سال 2015 داعش در 6نقطه از پاريس است كه بيش از 130كشته و 370زخمي به جا گذاشت. از آن زمان، تروريسم داعش بر اروپا سايه انداخته و كشورهاي مختلف اين قاره ازجمله آلمان، بلژيك و فرانسه صحنه حملات مرگبار اين گروه بوده اند.

  • آخرين وقايع

پليس منچستر عصر ديروز اعلام كرد يك مرد 23ساله را در ارتباط با حمله تروريستي اين شهر بازداشت كرده است.
پس از حمله منچستر، احزاب سياسي در انگليس فعاليت تبليغاتي خود را متوقف كردند. مردم اين كشور 2هفته ديگر در انتخابات سراسري پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند.
شهردار لندن اعلام كرد كه تدابير امنيتي در شهر لندن، پايتخت انگليس، افزايش خواهد يافت و نيروهاي پليس در خيابان‌هاي اين شهر مستقر خواهند شد.
جامعه مسلمانان انگليس ضمن محكوم‌كردن حمله تروريستي منچستر با خانواده‌هاي قربانيان ابراز همدردي كرده است.

کد خبر 371160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha