سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

آخرین تجربه زنده‌یاد عباس کیارستمی در مقام کارگردان ظهر روز گذشته در نمایشی ویژه در کاخ جشنواره کن روی پرده رفت و به این ترتیب پرونده یک عمر فعالیت پرثمر سینمایی تنها ایرانی برنده نخل طلا برای همیشه بسته شد.

سینما

به گزارش همشهري، كيارستمي كه حدود دودهه پيش با «طعم گيلاس» برترين جايزه كن را برده و از فيلمسازان محبوب معتبرترين رويداد سينمايي دنيا بود، روز گذشته براي آخرين‌بار با «24فريم پيش و پس از لومير» به سالن لومير آمد و تقريبا 120دقيقه حاضران در سالن اصلي كاخ جشنواره را سرگرم كرد. اين فيلم كه مجموعه‌اي از فيلم‌هاي كوتاه 4دقيقه و 30 ثانيه‌اي براساس عكس‌هاي خود كيارستمي است، امروز هم يك نمايش ديگر در كن خواهد داشت.

خالق «زير درختان زيتون» مدت‌ها پيش از مرگ ناگهاني خود درباره 24فريم گفته بود: نقاش‌ها تنها يك قاب از واقعيت را ثبت مي‌كنند و من در اين فيلم تصميم گرفتم از عكس‌هايي استفاده كنم كه در اين سال‌ها گرفته بودم. نخستين‌بار وقتي داشتم به آثار نقاشان بزرگ پيش از اختراح سينما فكر مي‌كردم، ايده توليد 24 فريم به ذهنم رسيد. هر كدام از اين فريم‌ها درواقع 4دقيقه و 30 ثانيه از چيزي است كه تصور مي‌كردم پيش و پس از ثبت هر عكس اتفاق افتاده است.

علاوه بر رونمايي از آخرين ساخته مرحوم كيارستمي در بخش نمايش‌هاي ويژه، در بازار كن هم اتفاق‌هاي ريز و درشت فراوان رخ مي‌دهد؛ ازجمله مهم‌ترين آنها به فروش رفتن حق پخش مستند سه‌بعدي «شگفتي‌هاي دريا» به كارگرداني ژان ميشل كاستو به شركت چيني امپراطور است. نكته اصلي اين مستند تماشايي راوي آن است كه كسي نيست جز آرنولد شوارتزنگر. موفقيت شگفتي‌هاي دريا در بازار كن به اندازه‌اي بود كه خريداران چيني از همين امروز تصميم گرفته‌اند آن را در هزاران سالن به نمايش عمومي بگذارند. اين نخستين‌بار در تاريخ سينماي چين است كه يك مستند خارجي چنين گسترده اكران مي‌شود.

حضور ال گور، معاون اول رئيس‌جمهور در دوران زمامداري بيل كلينتون يكي ديگر از اتفاق‌هاي جالب توجه كن امسال است. گور پس از ناكامي در ورود به كاخ سفيد وارد حوزه فعاليت‌هاي اجتماعي به‌ويژه حفاظت از محيط‌زيست شد و چند فيلم هم در اين زمينه توليد كرد. او روز دوشنبه در كن با انتقاد از سياست‌هاي دولت دونالد ترامپ در حل بحران‌هاي زيست‌محيطي از مردم سراسر دنيا و البته آمريكا خواست به كمك محيط‌زيست بشتابند.

گور كه با ادامه مستند تحسين‌شده «واقعيت ناخوشايند» به كن آمده، با حضور در يك نشست خبري درباره سياست‌هاي احتمالي ترامپ در حوزه محيط‌زيست گفت: حتي اگر او نخواهد هم مردم به حل بحران‌هاي زيست‌محيطي رأي مي‌دهند. من معتقدم ترامپ با گرفتن يك تصميم شگفت‌انگيز همه را غافلگير مي‌كند و دولت آمريكا به عهدنامه پاريس وفادار مي‌ماند. اگر آمريكا از اين معاهده خارج ‌شود، ديگر كشورها هم تشويق به خروج مي‌شوند.

کد خبر 371145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha