همشهری آنلاین: معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به تهدیدات گروهک‌های تروریستی اشاره کرد و در تشریح تامین امنیت برگزاری انتخابات اخیر گفت: با توجه به اشراف اطلاعاتی و نیز تشدید کنترل‌ها توانستیم این تهدیدات را خنثی کنیم.

حسین ذوالفقاری

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، حسین ذوالفقاری افزود: در کنار مشارکت مردم، سلامت و ایجاد فضای رقابت آمیز، مساله مهم انتخابات، موضوع تامین امنیت آن بود که در دستور کار شورای امنیت کشور قرار گرفت، همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در سطح راهبردی، مسائل انتخابات را از 8 ماه قبل پیگیری می‌کرد.

وی با بیان اینکه پنج مرحله را در زمینه تامین امنیت انتخابات مدنظر قرار دادیم، گفت: تامین امنیت انتخابات، موضوعی نیست که بتوان در همان لحظه و فقط در آن مقطع برقرار کرد زیرا امنیت، یک پیوستگی با پدیده‌ها و عناصر ماقبل خود دارد و در صورتی که آن را اداره نکنیم، احتمال دارد دچار اختلال شود، بنابراین از حدود 4 ماه قبل از پایان سال 95، اقدامات خود را برای مدیریت انتخابات آغاز کردیم.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این راستا مورد توجه قرار گرفت، مدیریت نارضایتی‌ها و اعتراضات اجتماعی بود که تمام دستگاه‌های مسئول بویژه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نیز مسئولان دستگاه‌ها به ویژه استانداران و فرمانداران به این مساله پرداختند به نوعی که خیلی از تجمعات با مدیریت نرم افزارانه کنترل شد که این امر به عنوان یک راهبرد مد نظر قرار گرفت .

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور یادآور شد: پس از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراها، مرحله احراز صلاحیت برای ما موضوعیت پیدا کرد لذا با توجه به حساس بودن این مرحله، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی انجام شد که خوشبختانه پس از اعلام اسامی نامزدها به دلیل تدابیر و تمهیدات پیش‌بینی شده، هیچ مشکل امنیتی به وجود نیامد.

وی از مرحله تبلیغات ریاست جمهوری به عنوان یکی از مقاطع حساس انتخابات نام برد و گفت: مناظره و سخنرانی‌های کاندیداها نسبت به هر زمان دیگری از حساسیت زیادی برخوردار بود که برآوردها نشان می‌داد با توجه به شرایط رقابتی حساس، تحریک پذیری جامعه با توجه به گفتمان‌ها بالا رفته است بنابراین با اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات اطلاعاتی و نیز استقرار نیروی انتظامی در سطح شهر، قوانین و مقررات خاص برای ستادهای تبلیغاتی تبیین شد.

ذوالفقاری به نقش تاثیرگذار فضای مجازی در انتخابات اشاره کرد و گفت: عمده تبلیغات در این فضا انجام شد به گونه‌ای که در سطح شهر شاهد حضور چشمگیر مردم نبودیم که این امر موجب شد تا برخی از افراد، نگران مشارکت نکردن مردم در انتخابات باشند اما نظرسنجی‌های انجام شده، مشارکت 70 درصدی مردم در انتخابات را تائید می‌کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به ابلاغ مقررات تبلیغات کاندیداها به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس دستور العمل صادره، افرادی که قصد انجام فعالیت تبلیغاتی داشتند، باید تمام قوانین و مقررات را رعایت کنند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار و چشمگیر نیروی انتظامی در ایام انتخابات، تصریح کرد: حضور پلیس در سطح شهر موجب شد اعضای ستادهای انتخاباتی احساس آرامش کرده و ناجا را مخل فعالیت‌های خود نمی‌دیدند بلکه شاهد رابطه گرم و صمیمانه میان آنها با پلیس بودیم؛ از سوی دیگر این حضور، مانع اصطحکاک طرفداران و حامیان کاندیداها شده بود.

ذوالفقاری اضافه کرد: رفتارهای دوستانه مردم با پلیس حاکی از بلوغ جامعه است زیرا شهروندان در این صحنه‌ها خیلی خوب ظاهر شدند و بیشترین نقش را در نظم و امنیت ایفاء کردند که این امر حاکی از آن است نیروی انتظامی در این ایام، مقتدرانه و با تدبیر عمل کرده است.

این مقام مسئول درباره تامین امنیت روز انتخابات، گفت: نیروی انتظامی بر اساس قانون، مسئول تامین امنیت این روز و شعب اخذ رای سراسر کشور را برعهده داشت علاوه بر این باید پاسخگوی ماموریت‌هایش در حوزه‌های دیگر نیز باشد؛ به دلیل حساسیت و نیز سنگینی این ماموریت و نیز همکاری بسیار خوب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، از نیروهای سپاه و بسیج برای تامین امنیت انتخابات بکارگیری شدند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این بخش با هیچ گونه مسائل امنیتی در سراسر کشور رو به رو نشدیم و حتی به یک شعبه اخذ رای، تعرضی صورت نگرفت یا گلایه‌ای در این رابطه نداشتیم این امر نشانگر آن است که همکارانم با دقت، هوشیاری، تدبیر و آمادگی کامل، ماموریت خود را انجام دادند.

ذوالفقاری به نقش تاثیر گذار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نظیر وزارت اطلاعات و سپاه اشاره کرد و گفت: با اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی خنثی شد به گونه‌ای که هیچ مشکل امنیتی در کشور وجود نداشت.
وی به روز اعلام نتایج انتخابات اشاره کرد و گفت: در این رابطه، بررسی‌های لازم در خصوص تبعات و پیامدهای اعلام نتایج انجام که برای مدیریت آن جلساتی با مسئولان نیروی انتظامی، پلیس فتا، سپاه پاسداران، دادستانی، صدا و سیما و دستگاه‌های امنیتی برگزار و مقرر شد روند اطلاع رسانی نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام شود که خوشبختانه در زمان اعلام ، شرایط بسیار عادی در کشور حاکم بود.

  • نیروی انتظامی در روند انتخابات هوشمندانه و مقتدرانه عمل کرد

ذوالفقاری درباره جشن پیروزی، گفت: نیروی انتظامی در جشن کاندیدای منتخب مردم، بسیار هوشمندانه و مقتدرانه عمل کرد به گونه‌ای که ضمن جلوگیری از هر گونه تعرض و اقدامات تخریبی، این جشن به مردم تلخ نشود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: باید پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و.. صحیح مدیریت شوند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها به موضوع امنیتی تبدیل نشود، در صورت امنیتی شدن باید بدانیم که کدام شیوه کمترین هزینه را در پی دارد؛ این امر، یک فضای جدید بین مدیران تامین کننده امنیت در کشور ایجاد کرده که به گفتمان قالب و فراگیر تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: تامین امنیت انتخابات از سوی نیروی انتظامی در نهایت اقتدار ، هوشمندی و تدبیر انجام شد که این برای ناجا، سرمایه آفرین است.

ذوالفقاری ادامه داد: اتخاذ چنین رویکردی، برای نیروی انتظامی سرمایه اجتماعی تولید می‌کند که در این راستا نه تنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود بلکه فرصتی است تا از این طریق علاوه بر ارائه خدمات دهی بیشتر به شهروندان، بستر‌های لازم را برای فرهنگسازی فراهم کند؛ همراهی و تعامل مردم با پلیس موجب افزایش سرمایه اجتماعی پلیس می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ضروری است تمام دستگاه‌های مسئول از این ظرفیت در آینده بهره برده و ضمن کسب سرمایه اجتماعی بیشتر، چنین فرهنگسازی در جامعه نهادینه شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور به نقش مثبت و منفی فضای مجازی در روند انتخابات اشاره کرد و گفت: از فواید فضای مجازی در روند انتخابات کاهش هزینه‌های تبلیغاتی است اما از سوی دیگر تهدیدات، تهمت‌ها و ... برای تخریب کاندیداها در این فضا وجود داشت که برای جلوگیری از این اقدامات تدابیر لازم اندیشیده شد.

ذوالفقاری در خاتمه گفت: با کانال‌های غیرقانونی و مخرب برخورد سلبی صورت گرفت و چندین کانال نیز مسدود شد.

کد خبر 371113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha