همشهری آنلاین: نتایج تحقیقات جدید محققان نشانگر آن است آلودگی شدید هوا می‌تواند به میزان زیادی شانس داشتن یک خواب آرام و خوب در شب، را از افراد در معرض این آلودگی بگیرد.

آلودگی شدید هوا می‌تواند خواب خوب را از انسان بگیرد

به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز روز دوشنبه نوشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط محققان شماری از دانشگاه‌های آمریکا، از جمله دانشگاه واشنگتن در سیاتل، کلمبیا در نیویورک و دانشگاه هاروارد، افرادی که بیش از 5 سال در معرض سطح زیادی از گاز "نیتروژن دی اکسید" بوده‌اند، در حدود 60 درصد بیش از کسانی که در معرض کم‌تری از این آلودگی هستند، ممکن است از داشتن یک خواب خوب و طولانی مدت، محروم شوند.

این روزنامه نوشت: یافته‌های این تحقیق جدید که در جریان کنفرانس بین‌الملل انجمن قفسه صدری آمریکا ارایه شده است، نشانگر ارتباط قطعی میان آلودگی هوا و بی‌خوابی در شب است.

به نوشته تایمز در جریان این تحقیق، از اطلاعات مربوط به تاثیر گاز نیتروژن دی اکسید بر روی 1863 نفر که میانگین سن آنها 63 ساله بوده و ساکن 6 شهر آمریکا بوده‌اند، استفاده شده است.

تایمز نوشت: محققان می‌گویند که صدمه وارد شده به سیستم تنفسی و سیستم عصبی مرکزی، که از جمله عوارض ناشی از آلودگی هوا هستند، تاثیر زیادی بر روی خواب دارند.

این روزنامه افزود: یافته‌های محققان موید این هست حتی افرادی که در کوتاه مدت نیز در معرض آلودگی هوا هستند، ممکن است این آلودگی بر توانایی آنها برای داشتن یک خواب خوب در طی شب، تاثیر منفی بگذارد.

تایمز افزود: نتیجه این تحقیق سبب خواهد شد که بار دیگر درخواست‌ها برای مقابله با آلودگی هوا در انگلیس که بخشی از آن ناشی از خودروهای دیزلی قدیمی است، تشدید شود.

به نوشته تایمز، آلودگی ناشی از نیتروژن دی‌اکسید که خودروهای دیزلی منشأ اصلی آن هستند، یکی از عوامل است که سلامتی افراد را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و همین امر سبب شده است که دولت انگلیس طرح جدیدی را برای مقابله ارایه دهد.

این روزنامه افزود: گفته می‌شود آلودگی هوا از جمله عواملی است که سبب مرگ زودرس 40 هزار انگلیسی در سال می‌شود.

صادق خان شهردار لندن اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد که سالانه بیش از 9 هزار تن در لندن بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

کمیسیون اروپا در بهمن ماه گذشته ضمن دادن اخطار به پنج کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس برای مقابله با آلودگی هوا اعلام کرد که سالانه بیش از 400 هزار نفر در کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.

کد خبر 371062

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha