مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

سیدمحمد فخار : نوسازی تاکسی‌های فرسوده طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و توانسته سرنوشت ۸۸درصد تاکسی‌های فرسوده تهران را تغییر دهد.

تاکسی‌های هیبریدی علاوه بر کاهش آلودگی هوا موجب افزایش چشمگیر کیفیت تردد در تهران شده‌اند.

 هم‌اكنون تنها 12درصد تاكسي‌هاي تهران فرسوده هستند و راه‌حل‌هاي متعددي براي نوكردن وسيله فرسوده خود دارند. نگاهي به منحني رشد تاكسي‌هاي جديد تهران نشان مي‌دهد كه در 3سال اخير 15هزار دستگاه تاكسي نوسازي شده كه نوسازي 11580دستگاه آن در سال 95 انجام شده است.

طي اين مدت همچنين كاتاليست 6‌هزار دستگاه تاكسي به‌صورت رايگان تعويض شده كه گامي مهم و ارزشمند در كاهش آلودگي هواي پايتخت است. از سويي هم‌اكنون حدود 2هزار دستگاه تاكسي هيبريدي در شهر تهران تردد مي‌كنند كه با هدف مدرن‌سازي‌ تردد در تهران صورت گرفته است. در بيشتر شهرهاي جهان، تاكسي وسيله ترددي لوكس است و بايد به‌صورت دربستي تردد كند كه با حضور تاكسي‌هاي هيبريدي اين گام جهاني برداشته مي‌شود.

  • چراغ سبز هيبريدي‌ها به تاكسي‌هاي فرسوده

از سال 94 نخستين گروه از تاكسي‌هاي هيبريدي به تهران وارد شدند و در قالب شركت‌هاي خصوصي با شهرداري تهران همكاري خود را در قالب حمل‌ونقل عمومي آغاز كردند. ديروز از يكي از شركت‌هاي تاكسي هيبريدي خبر رسيد كه براي جايگزيني فرسوده‌ها با تاكسي هيبريدي تسهيلات ارائه مي‌دهد. بهرام طاهريان، مديرعامل شركت پاكرو تاكسي شهر تهران در اين‌باره از ارائه تسهيلات ويژه براي رانندگان تاكسي و آژانس براي تبديل خودروهايشان به تاكسي‌هاي هيبريدي خبر داد.

وي گفت: رانندگان تاكسي مدل 86 به بالا مي‌توانند از تسهيلات اين طرح ويژه براي جايگزيني تاكسي‌هايشان با خودروهاي هيبريدي استفاده كنند.وي با بيان اينكه اين طرح براي تمامي رانندگان آژانس و تاكسي است كه هم‌اكنون خودرويشان در خطوط مختلف در حال فعاليت است، افزود: اين طرح ويژه خودروهايي است كه فعال و نه اسقاطي هستند كه حداكثر عمر آنها نيز تا 10سال است و شامل خودروهاي مدل 86 به بالا مي‌شود.

مديرعامل شركت پاكرو تاكسي شهر تهران با بيان اينكه خودروهاي متقاضيان توسط كارشناسان بازرسي و به‌عنوان آورده نقدي تا سقف 10ميليون تومان ارزشگذاري مي‌شوند، تصريح كرد: براساس تمهيدات درنظر گرفته شده، افراد مي‌توانند 45ميليون تومان به‌صورت نقد پرداخت كنند و 30ميليون تومان نيز سوبسيد براي متقاضيان اين خودروها درنظر گرفته شده است و مي‌توانند در اقساط 4ساله و 5ساله نيز ماهانه مبالغي را پرداخت كنند و در عوض خودروهاي هيبريدي سوناتاي 2017 دريافت كنند.

مديرعامل شركت پاكرو تاكسي با بيان اينكه اين تاكسي‌ها رنگ و نمره شده است و در انتظار واگذاري به متقاضيان هستند، گفت: اگر افراد نمي‌توانند 45ميليون تومان نقد ابتداي قرارداد را پرداخت كنند مي‌توانند نسبت به رزرو سه‌ماهه خودرو اقدام كرده و پس از پرداخت اين مبلغ، خودرو را دريافت كنند.

  • آموزش 6 هزار راننده تاكسي جديد براي كارپينو

در كنار اقدامات نوسازانه براي تاكسي‌هاي هيبريدي، مديريت شهري موضوع ناوگان دربستي را نيز براي تهران آغاز كرده و از آغاز سال 96، در قالب نرم‌افزار كارپينو روند جديدي را در پيش گرفته است. كارپينو تنها اپليكيشن داراي مجوز از شهرداري تهران است و سلامت و ايمني خودروها موردتأييد است. رانندگان آموزش‌ديده، خودروي استاندارد و بيمه تمام سرنشينان از مزاياي اپليكيشن كارپينو و داراي مجوز از معاونت حمل‌ونقل وترافيك شهرداري تهران است كه در اپليكيشن‌هاي فاقد مجوز از حمل‌ونقل و ترافيك شاهد آن نيستيم و درصورت وقوع تصادف تنها تعدادي از سرنشينان مي‌توانند هزينه‌هاي خود را دريافت كنند چرا كه داراي بيمه سرنشين به‌طور كامل نيستند.

همچنين استاندارد خودروهاي زيرنظر شهرداري مورد تأييد است چرا كه شهرداري بر معاينه فني و ايمني آنها نظارت دارد و اگر ايمني و استانداردهاي لازم را نداشته باشند، از تردد آنها جلوگيري مي‌شود؛ درحالي‌كه اطمينان از ايمني خودرو در اپليكيشن‌هاي ديگر وجود ندارد. از سويي خودروهاي سمند، پژو، تويوتا و هيوندا در كارپينو فعال هستند و البته قيمت‌هاي آنها با اپليكيشن‌هاي ديگر قابل رقابت است و براي شهروندان صرفه اقتصادي دارد.

تاكسي‌هاي ويژه بانوان نيز با راننده خانم براي رفاه حال بانوان دركارپينو درنظر گرفته شده است. هم‌اكنون 5800دستگاه تاكسي دركارپينو فعال هستند اما بايد به 12500تاكسي برسند كه پس از آموزش‌هاي لازم درسيستم فعال مي‌شوند و ممكن است براساس نياز اين رقم افزايش پيدا كند.

کد خبر 370900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha