مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

مینی‌بوس‌های فرسوده به جای آنکه از رده خارج شوند، درسرویس دانشگاه‌ها و پادگان‌های نظامی به‌کار گرفته می‌شوند.

 بالغ بر هزار ميني‌بوس فرسوده تهران مدت‌هاست كه نوسازي نشده و با پيگيري‌هاي كميسيون عمران شوراي شهر و شهرداري، نيمي از آنها نوسازي شده‌اند و اين در حالي است كه در نوسازي آنها دستگاه‌هاي ديگر نظير سازمان حفاظت محيط‌زيست دخيل هستند. به اندازه همين تعدادي كه نوسازي شده‌اند، ميني‌بوس فرسوده وجود دارد كه به جاي از رده خارج‌شدن، در سرويس‌هاي دانشگاه‌ها و پادگان‌هاي نظامي به‌كار گرفته مي‌شوند. احمد دنيا مالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: يكي از مهم‌ترين راهكارها در كاهش ترافيك و متعاقب آن كاهش آلودگي هوا توسعه حمل‌ونقل عمومي با محوريت مترو و نيز توسعه حمل‌ونقل پاك و در گام سوم توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور است.

دنيامالي درخصوص برنامه‌هاي مديريت شهري براي كاهش آلودگي هوا گفت: مهم‌ترين موضوع در آلودگي هواي شهر تهران انجام مجموعه اقدامات به‌صورت جمعي و گروهي است، اگر بخواهيم موارد را از هم تفكيك كنيم در حوزه تقنيني منظور مجموعه قوانين وضع شده در مجلس شوراي اسلامي و شوراي اسلامي شهر تهران به نسبت قوانين جامعي وضع شده، اما متأسفانه اين قوانين به‌صورت كامل اجرايي نمي‌شود. درخصوص حمل‌ونقل ما با دو طيف حمل‌ونقل روبه‌رو هستيم؛ حمل‌ونقل عمومي و حمل‌ونقل خصوصي كه در حمل‌ونقل عمومي تمركز هم‌اكنون روي ساخت و بهره‌برداري متروي شهر تهران متمركز است و نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني نيز در دستور كار قرار دارد. در حمل‌ونقل خصوصي متأسفانه خودروهاي فرسوده و كاربراتوري و موتور سيكلت‌هاي مستقر در شهر تهران سهم قابل توجهي از حجم آلودگي هوا دارند كه مي‌بايست با عزم راسخ قوانين مصوب به اجرا گذاشته شود.

رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران با اشاره به تصميم‌گيري‌هايي كه شورا در اين زمينه انجام داده است، گفت: يكي از مواردي كه شورا براي كاهش آلودگي هوا به آن ورود پيدا كرد، اجراي طرح‌كاهش(LEZ) است. اين طرح بر اين اساس است كه خودروها براساس ميزان آلايندگي‌شان به‌خودروهاي سبز، آبي و قرمز تقسيم مي‌شوند و براساس اين ملاك مي‌توانند به محدوده‌هاي شهر وارد شوند. اجراي اين طرح در آينده مي‌تواند محدوديت‌هاي طرح زوج و فرد و نيز طرح ترافيك را نيز بردارد. به گفته دنيامالي، يكي ديگر از مواردي كه كميسيون عمران شورا پيگير آن است ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به چرخه حمل‌ونقل است كه اين امر نيز نياز به همكاري جمعي سازمان‌هاي مسئول نظير سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت صنايع دارد. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم برخي از ۳٫۵ ميليون موتور‌سيكلت موجود در تهران منبع ارتزاق قشري از شهروندان است بنابراين براي ترغيب آنان به استفاده از موتورهاي برقي بايد منابعي پيش‌بيني شود كه در وهله اول فشار اقتصادي بر اين قشرها وارد نكند و در وهله دوم آنان را ترغيب كند.

رئيس كميسيون عمران شوراي شهر اضافه كرد: در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌عنوان راهكار كاهش آلودگي هوا نيز اين كميسيون بيكار نبوده و اقداماتي همچون تخصيص ۲۰ درصد از عوارض طرح ترافيك براي توسعه سامانه‌هاي ريلي را مي‌توان ذكر كرد.

کد خبر 370790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha