از سال ۸۷ و با تشکیل ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران، تاکنون ۷هزار و ۸۸۲نفر در ۱۴۹مرکز مهارت‌آموزی کوثر این ستاد مشغول به‌کار شده‌اند.

بانك اطلاعاتي قوي اين ستاد يكي از دستاوردهاي مهم آن است كه هم‌اكنون به اشتغال فرزندان اين زنان نيز كمك مي‌كند.

  • دو نقص بزرگ سازمان‌هاي غيردولتي

در پژوهشي كه 2 سال قبل در دانشگاه تهران انجام شد، بررسي‌هاي ميداني و گفت‌وگو با زنان سرپرست خانوار و بررسي عملكرد سازمان‌هاي غيردولتي با مجوز دولت در حوزه توانمندسازي نشان داد فقدان بانك اطلاعاتي از مددجويان يكي از نقص‌ها در مجموعه‌هاي غيردولتي است كه اين موضوع امكان پيگيري خدمات و به نتيجه رساندن آنها را كم مي‌كند. موضوعي كه فهيمه فيروزفر، رئيس ستاد توانمندسازي شهرداري تهران به‌عنوان يكي از دستاوردهاي ستاد به آن مي‌پردازد، داشتن بانك اطلاعاتي كامل از زنان تحت پوشش، خانواده و وضعيت آنهاست. به‌روزبودن اين بانك كمك بسياري به پيگيري وضعيت زنان و همچنين فرزندان آنها كرده. آنگونه كه فيروزفر نيز در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد بانك اطلاعاتي ستاد هم‌اكنون به بانك اشتغال فراسازماني تبديل شده است. وي مي‌گويد: «برخي تشكل‌ها و بخش‌هاي خصوصي كه نيازمند به‌كارگيري متخصصان درحوزه‌هاي گوناگون هستند با مراجعه به ما خواهان معرفي افراد توانمند در حوزه‌هاي مربوط مي‌شوند و ما هم براساس اطلاعاتي كه از فرزندان زنان سرپرست خانوار داريم، ‌اين ارتباط را ميان آنها و كارآفرينان و توليدكنندگان ايجاد مي‌كنيم.»

شهرداري تهران تجربه راه‌اندازي بانك اطلاعاتي را 3 سال قبل در نشستي با حضور مديران بانوان تمامي استان‌ها، به آنها ارائه كرد. تجربيات ستاد و حتي نسخه اكسل اين بانك در اختيار آنها قرار گرفت تا نمونه اين بانك در ديگر استان‌ها هم راه‌اندازي شود اما به گفته فيروزفر تاكنون هيچ اتفاقي نيفتاده؛ البته وي مي‌گويد خراسان جنوبي و اصفهان 2 استان پيگير در اين زمينه هستند و قرار است ‌ماه آينده جلسه مشتركي با شوراي شهر اصفهان درخصوص تجربيات ستاد برگزار شود. وي به همشهري مي‌گويد: «در بخش دولتي در حوزه قوانين ضعيف نيستيم اما در حوزه اجرا ظاهرا كسي خود را ملزم نمي‌داند با وجود درخواست معاونت زنان رياست‌جمهوري، در اين زمينه اقدام كند.»

پويا علاءالديني و ندا طوسي در پژوهش خود همچنين اعلام كردند همه مسئولان مصاحبه‌شده در اين سازمان‌ها با ارائه كمك‌هاي مالي صرف به اين افراد مخالفند. از نظر مددكاران، ارائه كمك‌هاي مالي و درآمدي صرف نه‌تنها فقر را به‌صورت ريشه‌اي حل نمي‌كند بلكه آثار زيانباري همچون تخريب اعتماد به‌نفس، افزايش وابستگي، تشويق به بي‌مسئوليتي و... را به‌دنبال خواهد داشت و بايد كمك‌رساني به واسطه اشتغال‌زايي، ‌آموزش و اطلاع‌رساني و فرهنگسازي انجام شود.

اين همان راهكاري است كه ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري تهران از همان آغاز فعاليتش دنبال كرده و مدتي است به روال اين ستاد تبديل شده. به‌عبارت دقيق‌تر، آموزش جزء لاينفك برنامه‌هاي ستاد است؛ به همين دليل هم‌اكنون از مجموع 17هزار بانوي سرپرست خانواري كه تاكنون و طي اين سال‌ها تحت حمايت قرار گرفته‌اند به مرور 13هزار نفر از چرخه حمايت خارج شدند كه يكي از مهم‌ترين دلايل آن، توانمندشدن و شاغل‌شدن آنهاست. موضوع قابل توجه ديگر در عملكرد ستاد توانمندسازي شهرداري را مي‌توان كارآفرين‌شدن 100بانويي دانست كه وقتي چند سال قبل براي نخستين مرتبه پايشان را در ستاد گذاشتند، به‌دنبال شغل و كسب مهارت بودند و امروز توانسته‌اند چند بانوي سرپرست خانوار ديگر را تحت آموزش قرارداده و فضاي كار را برايشان مهيا كنند.

  • برخي دستاوردهاي ستاد توانمندسازي زنان تاكنون

اگر بخواهيم مروري مختصر بر عملكرد ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار در ماموريت‌‌هايش داشته باشيم مي‌توانيم بگوييم كه هم‌اكنون 149 كوثر توسط ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري داير شده كه از ابتداي شكل‌گيري آنها 7هزار و 882نفر در آنها مشغول به‌كار شده‌اند. از طرف ديگر تاكنون 217 بازارچه دائمي، موقت و فصلي راه‌اندازي شده كه در مجموع 8هزار و 508زن سرپرست خانوار دستاوردهايشان را در آن عرضه كرده‌اند. همچنين از سال 89 تا 95 تعداد 1013نفر از فرزندان اين زنان مورد حمايت و مساعدت مالي قرار گرفته‌اند. 57هزار دوره آموزشي با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي، حقوق، خانواده، رايانه، هنر و مهارت‌هاي زندگي نيز براي مددجويان برگزار شده است. همچنين از سال94 تاكنون 6هزار و 100نفر از بانوان و فرزندانشان از خدمات مشاوره‌اي و روانشناسي ستاد بهره‌مند شده‌اند.

کد خبر 370787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha