یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

انتخاب عربستان به‌عنوان نخستین مقصد سفرهای خارجی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به اندازه کافی جنجالی بوده است اما او روز گذشته در ریاض نشان داد که مانند بسیاری از موارد دیگر می‌خواهد آمریکا را به دوران بوش بازگرداند.

ترامپ

خيلي‌ها هنوز اصطلاح «محور شرارت» كه جورج دبليو بوش رئيس‌جمهور وقت آمريكا در ۲۹ ژانويه ۲۰۰۲ در سخنراني سالانه خود در كنگره اين كشور با اشاره به 3كشور ايران، كره‌شمالي و عراق استفاده كرد، به ياد دارند. ترامپ هم روز گذشته در سخنراني خود در اجلاس كشورهاي اسلامي كه با حضور نمايندگان ۵۰ كشور آغاز شد، اصطلاح «جنگ ميان خير و شر» را درباره مبارزه با تروريسم در خاورميانه به‌كار برد تا بار ديگر به چنين گفتماني باز گردد.

ترامپ كه در سخنراني‌ها خود در زمان تبليغات رياست‌جمهوري چندين‌بار عليه مسلمانان و اسلام حرف زده بود، در سفر به عربستان مدعي شده كه به‌دنبال اتحاد ميان كشورهاي نزديك به واشنگتن براي مقابله با تروريسم است. مبارزه با تروريسم هم با حملات به عراق و افغانستان اصطلاح آشنايي از دوران بوش به‌حساب مي‌آيد. گفته مي‌شود كه ترامپ در نخستين تور خارجي خود به‌دنبال تشكيل جبهه يا اتحادي شبيه ناتو است كه هدف اصلي آن مقابله با ايران به‌حساب مي‌آيد.

دقيقا مانند دوران بوش، ترامپ هم تلاش دارد از فضاي دوقطبي ايجاد شده ميان ايران و عربستان استفاده كرده و ايران را بار ديگر محور شرارت در منطقه معرفي كند. مقام‌هاي عربستان به صراحت اعلام كرده‌اند كه مي‌خواهند با آمريكا براي تقابل با ايران همكاري كنند. عبدالله بن يحيي‌المعلمي، نماينده دائم عربستان در سازمان ملل هفته گذشته در سميناري در واشنگتن اعلام كرد كه عربستان براي مقابله با ايران با آمريكا همكاري مي‌كند. سيمون هندرسون، پژوهشگر متخصص درخصوص مسائل عربستان مي‌گويد عربستان و آمريكا مي‌خواهند از نشست سران اسلامي در رياض استفاده كرده و عليه ايران در منطقه جوسازي كنند.

هدف نهايي عربستان متقاعدكردن آمريكا و سايرين براي اعمال فشار بيشتر بر ايران است. اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي اسلامي شركت‌كننده در نشست رياض چنين عقايدي ندارند و به‌دنبال اين فضاي دوقطبي در منطقه نيستند. مقام‌هاي رياض اما طي اين سفر مذاكرات زيادي درباره تغيير سياست خارجي دوران اوباما، ازجمله در سوريه و همچنين توافق هسته‌اي با ايران انجام خواهند داد.

  • تقويت تسليحاتي عربستان و متحدانش

ترامپ قرار است در راستاي اهداف خود در جريان سفر به عربستان كه امروز به پايان مي‌رسد، توافقنامه ۱۰۰ ميليارد دلاري براي فروش تسليحات و تجهيزات نظامي به عربستان امضا كند. در بسته پيشنهادي آمريكا انواع موشك و بمب كه هم‌اكنون تنها محل استفاده از آنها يمن است، كشتي‌هاي جنگي براي تقويت توان سعودي‌ها و سامانه‌هاي ضد‌موشكي براي آنچه خطر ايران خوانده شده به رياض فروخته مي‌شود و سود خوبي را به شركت‌هاي توليد‌كننده تسليحات آمريكا مي‌رساند.

علاوه بر عربستان، آمريكا قراردادهاي ويژه‌اي براي ديگر كشورهاي عربي و نزديك به عربستان درنظر گرفته است. هفته گذشته پنتاگون در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه وزارت امور خارجه اين كشور فروش شبكه دفاع ضد‌موشكي پاتريوت به امارات متحده عربي را تصويب كرده است. قراردادي كه مورد تصويب قرار گرفته شامل فروش و استقرار 60واحد ردياب پاتريوت ساخت شركت لاكهيد مارتين و 100موشك ساخت شركت ريتئون است.

ارزش اين قرارداد به بيشتر از ۲ميليارد دلار مي‌رسد. در مقابل عربستان مي‌خواهد ۴۵ميليارد دلار در تاسيسات زيرساخت آمريكا سرمايه‌گذاري كند تا ترامپ را راضي نگه دارد. به گفته يكي از شاهزادگان سعودي، عربستان به آمريكا اين پيام را داده اين كشور تمايل دارد كه يك ابرقدرت شود. عادل الجبير، وزير خارجه عربستان گفته است كه اين يك «كودتاي ديپلماتيك» به‌حساب مي‌آيد كه نخستين سفر خارجي رئيس‌جمهور آمريكا به عربستان صورت گرفته است.

  • عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي

ترامپ در نخستين تور خارجي خود علاوه بر تلاش براي ايجاد تقابل با ايران با محوريت عربستان و امارات به‌دنبال عادي‌سازي روابط كشورهاي عربي با رژيم صهونيستي است. براساس توافقي محرمانه ترامپ به‌دنبال آن است كه در مقابل اقدام‌هاي محدود از رژيم صهيونيستي مانند توقف محدود شهرك‌سازي‌ها، كشورهاي عربي حاضر به عادي‌سازي روابط با تل‌آويو شوند. بر اين اساس آمريكا مي‌خواهد خطوط تماس مستقيمي با اسرائيل ايجاد شود، تبادلات تجاري علني بيشتري ميان اسرائيل و كشورهاي عربي صورت بگيرد و به هواپيماهاي اسرائيلي اجازه عبور از حريم هوايي كشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس داده شود.

  • تور هشت‌روزه

ترامپ امروز پس از عربستان راهي سرزمين‌هاي اشغالي مي‌شود تا به گفته مقام‌هاي اين كشور مذاكرات صلح را احيا كند. او در حالي مي‌خواهد نقش ميانجيگر را بازي كند كه به‌عنوان يكي از جدي‌ترين مدافعان و حاميان رژيم صهيونيستي در ميان روساي جمهوري آمريكا شناخته مي‌شود. پس از اين سفر او راهي بروكسل مي‌شود تا در نشست سران كشورهاي ناتو شركت كند و در پايان هم راهي واتيكان خواهد شد. به گفته مقام‌هاي آمريكا رئيس‌جمهور آمريكا در اولين سفر خارجي‌اش مناطقي را كه مهد اسلام، يهوديت و مسيحيت شمرده مي‌شوند، انتخاب كرده است.

  • از دلالي داماد تا لباس همسر

همزمان با سفر ترامپ به عربستان رسانه‌هاي اين كشور دلالي جرد كوشنر، داماد رئيس‌جمهور آمريكا در توافق ۱۱۰ ميلياردي فروش تسليحات به رياض را فاش كرده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده كوشنر براي عقد اين قرارداد با مديران شركت‌هاي تسليحاتي ازجمله ماريلين هيوسن، مدير اجرايي كمپاني لاكهيد مارتين تماس گرفته تا براي عربستان تخفيف بگيرد.

مقام‌هاي عربستان براي سفر ترامپ سنگ تمام گذاشته‌اند و بيشتر از ۶۸ ميليون دلار براي 2روز اقامت مجلل او هزينه كرده‌اند.

ملانيا همسر ترامپ در سفر به عربستان لباسي كه شبيه به كشورهاي عربي طراحي شد به تن داشت اما از سر داشتن روسري و حجاب امتناع كرد.

کد خبر 370748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha