همشهری آنلاین: محققان در بررسی‌های خود دریافتند پدیده سفیدشدگی صخره‌های مرجانی در تمامی نقاط جهان از جمله دریای کارائیب و اقیانوس آرام مشکل‌ساز شده‌ است.

نگرانی کارشناسان از گسترش پدیده سفیدشدگی مرجان‌ها

به گزارش ایسنا، با افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت دیواره بزرگ مرجانی استرالیا که طی چند سال گذشته شاهد پدیده سفیدشدگی بوده محققان مشاهده کردند خسارت‌های مشابهی به صخره‌های تمامی نقاط جهان نیز وارد شده که ناشی از گرمای جهانی است.

همچنین در بررسی دیگری که روی نمونه‌های گرفته شده از 60 جزیره کوچک در اقیانوس هند انجام گرفته، مشخص شد پدیده فاجعه‌بار سفیدشدگی مرجان‌ها و از بین رفتن آن‌ها در این منطقه هم وجود دارد.

محققان انگلیسی دریافتند در آب‌های کم عمق مقدار زیادی موارد مرگ و میر مرجان‌ها رخ داده‌ است. صخره‌های مرجانی در سال‌های 2015 و 2016 با پدیده سفیدشدگی روبرو بوده‌اند که در نتیجه شرایط غیرطبیعی آب و هوایی است که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و ال نینو بوجود آمده ‌است.

پدیده سفیدشدگی به طور خودکار به معنی از بین رفتن صخره‌های مرجانی نیست. این پدیده واکنشی طبیعی به فشارهای زیست محیطی از قبیل بالا رفتن سطح دماست که باعث می‌شود مرجان‌ها جلبک‌های موجود در خود را بیرون کنند. با گذشت زمان مورد نیازمرجان‌ها مجدد رشد جلبک خود را آغاز می‌کند و به وضعیت نرمال می‌رسد. هرچند پدیده سفیدشدگی می‌تواند مرجان‌ها را ضعیف کرده و آن‌ها را در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر سازد. همچنین در صورتی که شرایط استرس‌زا ادامه پیدا کند مرجان از بین می‌رود.

کد خبر 370617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha