چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت طراح تراشه‌های الکترونیکی ARM با همکاری محققان آمریکایی درحال ساخت تراشه‌هایی است که می‌توان آنها را درون مغز انسان کاشت.

براساس گزارش BBC، اين تراشه‌ها به شكلي طراحي شده‌اند تا بتوانند به افراد مبتلا به آسيب‌ديدگي‌هاي مغزي نخاعي كمك كنند. هدف ايجاد سيستمي است كه نه تنها به افراد در انجام كارهاي مختلف كمك مي‌كند، بلكه مي‌تواند امكان دريافت واكنش‌هاي حسي را نيز در آنها فراهم آورد.

اين پروژه 10 ساله است و اين به آن معني است كه دست كم 10 سال بايد براي ديدن نتايج آن در انتظار بود. شركت ARM براي الكترونيك‌هاي كاشتني كه در مركز CSNE دانشگاه واشنگتن ساخته مي‌شوند،‌ پردازشگر فراهم مي‌كند و تاكنون نمونه‌اي اوليه از اين فناوري ساخته شده‌است.

مرحله اول پروژه طراحي سيستم روي تراشه‌اي است كه مي‌تواند سيگنال‌هاي مغزي را به قطعه ايمپلنت محركي در نخاع انتقال دهد تا به بيمار مبتلا به اختلال نخاعي كمك كند كنترل حركاتش را به دست بگيرد. اگرچه پيش ازاين نيز امكان بازيابي حركات دست و بازو در فردي كاملا فلج به وجود آمده‌بود، اما هدف اين پروژه ساخت قطعه‌اي است كه بتواند اطلاعات را دريافت كرده و آنها را در جهت‌هاي ديگر ارسال كند تا اطلاعات حسي مغز را به اين شكل تكميل كند.

درواقع قرار است اين تراشه‌ها علاوه بر دريافت سيگنال‌هاي مغزي اطلاعاتي را نيز به مغز ارسال كنند. به اين شكل فرد توجه مي‌شود كه يك شيئ را تا چه اندازه محكم در دست گرفته‌است يا دماي محيط را حس مي‌كند. در عين حال اين اطلاعات به ايجاد اتصالات جديد مغزي كمك خواهد كرد و در شرايطي ويژه، مثلا سكته مغزي، ممكن است به بهبود كامل بيمار منجر شود.

به گفته محققان اين فناوري درصورت تكميل مي‌تواند به افرادي كه به سكته مغزي دچار شده‌اند يا به پاركينسون و آلزايمر مبتلا هستند كمك كند.

کد خبر 370356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha