همشهری آنلاین: روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم چاپ لندن در مطلبی با اشاره به یورش نیروهای امنیتی عربستان به محله المسوره و سرکوب شیعیان این کشور نوشت: در حالی که نیروهای امنیتی عربستان در حال سرکوب مردم مناطق شیعیه نشین این کشور هستند رسانه‌های عربی که غالبا وابسته به ریاض هستند خبری از آن منتشر نکرده و برخی نیز حقایق را وارونه می‌کنند.

 سرکوبگری عربستان در محله شیعه نشین المسوره در سایه سکوت رسانه های عربی

به گزارش ايرنا، این روزنامه در سرمقاله روز سه شنبه خود می نویسد، ساکنان شیعه محله «المسوره» شهر «العوامیه» در استان «القطیف» حاضر نیستند که محله تاریخی شان را که از 300 سال پیش ساخته شده، ترک کنند و نمی خواهند تصمیم حکومت (آل سعود) برای تخریب محله تاریخی شان به دلایل اقتصادی و سیاسی را بپذیرند.

به گفته تعدادی از ساکنان این محله، حکومت عربستان به آنها وعده داده، به جای تخریب خانه های شیعیان، محله های دیگری در استان القطیف برای آنها ایجاد می کند، لیکن واقعیت این است که تنها جایی که پناهگاه آنها شده، خیابان است پس چگونه می توانند به وعده ها و توجیه های حکومت عربستان برای تخریب محله شان اعتماد کنند و این توجیه ها را باور کنند؟.

مناطق القطیف که اکثریت مردم آنها شیعه هستند بر این باورند، اتفاقی که در مناطق آنها رخ می دهد، اتفاق معمولی نیست که حکومت در مناطقی که شهروندان «اهل تسنن» در آن ساکن هستند، انجام می دهد، بلکه این یک تعدی است، زیرا تجاوز آشکار به اراده مردمی است که در این خانه های مسکونی ساکن هستند، به دلیل آن که تعلق به یک اقلیت دارد و تعلق به کسانی دارد که حاضر نشدند محله المسوره را ترک کنند، حکومت عربستان نیز از صبح روز چهارشنبه هفته گذشته با استفاده از نیروهای امنیتی و لودر به این منطقه حمله کرد و خانه های آنها را ویران کرد.

این روزنامه در ادامه آورده که حکومت عربستان سعودی و رسانه های محلی می گویند که هدف از تخریب این محله و حضور نیروهای امنیتی در آن، سازماندهی اداری محله ها می باشد و نیز مدعی هستند که علیه شماری از تروریست ها(!) و سابقه دارها و مواد فروش ها که در آن سنگر گرفته اند، حکومت نیاز دارد که به زور مسلحانه روی بیاورد تا از اقدامات تخریب حمایت کند تا مبادا «قانون شکنان» حمله کنند.

فعالان مخالف نظام پادشاهی عربستان سعودی می گویند که هدف از تخریب محله المسوره در العوامیه کاملا سیاسی است و در چارچوب سیاست سرکوبگری صورت می گیرد که هدفش ترساندن مخالفان به ویژه مخالفان شیعه و همچین بازداشت کسانی است که تحت تعیقب هستند، به رغم آن که مخالفت این مخالفان مسالمت آمیز است، اما حکومت عربستان بهانه می آورد که آنها مسلح هستند و از خارج برای ناامنی و بی ثباتی جبهه داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

به نوشته رای الیوم، حکومت عربستان سعودی شهر العوامیه را به شکل خفقان آوری به محاصره درآورده و از رسیدن زخمی هایی که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی زخمی شدند و به ده ها نفر می رسند، به بیمارستان ها جلوگیری می کند و این تعداد جدای از کشته شدن دو نفر در این اقدامات امنیتی است. اقدامات تخریبی برای انهدام خانه هایی که حکومت عربستان مدعی است که برای ساکنان آنها خطرناک هستند به مدرسه ها نیز کشیده شد و حکومت عربستان از رفتن دانش آموزان سر کلاس های درس شان و شرکت در امتحان های پایان سال جلوگیری می کند، زیرا نیروهای امنیتی به شکل کورکورانه و بی هدف به سمت خانه های محله المسوره تیراندازی می کنند.

در حالی که اهالی محله المسوره در معرض حملات شدید امنیتی و خونین توسط حکومت آل سعود هستند، رسانه های عربی کاملا سکوت کرده اند و تنها به پوشش حوادث سوریه از دید خودشان می پردازند و این نشان دهنده حالت بیچارگی و میزان سیطره پول عربستان سعودی بر امپراتوری های رسانه ای است که به این مساله مباهات می کنند که دیدگاه های مختلف و متضاد را نیز منتقل می کنند. حالا تماشاگر عربی این امپراتوری های رسانه ای را باید بیشتر بشناسد.

روزنامه محلی الکترونیکی «سبق» مدعی شده که تیراندازی به خانه های شهروندان بی گناه توسط تروریست ها در العوامیه صورت گرفته است و چند تصویر منتشر کرد که نشان می دهد، اشخاص ناشناس سوار بر خودرویی از نوع«کاپریس» سفید رنگ هستند و به نوشته این روزنامه نزدیک به حکومت به شکل کورکورانه و در صحنه ای شوک آور تیراندازی می کنند.

شماری از روزنامه نگاران عربستانی از جمله «ولید الفراج» چند تصویر از نیروهای امنیتی عربستان سعودی را در حساب رسمی خود در «توییتر» منتشر کردند که «با محبت و شفقت»! با اهالی محله المسوره در زمان بیرون کردن شان از خانه های شان رفتار می کنند، اما فعالان در استان های ریاض و «جده» این رسانه ها را رسانه های در تملک نظام حاکم دانسته و صحت این گونه تصاویر را در سایه داشتن نزدیکان و دوستان شان در العوامیه که واقعیت را درباره تعدی و حمله نیروهای امنیتی به آنها منتقل می کنند، زیر سوال بردند.

این روزنامه عرب زبان ادامه می دهد که خود حکومت عربستان سعودی نیز به نوبه خود به سرعت «هشتکی» تحت عنوان «المسوره لانه تروریست ها» (!) به راه انداخته اما فعالان محله المسوره و شاهدان حوادث خونین و ایستادگی ساکنان محله تلاش کردند که با صداقت حوادث وحشتناک و وحشی گری نیروهای امنیتی عربستان سعودی را با موبایل های خود مستند سازی کنند و آنها را به طور مستقیم روی همان هشتک بفرستند، زیرا رسانه های بی طرفی وجود ندارند تا حوادث المسوره را به درستی منتقل کنند.

ناظران بر این باورند که «عملیات تخریب» امنیتی محله السموره در زمان خاص خود و عمدی صورت گرفته است بطوری که سران جوان عربستان سعودی لحن ضد ایرانی خود را شدت بخشیده و مدعی انتقال جنگ به داخل ایران شده اند و اقدامات علیه کسانی که آنها را وابسته به ایران می دانند، تشدید کرده اند.

این ناظران همچنین بر این باورند که رهبران جوان و خام عربستان سعودی با اقدامات علیه اهالی محله المسوره در العوامیه، زادگاه «شیخ نمر النمر» رهبر شیعیان عربستان که حکومت وی را اعدام کرد راه را بر هر گونه بارقه امید برای آشتی می بندند و باعث افزایش نارضایتی و خشم شیعیان در استان القطیف و به طور کلی خشم مردمی در کشور عربستان می شوند که احساس می کنند به حاشیه رانده شده و به آنها ظلم می شود.

به باور ناظران، حکومت عربستان سعودی با این اقدامات امنیتی ناگهانی و خونین علیه مناطق شیعه نشین برای سرکوب هر گونه جنبش علیه آل سعود اقدام کرده و بسیاری بر این باورند که این حکومت تلاش می کند که در خاک خود اقدامات پیشگیرانه انجام دهد و از دست مخالفانش راحت شود، البته با بهانه های واهی و به بهانه مبارزه با تروریسم.

کد خبر 370264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha