مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت به عقب بر نخواهد گشت، گفت: برخی افراد سعی نکنند که سرعت آن را کاهش دهند و با وجود زیرساخت‌ها و مطالبات ایجاد شده در مردم، کسی نمی‌تواند این طرح را به عقب برگرداند.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزیر بهداشت، حرکت به سوی پوشش همگانی سلامت را از مهمترین اهدف طرح تحول سلامت بیان کرد و گفت: طی ۳۵ سال فقط توانستیم سه واکسن اضافه کنیم اما در راستای برنامه تحول سلامت در طی سه سال توانستیم واکسن پنتاوالان را به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه کنیم و پوشش این واکسن را به ۹۹.۲ درصد برسانیم.

وي با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ ایرانی نیست که در زمان بستری در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش بیمه قرار نگیرد، افزود: سرانه بار مراجعه به پزشک متخصص در سال ۹۲ ، 2.16 بوده اما در سال ۹۴ بار مراجعه به پزشک متخصص به ۱.۸۸ کاهش یافت.

وی یکی از دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت طی سه سال گذشته را کاهش هزینه های درمان بیان کرد و گفت: در این سه سال به طور متوسط از هزینه های بهداشت و درمان هر ایرانی ماهانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان کاسته شده است که این معادل یک سوم یارانه نقدی ماهانه مردم است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که در سال ۹۱ میزان پرداختی از جیب مردم ۵۱ درصد بوده است، افزود: در سال ۹۳ پرداختی از جیب مردم 40.2 درصد کاهش یافت، در سال ۹۴ این میزان به ۳۹.۶ درصد کاهش یافت و در حال حاضر این پرداخت به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که هیچ کشوری نتوانسته بیش از ۱۰ درصد میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت را کاهش دهد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که در راستای طرح تحول سلامت بیش از یک چهارم ظرفیت تخت بیمارستان‌های دولتی افزایش یافته است، افزود: تا انتهای دولت یازدهم بیش از یک سوم ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را افزایش می‌دهیم یعنی طی سه سال توانستیم ۲۱ هزار تخت تحویل دهیم و تا پایان دولت هم این رقم به ۲۷ هزار تخت می رسد.

دکتر حریرچی با اشاره به این که در راستای طرح تحول سلامت، تعداد کل نیروی انسانی بهداشت در شهر و حاشیه از ۲۲ هزار به ۴۲ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در این سه سال ۷۵۰ واحد محل زیست تیم سلامت در روستاها ساخته شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که در دولت یازدهم اعتبار احداث واحدهای بهداشتی کشور ۳۳ برابر شد، افزود: قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبارات این واحدها بوده است اما بعد از اجرای این طرح، اعتبارات به ۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

دکتر حریرچی با بیان این که میزان اعتبارات عمرانی سالانه بخش بهداشت قبل از اجرای طرح تحول سلامت، ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: در راستای طرح تحول سلامت این اعتبارات ۳۵ برابر شد و به ۷ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش 17 برابری تعداد واحدهای بهداشتی درراستای طرح تحول سلامت، افزود: تعداد این واحدها قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۳۰۰ واحد بود که در طی این سه سال و بعد از اجرای طرح تحول سلامت تعداد واحدهای بهداشتی به ۵۲۰۰ واحد افزایش یافت.

دکتر حریرچی با تاکید بر این که در راستای طرح تحول سلامت اعتبار میانگین سالانه برنامه پزشک خانواده روستایی ۸ برابر شده است، افزود: در همین راستا ۲ هزار و ۴۲۷ پزشک عمومی و 1300 دندانپزشک جدید طرف قرارداد جذب شده است.

وی تعداد داروخانه‌های فعال در روستا تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت را ۱۷۰۰ واحد بیان کرد و افزود: در راستای این طرح تعداد این داروخانه‌ها ۲.۵ برابر شد و تعداشان به ۴ هزار و ۹۴ داروخانه رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که قبل از اجرای طرح تحول سلامت اعتبار خرید مکمل‌های داریی صفر بوده است، افزود: بعد از اجرای طرح ۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید مکمل‌های داریی اختصاص داده شد.

دکتر حریرچی ضمن اشاره به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ۶۸ میلیون ایرانی، گفت: بیش از ۲۹ میلیون نفر ایرانی بیش از ۴۴۲ میلیون بسته خدمتی از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این که طرح تحول سلامت به عقب بر نخواهد گشت، گفت: برخی افراد سعی نکنند که سرعت آن را کاهش دهند و با وجود زیرساخت‌ها و مطالبات ایحاد شده در مردم، کسی نمی‌تواند این طرح را به عقب برگرداند.

وی با تاکید بر این که طرح تحول سلامت باعث سربلندی نظام در محافل بین المللی شده است، افزود: دولت یازدهم، سلامت محورترین دولت تاریخ ایران بوده است و در حال حاضر منتقدین طرح تحول سلامت هم از این طرح حمایت می کنند.

وی در خصوص مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مواضع و اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری می‌تواند به سلامت روانی مردم آسیب بزند و ما به عنوان متولیان سلامت درخواست داریم که سلامت روانی مردم را در نظر بگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در نظام ما در هر دوره از انتخابات بیش از ۵۰ تا۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و این سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی عامل اصلی پیشرفت کشورها است.

دکتر حریرچی تاکید کرد: مهمترین سرمایه اجتماعی نظام‌ها اعتماد بین دولت و ملت است.

کد خبر 370159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha