دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

مهدی کریمی تفرشی : صنعت غذا به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی از پتانسیل بسیار بالایی برای حضور مداوم و پرقدرت در بازارهای مختلف جهانی برخورداربوده و محصولات غذایی به‌دلیل ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به دیگر محصولات کشاورزی دارای مزیت رقابتی بالاتر صادراتی است.

مهدی کریمی تفرشی

نگاهي به آمارهاي صادرات صنايع غذايي طي 11ماهه سال95 نشان مي‌دهد كه 8گروه صنايع غذايي با رشد و 3 گروه صنايع با كاهش ارزش دلاري صادرات نسبت به‌مدت مشابه سال94 مواجه بوده اما در مجموع صادرات محصولات غذايي با افزايش 7.7درصدي ارزش به رقم معادل 187.6 ميليون دلار و حجم 1072هزار تن رسيده است.

در اين شرايط وزارت صنعت با هدفگذاري صادرات 3.5 ميليارد دلاري صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي در سال96 اعلام كرده كه هدف‌گذاري صادرات صنايع غذايي در سال گذشته 3ميليارد دلار بوده اما طي11ماهه پارسال 2ميليارد و 700ميليون دلار محصولات غذايي صادر شده است.

اين در حالي است كه مطابق اسناد بالادستي، تمركز بر توسعه صادرات غيرنفتي ازجمله محورهاي رشد و توسعه پايدار اقتصادي كشور است اما تحقق رشد صادرات غيرنفتي و صنايع غذايي كشور نيازمند نگاهي ويژه و كارشناسي است. قدرت پايين رقابت‌پذيري بسياري از محصولات صادراتي در زمينه كيفيت، بسته‌بندي، ماشين‌آلات و دانش فني توليد و در مقايسه با رقباي قدرتمند حاضر در بازارهاي هدف صادراتي از ديگر چالش‌هاي توسعه صادرات غيرنفتي است كه نيازمند بازنگري ويژه در اركان مختلف صنايع صادرات‌محور توسط دستگاه‌هاي مرتبط با توليد و صادرات است.

اصلاح زيرساخت‌هاي كشاورزي ديگر مؤلفه توسعه صادرات صنايع غذايي است و بايد ظرفيت‌ها و نياز بازارهاي مختلف جهاني به محصولات توليدي كشورمان به‌خوبي شناسايي و به شكلي اصولي و مديريت شده از ظرفيت‌هاي موجود استفاده شود. مجهز شدن بخش توليد به آخرين فناوري‌‌هاي روز دنيا و ماشين‌آلات پيشرفته و مدرن ضرورت ديگر توسعه صادرات غيرنفتي است كه تحقق اين هدف نيازمند انجام كاركارشناسي و كمك‌هاي اعتباري دولت است.

همچنين صنايع چاپ و بسته‌بندي كشور نيز نيازمند تحول اساسي براي هماهنگي با استانداردهاي به‌روز صنعت بسته‌بندي دنياست. افزايش حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي نيز به گسترش تعامل و استفاده از تجارب توليد‌كنندگان صنايع غذايي در ساير كشورها كمك خواهد كرد. به‌رغم همه اين الزامات بايد توجه كرد كه كيفيت ركن اساسي پذيرش كالاهاي غيرنفتي كشورمان در بازارهاي جهاني است و بايد توجه توليدكنندگان و دستگاه‌هاي كنترل كيفيت به اين مقوله دوچندان شود. رفع موانع صادرات و كمك به كاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل و گمركي از ديگر موضوعات مؤثر در رشد صادرات غيرنفتي ازجمله صنايع غذايي كشور است.

  • رئيس هيأت مديره مواد غذايي هم‌صنف
کد خبر 370053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha