شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر یکی از اعضای خانواده ما دچار یک نوع آلرژی یا حساسیت شود، سایر اعضای خانواده به‌دلیل مراقبت‌هایی که باید برای او انجام دهند و درد‌ها و اذیت‌هایی که فرد بیمار تحمل می‌کند، با راه‌های پیشگیری و شیوه‌های درمان آن با جزئیات آشنا می‌شوند اما آلرژی از آن دست بیماری‌هاست که می‌توان با کمی تدبیر، تا حدودی از بروز آن جلوگیری کرد.

نقاط آلرژی‌خیز خانه

 هر چند اين روزهاي بهاري اغلب خود علت ايجاد آلرژي هستند و افراد تأثيرپذير را درگير مشكلات مختلفي مي‌كنند اما در خانه‌هاي ما گوشه و كنارهايي وجود دارند كه رسيدگي به آنها مي‌تواند امكان بروز آلرژي را در افراد خانواده كمتر و يا كم‌آسيب‌تر كند. شايد تهيه يك چك ليست براي بهداشت حداقل ماهانه اين محيط‌ها به شما كمك كند. كار چندان سختي نيست فقط بايد حواس‌تان باشد كه نكات ريزي كه در اين صفحه مي‌خوانيد را به مرور زمان در خانه به‌كار ببريد.

  • از اينجا به همه خانه

شما هم جزو آن افرادي هستيد كه حتما بايد بعد از بيدار شدن از خواب تخت خود را مرتب كنيد؟! اين كار را نبايد انجام بدهيد. خوابيدن بيش از 8ساعت در يك محيط، باعث مي‌شود در آن محيط مقدار زيادي پوست مرده رها شود و به‌علت گرمايي كه پتو و تشك در خود ذخيره كرده‌اند، مي‌تواند محيط مناسبي براي رشد قارچ‌ها و مايت‌ها باشد. بهترين كار اين است كه بعد از بيدار شدن، اگر پنجره‌اي در اتاق خواب وجود دارد، آن را باز كنيد، تا هوا در جريان باشد و محيط تخت و پتو خنك شود. بعد از زماني حدود 20 دقيقه تا نيم ساعت، مي‌توانيد اين تخت را مرتب كنيد. اين قانون را براي بچه‌هايي كه مستعد آلرژي هستند حتما رعايت كنيد. براي بالش‌ها رويه‌هاي سفيدي بدوزيد كه به راحتي جدا مي‌شوند تا راحت‌تر بتوانيد آنها را بشوييد.

  • حواس‌تان به همه جاي خانه باشد

بعضي از نقاط خانه مستعد رشد بيشتر آلرژن‌ها هستند و شايد هيچ‌گاه به ذهن ما خطور نكند كه اين محيط‌ها مي‌توانند منبع بيماري باشند؛ به‌عنوان مثال برگ خشك شده‌اي كه پاي گلدان زيباي پتوس شما افتاده است مي‌تواند با رطوبت خاك زير خود؛ تشكيل يك سيستم آلرژن بدهد. بهتر است برگ‌هاي خشك شده را زودتر از محيط گلدان دور كنيد و به گلدان‌ها بيش از حد آب ندهيد.
فرش‌ها و گليم‌ها هم از ساير نقاط حساس و مستعد رشد قارچ و كپك‌ها هستند. به‌خصوص اگر گليم در خانه داريد، هفته‌اي يك‌بار آن را با مكش بالاي جاروبرقي جارو بزنيد و بعد از آن در محيطي مانند تراس قرار دهيد تا از رسيدن هوا به همه نقاط آن مطمئن شويد. مبل‌ها را فراموش نكنيد. هرچندوقت يك‌بار تشكچه‌هاي آنها را كاملا بيرون بياوريد، جاروبرقي بكشيد و اجازه بدهيد هوا در همه قسمت‌هاي آنها بچرخد.

  • كتابخوان‌ها در معرض آلرژي

اگر در خانه كتابخانه بزرگي داريد كه به بعضي قسمت‌هاي آن كمتر سر مي‌زنيد و مطالعه مي‌كنيد بايد توجه كنيد كه حتما آن قسمت‌ها گردگيري شوند و در فضاي ميان كتاب‌ها حتما هوا بچرخد. اين قسمت‌ها اگر اندكي رطوبت ببينند مي‌توانند به راحتي محل مناسبي براي رشد قارچ‌ها باشند. نه‌تنها قارچ‌ها كه حتي شپش‌ها هم به اين محيط علاقه‌مند هستند. اگر يكي از اعضاي خانواده شما با دست گرفتن بعضي از كتاب‌هاي اين كتابخانه دچار علائم آلرژي مي‌شود، يكي از گزينه‌هاي احتمالي‌ مشكوك‌تان بايد همين كتابخانه باشد. هر از گاهي كتاب‌ها را از داخل كتابخانه بيرون بياوريد، فضاي داخلي قفسه‌ها را گردگيري كنيد و يك پنكه در مقابل اين محيط بگذاريد تا باعث چرخش هوا شود. ميان كتاب‌ها را هم تميز كنيد و گرد و خاك آنها را هم بگيريد. كار وقت‌گيري است اما چاره‌اي جز انجامش نيست. هرگز اين محيط را زماني كه كتاب‌ها درون قفسه‌ها هستند، با اسپري‌هاي ضدعفوني‌كننده و شوينده به‌صورت سطحي تميز نكنيد چون رطوبت آن در محيط باقي مي‌ماند. بايد بعد از هر بار استفاده از اينگونه مواد مطمئن شويد كه جلد كتاب‌ها كاملا خشك شده است.

  • فن‌هاي خانه را چك كنيد

يكي از ضروري‌ترين وسايل حمام و دستشويي، هواكش است. هواكش‌ها با به جريان انداختن هوا و كاهش رطوبت فضا، از درصد احتمالي رشد قارچ و كپك كم مي‌كنند. اگر در حمام نقطه‌اي براي نصب هواكش درنظر گرفته نشده، بهتر است پنجره آنجا را در زمان دوش گرفتن كمي باز بگذاريد و بعد از آن نيز كاملا پنجره را باز كنيد تا رطوبت به سرعت خارج شده و فضاي حمام خشك شود. درون آشپزخانه هم. اگر هود شما فيلتر‌هايي اشباع شده از چربي داشته باشد، خود مي‌تواند منشا رشد قارچ‌ها و كپك‌ها و منبعي براي آلرژي باشد؛ از اسپري‌هاي خوشبو‌كننده هوا كمتر استفاده كنيد؛ چرا كه برخي از اين خوشبوكننده‌ها تركيبات سازنده‌شان از نوع آلي فرار است كه مي‌تواند موجب تشديد مشكلات تنفسي در افراد مستعد و به‌خصوص افراد داراي آلرژي شود.

کد خبر 369806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha