شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار حمله باجگیری سایبری از روز جمعه سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در سرتاسر جهان را هدف گرفته‌اند.

براساس گزارش CNN، شركت امنيت سايبري Avast اعلام كرد بيش از 75 هزار حمله سايبري را در 99 كشور مختلف جهان رديابي كرده‌است كه بيشترين آنها روسيه، تايوان و اوكراين را هدف گرفته‌اند.

اين حملات سايبري كه نوعي باج‌گيري سايبري محسوب مي‌شوند، تمامي اطلاعات و فايل‌هاي موجود در رايانه‌هاي آلوده شده توسط باج‌افزارها را قفل كرده و از مالك رايانه درخواست مي‌كنند تا در ازاي دسترسي دوباره به اطلاعات شخصي خود مبلغي پرداخت كنند.

اين باج‌افزار كه WannaCry نام دارد با استفاده از نقطه‌ضعف امنيتي در سيستم عامل ويندوز كه شركت مايكروسافت در ماه مارس بسته ترميمي آن را ارائه داد،‌ وارد رايانه افراد مي‌شود. با اين‌همه از آنجايي كه بسياري از شركت‌ها و رايانه‌ها سيستم‌هاي خود را به‌روز رساني نكرده‌اند، در معرض آلودگي اين بدافزار قرار گرفته‌اند.

كرت بامگارتنر محقق امنيتي ارشد شركت كسپرسكي مي‌گويد رايانه‌هاي آلوده و قرباني اين حمله سايبري 6 ساعت زمان دارند تا پول درخواستي را پرداخت كنند و با گذشتن هر ساعت مبلغ آن افزايش پيدا مي‌كند. به گفته وي به نظر مي‌آيد مبلغ اوليه براي افرادي كه در ساعات اوليه باج درخواستي را پرداخت‌كرده‌اند 300 دلار بوده‌است.

16 سازمان ملي سلامت در بريتانيا و شركت تله‌كام تلفونيكا در اسپانيا از جمله مهمترين سازمان‌هايي هستند كه قرباني اين حمله سايبري شده‌اند. مقامات اسپانيايي پخش شدن اين باج‌افزار از مسير نقص امنيتي سيستم‌عامل ويندوز را تاييد كرده‌اند و از مردم خواسته‌اند تا با به‌روز‌رساني سيستم‌هاي خود مانع از پراكندگي بيشتر آن شوند.

وزير كشور روسيه نيز با انتشار بيانيه‌اي خبر حمله باج‌افزاري به رايانه‌هاي كشور را تاييد كرد و اعلام كرد كمتر از يك درصد از رايانه‌هاي كشور به اين بدافزار آلوده شده‌اند و ويروس اكنون متمركز شده و آنتي‌ويروس‌ها در تلاش براي نابودي آن هستند.

شركت مگافون در روسيه از جمله مهمترين شركت‌هاي قرباني اين حمله است كه به گفته مديرعامل آن تمامي مراكز تماس در آن آلوده شده‌اند اما شبكه‌هاي اين شركت به دور از بدافزار باقي مانده‌اند و وضعيت اكنون تحت كنترل است. 

وزارت امنيت كشور آمريكا نيز روز جمعه با انتشار بيانيه‌اي از مردم خواست تا با به‌روزرساني سيستم‌عامل‌ رايانه‌هاي خود مانع از انتشار ويروس شوند. كسپرسكي مي‌گويد اگرچه باج‌افزار WannaCry مي‌تواند بدون وجود نقص امنيتي ويندوز كه EternalBlue نام دارد، رايانه‌ها را آلوده كند،‌اما اين نقص امنيتي نقشي كليدي در انتشار آن داشته‌است.

کد خبر 369798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha