پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

مسعود عادلی: یک دسته از موضوع‌های مهم و اولیه که در درس فیزیک با آن‌ها آشنا می‌شویم، قوانین نیوتن هستند.

دوچرخه شماره ۸۷۵

قوانینی که گاهی به‌ظاهر خیلی بدیهی به‌نظر می‌آیند. مثلاً قانون دوم نیوتن که می‌گوید اگر نیرویی به جسمی وارد شود، جسم در جهت نیرو به حرکت در می‌آید.

همه‌ی ما بار‌ها این قانون را تجربه کرده‌ایم و اصلاً با وجود همین قانون است که خیلی از بازی‌ها ممکن می‌شود. مثلاً فکر کنید یک عصر دل‌انگیز بهاری است و با دوستانمان جمع می‌شویم تا فوتبال، والیبال یا هر بازی توپی دیگری بازی کنیم.

توپ به سمت ‌ما می‌آید و آن را شوت می‌کنیم. توپ به جلو حرکت می‌کند، نه به سمت ما. همین، نشان‌دهنده‌ي مفهوم قانون دوم نیوتن در جهان است که به نظر، خیلی هم طبیعی می‌آید، نه؟!

حالا فرض کنید که در همان عصر دل‌انگیز بهاری، وقتی توپ را شوت می‌کنید، ناگهان توپ به سمت خودتان برگردد! به نظر غیرممکن می‌آید، مگر نه؟!

به‌تازگی دانشمندان موفق شده‌اند ماده‌ای تولید کنند که جرم منفی دارد و این قانون نیوتن را نقض می‌کند. یعنی اگر توپتان از جنس این ماده باشد، وقتی شوتش می‌کنید به سمت خودتان باز می‌گردد.

این ماده‌ی شگفت‌انگیز از اتم‌های روبیدیومی تشکیل شده است که تا دمای صفر مطلق (یا همان صفر کلوین) سرد شده‌اند. در این دما حالتی در ماده ایجاد می‌شود که بدون مصرف انرژی و اصطکاک به حرکت در می‌آید که در اصطلاح به آن حالت ابرشارگی می‌گویند.

شناخت بیش‌تر این ماده، باعث می‌شود دانشمندان فهم بهتری نسبت به سیاه‌چاله‌ها و انرژی تاریک و چیز‌هایی از اين قبیل به دست آورند.

کد خبر 369476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha