دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

‌‌بانک‌ها به‌زودی برای کاهش نرخ سود تصمیم می‌گیرند. این تازه‌ترین خبری است که کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرده است.

اين در حالي است كه به گفته رئيس‌كل بانك مركزي كاهش نرخ سود بانكي هم‌اكنون با 2چالش جدي مواجه است؛ نخست فروش اوراق بدهي دولت با نرخ سود بالاي 20درصد و ديگري سپرده‌پذيري برخي بانك‌ها و صندوق‌هايي با درآمد ثابت بورسي آن‌هم با سود بالاتر. آيا تصميم به كاهش سود بانكي در شرايط كنوني باعث حفظ سپرده‌ها در بانك‌ها و سهولت دسترسي مردم به تسهيلات بانكي خواهد شد؟

رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي با بيان اينكه دستور كار جلسه آتي بانك‌ها، نرخ سود بانكي و حمايت از توليد و اشتغال است، گفت: به‌دنبال اين هستيم كه نرخ سود بانكي هم در بخش سپرده و هم در بخش تسهيلات متعادل‌تر شود. به گزارش فارس، كورش پرويزيان، با اشاره به اهميت مسئله نرخ سود و توافق بانك‌ها براي بررسي و بازنگري نرخ سود در جلسه مشترك آتي، اظهارداشت: در جلسات قبلي بحث‌هاي زيادي درباره نرخ سود صورت گرفت و مقرر شد دستور كار جلسه آينده موضوع نرخ سود بانكي و برنامه‌ريزي براي حمايت از توليد و اشتغال باشد.وي افزود: مقام معظم رهبري شعار امسال را اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال را مطرح كردند.

براي تقسيم‌بندي كار، بانك‌ها بايد تصميم‌گيري كنند. رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي در پاسخ به اين سؤال كه آيا هم‌اكنون زمينه كاهش نرخ سود بانكي وجود دارد، گفت: بله، به‌دنبال اين هستيم كه نرخ سود بانكي، هم در بخش سپرده و هم در بخش تسهيلات متعادل‌تر شود.

وي تشكيل جلسه مشترك بانك‌ها را اوايل خرداد‌ماه اعلام و تصريح كرد: نرخ سود سپرده هم‌اكنون كمتر از سطح ماه‌هاي بهمن و اسفند است چون فشار هزينه‌ دولت بر بانك‌هاي دولتي كمتر شده و فشاري كه شركت‌ها و هلدينگ‌هاي بزرگ براي جمع‌آوري منابع در ماه‌هاي پاياني سال داشتند هم كاهش يافته است. مديرعامل بانك پارسيان ادامه داد: متأسفانه هنوز برخي شركت‌ها به‌طور مستقيم از مردم سپرده مي‌گيرند. البته بانك مركزي واكنش خوبي نشان داد و اميدواريم اين سپرده‌گيري متوقف شود.

پرويزيان با تأكيد بر اينكه سپرده‌گيري صرفا فعاليت بانكي است، گفت: دريافت وجوه در قالب پيش‌فروش منعي ندارد اما سپرده‌گيري يك موضوع بانكي است و دريافت سپرده توسط شركت‌ها سبب گسترش بازار غيرمتشكل پولي مي‌شود.

  • شرط كاهش سود بانكي

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي 26فروردين‌ماه امسال از احتمال كاهش نرخ سود بانكي در سال‌جاري خبر داد و گفت: گزارشي در اين رابطه به شوراي پول و اعتبار ارائه خواهيم كرد. البته اين مقام ارشد بانك مركزي تصريح كرده كه فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت تحت نظارت بورس و انتشار اوراق بدهي دولت در بازار سرمايه با نرخ سود بالاي 20درصد به تخريب بازار پول دامن زده است.

کد خبر 369387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha