شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان تبلت لمسی ارائه داده­‌اند که حرکت افراد مبتلا به اختلال بینایی را در مکان­‌های ناآشنا هدایت می­‌کند.

تبلت لمسی برای هدایت کم‌بینایان

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه فیز، پیدا کردن مسیر در محیط‌های ناآشنا چالشی عمده برای افراد دارای اختلال بینایی به شمار می‌آید.

ابزار ابداعی دانشمندان، اشکال و نقشه‌­های برجسته‌نما را به سرعت شکل می‌دهد و کاربران می‌توانند با استفاده از انگشتان و همچنین حس لامسه مسیرشان را جستجو کنند. افراد همچنین می­‌توانند بخشی از نقشه را بزرگنمایی کنند.

ابعاد این فناوری 12 در 15 سانتی­متر گزارش شده و دارای 192دگمه ریز است که می‌­توان آن­ها را ظرف فقط چند میلی ثانیه و همزمان با خلق الگوهایی مانند طرح کلی یک ساختمان، خیابان یا اتاق سمینار توسط تبلت، حرکت داد.

هر دکمه این تبلت حاوی آهن‌ربای ریزی است که بین دو سیم پیچ و دو لایه ریز فولاد قرار گرفته است. این تبلت از طریق عبور جریان الکتریسیته از میان یکی از سیم پیچ‌‌ها، یک میدان مغناطیسی محلی تولید می‌کند.

دکمه­‌های مغناطیسه شده در حالت بالا یا پایین باقی می‌مانند چون به دو صفحه فولادی متصل‌اند و کاربران قادر خواهند بود هر دکمه را به مدت پنج میلی­‌ثانیه به سمت بالا یا پایین حرکت دهند.

تبلت ابداعی، اطلاعات گرافیکی را در زمان واقعی ارائه می‌­دهد و بنابراین افراد می‌توانند پیش از ورود به یک اتاق یا ساختمان نمایی از آن را در اختیار داشته باشند. تبلت همچنین مجهز به بلوتوث است و به رایانه­ متصل می­‌شود.

کودکان مبتلا به اختلال بینایی می‌توانند از این فناوری برای یاد گرفتن دروسی مانند هندسه یا ریاضی استفاده کنند.

گفته می‌شود تولید تبلت ابداعی هزینه‌بر نخواهد بود و ساخت آن بخشی از پروژه اروپایی Blindpad به شمار می‌آید.

این فناوری روی چندین فرد با اختلال بینایی آزمایش شده و جزئیات آن در «سمینار عوامل انسانی در سیستم­های محاسباتی» (CHI 2017) در دنور که اکنون در حال برگزاری است، ارائه می‌شود.

کد خبر 369128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha