همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور از شناسایی گروه‌های پرخطر در بخش تصادفات کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ اسماعیلی گفت: براساس گزارش پزشکی قانونی، گروههای پرخطر در بخش تصادفات کشور در بین عابران، افراد بالای 50 سال، رانندگان بین 30 تا 39 ساله‌ها و در بین موتورسواران، دوچرخه‌سواران و سرنشینان، 18 تا 24 ساله‌ها هستند.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود با ارایه گزارشی از وضعیت تصادفات در کشور در خصوص آمار تست اعتیاد رانندگان ناوگان عمومی حمل و نقل بار و مسافر در نیمه نخست سال جاری گفت: از 2 هزار و 463 راننده ناوگان مسافربری مورد آزمایش، تست TLC تعداد 186 راننده مثبت بوده است. همچنین از 4 هزار و 114 راننده ناوگان باری نیز تست TLC تعداد 370 راننده مثبت بوده است.

وی با اشاره به این که طول راههای اصلی و فرعی کشور 72 هزار و 611 کیلومتر و طول راههای روستایی 100 هزار کیلومتر است، افزود: در حالی که راه‌های فرعی 57 درصد و راه‌های اصلی 30 درصد از راههای اصلی و فرعی کشور را تشکیل می‌دهند، طول بزرگراه‌ها 8 درصد و آزادراه‌ها 2 درصد از این راههاست.

فرمانده پلیس‌راه کشور به تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های کشور اشاره کرد و گفت: تعداد خودروها تا سال85 در کشور 8 میلیون و 700 هزار دستگاه و تعداد موتورسیکلتها 6 میلیون و 800 هزار دستگاه بوده است.

وی با اشاره به شناسایی 182 هزار دستگاه ناوگان عمومی باری جاده‌ای در سطح کشور افزود: متوسط عمر ناوگان عمومی باری جاده‌ای در کشور 4/19 سال است.

فرمانده پلیس‌راه کشور به گزارش سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: بر این اساس در سال یک میلیون و 200 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جهان جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که در سال 1990 میلادی تصادفات رانندگی بعنوان نهمین عامل مرگ انسانها در جهان شناخته شده است، پیش‌بینی شده است در سال 2020 میلادی تصادفات رانندگی بعنوان سومین عامل مرگ انسانها در جهان باشد.

وی تصادفات رانندگی در ایران را یادآور شد و گفت: تصادفات رانندگی بعنوان اولین عامل در مرگهای غیرطبیعی وپس از سرطان، دومین عامل کل مرگ و میر در کشور است به شکلی که در سال 85 بطور میانگین روزانه 79 نفر و هر ساعت 3 نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته شدند.

سرهنگ اسماعیلی به وضعیت حضور تیمهای گشتی پلیس‌راه در جاده‌های کشور اشاره کرد و گفت: بطور متوسط با احتساب کلیه راههای کشور (آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و روستایی) در هر 790 کیلومتر یک پاسگاه پلیس‌راه و در هر 215 کیلومتر یک تیم گشتی فعال است. همچنین بدون احتساب راههای روستـائـی در هر 330 کیلومتر یک پاسگاه پلیس‌راه و در هر 90 کیلومتر یک تیم گشتی فعال است.

وی با اشاره به کاهش کشته‌های تصادفات در سال جاری آنرا رکوردی در کشور توصیف کرد و گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی شمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای در مهرماه 3/24 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. همچنین شمار کشته‌های تصادفات در کشور طی 6 ماه نخست امسال 35/13 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که این رقم در بخش برون‌شهری و جاده‌ای 2/15 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فرمانده پلیس‌راه کشور اهم اقدامات پلیس‌راه در 6 ماهه اول سال 86 را یادآور شد و تصریح کرد: اجرای طرح جامع انضباط ترافیکی، اجرای طرح ویژه انضباط اجتماعی در عبور و مرور، برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف، برخورد با رانندگان دارای رفتارهای پر خطر و اجرای تست اعتیاد از رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر بخشی از مهمترین این اقدامات بوده است.

وی به عملکرد پلیس‌راه استانها در برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در 6 ماهه اول سال 86 اشاره کرد و گفت: در این مدت با 153 هزار و 7 مورد عدم استفاده از کلاه ایمنی برخورد شده و 115 هزار و 722 موتورسیکلت متخلف نیز توقیف شده است. از سوی دیگر در بخش برخورد قاطعانه پلیس با رفتارهای پرخطر رانندگان و فاقد مدارک نیز 122 هزار و 895 دستگاه از این وسایط نقلیه متوقف شده‌اند.

سرهنگ اسماعیلی در خصوص آمار عملکرد پلیس‌راه استانها در کنترل نامحسوس طی 6 ماهه نخست سال جاری گفت: طی این مدت در این بخش با 541 هزار و 290 راننده متخلف برخورد شده است.

وی در خصوص تخلفات شرکتهای موسسات بار و مسافر در زمینه عدم استفاده از مدیر فنی گفت: بر اساس آمارهای موجود، از زمان اجباری شدن استفاده از مدیر فنی، تا کنون با 362 تخلف وسایط نقلیه باربری و 988 تخلف وسایط نقلیه مسافربری برخورد شده است.

فرمانده پلیس‌راه کشور به جغرافیای زمانی و مکانی حوادث فوتی و جرحی در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: بر این اساس 64 درصد این تصادفات تا 30 کیلومتری شهرها و 85 درصد نیز در روز رخ می‌دهد.

وی به درصد عوامل شکل‌گیری تصادفات در این مدت اشاره و تاکید کرد: بر این اساس سواری و وانت با 4/52 درصد، موتورسیکلت 23، کامیون 3/14، عابر پیاده 1/7 و مسافربرهای عمومی با 3/3 درصد مهمترین عوامل شکل‌گیری تصادفات بوده‌اند همچنین عدم توجه به جلو با 4/27 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه 2/24، انحراف به چپ با 2/23 و عدم رعایت حق‌تقدم با 2/18 درصد عمده علل وقوع تصادفات جاده‌ای بوده است.

سرهنگ اسماعیلی در خصوص اهم اقدامات عملیاتی پلیس‌راه در سال 86 گفت: استفاده از سیستم GPS و توسعه آن در اکثر محورهای مواصلاتی کشور به منظور مدیریت بر ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه مراقبتهای الکترونیکی و استفاده از دوربین‌های ثابت کنترل سرعت و لیرزگان دستی توسط بخش عمده‌ای از تیم‌های گشتی جهت مهار ناهنجاریهای ترافیکی، تغییر در تاکتیک‌های عملیاتی پلیس‌راه از طریق اجرای عملیات ویژه در محورهای پرتصادف با استفاده از تیم‌های عملیات ویژه، حساس کردن پرسنل پاسگاههای پلیس‌راه به کنترل تخلفات حادثه‌ساز، متوقف کردن خودروهای عمومی دارای تخلفات حادثه‌ساز و اقدام در خصوص پرداخت جرایم رانندگی و افزایش گشتی‌های کنترل نامحسوس و توسعه آن در تمامی معابر برونشهری، تجهیز 99 درصد از تانکرهای سوخت‌رسان و همچنین کلیه اتوبوسهای مسافربری به سیستم GPS، برخورد قاطع با تخلفات حادثه ساز که از ابتدای اسفند ماه سال 85 آغاز شده است، ارتقای دانش تخصصی پرسنل، اطلاع‌رسانی مستمر از طریق راه‌اندازی استودیو رادیویی مرکز کنترل ترافیک پلیس‌راه، تدوین طرح جامع انضباط ترافیکی سال 86، اجرای طرح ترافیک ویژه تابستان 86، تدوین طرح ویژه انظباط در عبور و مرور و استفاده از مدیر فنی بمنظور افزایش نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زمینه بکارگیری از سیستم ITS در جاده‌های کشور از جمله دوربین‌های کنترل سرعت افزود: فراهم کردن زمینه توسعه GPS در کلیه وسایط نقلیه عمومی بمنظور مدیریت و نظارت بر عملکرد اینگونه وسایل نیز در کنار توجه به سختی خدمت کارکنان پلیس‌راه و تناسب منطقی بین تخلف و مبلغ جریمه نیز ضروری است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با تاکید بر این که باید موضوع تعیین متولی اطفاء حریق در جاده‌های در دستور کار مجلس قرار گیرد، افزود: خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده از ناوگان بار و مسافر، توجه به ایمنی خودروها توسط خودروسازان، ایجاد استراحتگاه‌های بین جاده‌ای برای تنظیم ساعت کار رانندگان، توجه بیشتر به امداد و نجات و انتقال مجروحین به مراکز درمانی و تسریع در راه‌اندازی آزادراههای تهران ـ شمال، زنجان ـ تبریز و ... که با افزایش ظرفیت عبور، سهم عمده‌ای در افزایش ایمنی و تسهیل در امر ترافیک و کاهش حوادث رانندگی خواهد داشت نیز باید مورد عنایت قرار گیرد.

وی به هزینه تصادفات در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه تصادفات ترافیکی کشور در سال 83 حدود 8 هزار میلیارد تومان و معادل 7 درصد از تولید ناخالص ملی بوده است، از سوی دیگر هزینه تصادفات درونشهری تقریبا حدود یک سوم هزینه تصادفات برون‌شهری است.

سرهنگ اسماعیلی در خصوص علل اصلی کاهش کشته‌های ناشی از تصادفات در سال جاری گفت: همکاری مؤثر سازمانهای مسؤول در امر ترافیک و طرح موضوع در کمیته عملیات در اجرای مقررات قبل از تابستان، حضور مؤثر اورژانس، هلال احمر، سازمان راهداری در جاده های کشور، امدادرسانی بموقع و سریع در تصادفات، ارتقای سطح فرهنگ رانندگی در جامعه، استفاده از صدا و سیما در جهت اطلاع‌رسانی تاکتیکی به مردم، تشدید برخورد با رفتارهای پر خطر رانندگان متخلف، تغییر روش در نحوه اعزام و نوع ماموریتهای گشتهای نامحسوس و گروههای کنترلی پلیس‌راه، تشدید کنترل ایمنی ناوگان عمومی حمل بار و مسافر، انجام اصلاحات هندسی و نصب روشنایی در برخی از نقاط حادثه خیز و مناطق مسکونی حاشیه جاده‌ها و بهینه‌سازی تابلوها و علایم و اثرات سهمیه‌بندی بنزین در تعداد مسافرتها از جمله مهمترین علل این امر است.

فرمانده پلیس‌راه کشور به تصادفات منجربه حریق خودروها در شش ماهه اول سال 86 اشاره کرد و گفت: براساس آمار دریافتی در این مدت 52 فقره تصادف منجربه حریق رخ داده که در اثر آن تعداد 125 نفر کشته و 51 نفر به شدت مجروح شدند که برابر اعلام پزشکی قانونی علت مرگ این افراد آسیبهای شدید بدنی ناشی از سوختگی بوده است.

در این جلسه همچنین آقایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وزارت راه باید از طریق مجوزی که برای تغییر کاربری اطراف جاده‌ها به آنها داده شده است درآمدزایی کرده و نسبت به رفع نقایص راهها و نقاط حادثه‌خیز اقدام کند.

کد خبر 36888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز