چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

جانشین نماینده مقیم فائو(سازمان جهانی خواروبار کشاورزی ملل متحد) در ایران گفت: فائو در زمینه کشاورزی پایدار برنامه دارد و خود را در زمینه حفاظت از زاگرس مسئول می‌داند.

جنگل های زاگرس

به گزارش همشهري، فابيو گريتا، جانشين نماينده مقيم فائو، در حالي از برنامه اين سازمان براي حفاظت از زاگرس خبر مي‌دهد كه پديده خشكيدگي (زوال) بلوط‌ها كه براي نخستين بار در سال 87 در بخشي از رويشگاه‌هاي جنگلي ايلام مشاهده شد تا سال 92 بيش از يك ميليون و 130هزار هكتار از 6ميليون هكتار رويشگاه‌هاي زاگرسي را نابود كرد و هم‌اكنون گستره وسيع‌‌تري از جنگل‌هاي زاگرسي مبتلا به اين آفت شده است. اين در حالي است كه جنگل‌هاي زاگرسي 42درصد آب كشور را توليد مي‌كنند. علاوه بر اين، هر هكتار جنگل سالانه 4تن اكسيژن توليد و 7تن دي‌اكسيد كربن را در خود جذب مي‌كند. همچنين هر هكتار جنگل قابليت جذب 68تن گردوغبار را در سال دارد. با وجود اين، پديده خشكيدگي اكنون 10سال است كه دامنگير رويشگاه‌هاي زاگرسي شده و برخلاف آنكه تصور مي‌شد سرما و يخبندان باعث كنترل آفات و امراض در اين رويشگاه‌ها مي‌شود، پيشروي اين آفت زوال در رويشگاه‌هاي زاگرسي ادامه دارد و سرما و يخبندان تنها به‌صورت مقطعي باعث مهار اين آفت شده است.

به گزارش ايسنا، فابيو گريتا در جلسه استقرار برنامه‌هاي حفاظت از تنوع زيستي در بخش‌هاي توليدي و منظرسازي در سازگاري با شرايط خشكسالي و تغيير اقليم در زاگرس مركزي افزود: كشاورزي پايدار در محيط‌زيست و حساس به تغييرات اقليمي از مهم‌ترين عرصه‌هاي فعاليت برنامه 5 ساله فائو است. اين برنامه با نگاه به برنامه ششم توسعه در 4 محور تدوين شده است.

جانشين نماينده مقيم فائو در ايران در ادامه گفت: اين برنامه براي سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تدوين شده است و توسعه روستايي تاب‌آور و فراگير، امنيت غذايي و ايمني غذايي و اقتصاد و جامعه مبتني بر دانش 3 عرصه ديگر اين برنامه در كنار كشاورزي پايدار در محيط‌زيست و حساس به تغييرات اقليمي است. افزايش بهره‌وري و درآمد در كشاورزي، سازگاري و تاب آوري نسبت به تغييرات اقليمي و كاهش گازهاي گلخانه‌اي از اهداف موردنظر است.

کد خبر 368806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha