سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

ارزش کل بازار سهام برخلاف سال قبل از ابتدای سال تاکنون ۱۷ هزار میلیارد تومان، معادل ۵میلیارد دلار رشد کرده است.

به گزارش همشهري، دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري جمعه 29ارديبهشت‌ماه برگزار مي‌شود و مطابق سنت هر دوره همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري بازار‌ها نيز دچار تغيير مي‌شوند. آمار‌ها نشان مي‌دهد مطابق دوره‌هاي قبلي انتخابات رياست‌جمهوري اين بار نيز بورس در حال رشد است. شاخص كل فرابورس از ابتداي سال تاكنون در مدت كوتاهي 6درصد رشد كرده است و شاخص بورس تهران نيز دست‌كم 4درصد افزايش يافته است.

آمار‌هاي موجود از وضع شاخص بورس در طول 4دوره انتخابات رياست‌جمهوري يعني از سال 1380تاكنون نشان مي‌دهد كه سهامداران به‌طور ميانگين يك‌ماه قبل از انتخابات 5درصد بازده به‌دست مي‌آورند؛ البته در برخي دوره‌ها حتي مقدار بازده سرمايه‌گذاران به مرز 7.5درصد هم رسيده است.سرمايه‌گذاران انتظار دارند رويه سال‌هاي قبل رياست‌جمهوري در سال 1396هم تكرار شود و شاخص بورس قبل از انتخابات رياست‌جمهوري رشد كند.

اين احتمال وجود دارد كه روند صعودي شاخص‌ها با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه در مورد افزايش رشد اقتصادي ايران از سوي دولت ارائه شده ادامه پيدا كند. بانك جهاني هم پيش‌بيني كرده است كه اقتصاد جهان در سال 2017دوره بهبود را سپري خواهد كرد و اقتصاد ايران نيز همگام با اقتصاد جهاني رشدي بيش از 5درصد را تجربه مي‌كند.

با چنين رويه‌اي و با توجه به آنكه تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند بانك مركزي در سال‌جاري قدري از فشار سياست‌هاي انقباضي در عرصه اقتصاد كم كند، اين احتمال مي‌رود كه روند رو به رشد شاخص بورس بعد از انتخابات هم ادامه پيدا كند اما در عين حال فعالان بازار سهام نگران نرخ بازده اوراق بدهي و اثر آن روي بازار سهام هستند. هم‌اكنون نرخ سود اوراق بدهي در بازار سهام در محدوده 26درصد است.كارشناسان مي‌گويند اين نرخ مي‌تواند آينده بازار را در سال 96ترسيم كند، چرا‌كه سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند با تحمل ريسك كمتر در اين بازار سرمايه‌گذاري كنند.

  • رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس

تازه‌ترين اطلاعات از ارزش سهام شركت‌هاي بورس و فرابورس نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال تاكنون دست‌كم 17هزار ميليارد تومان بر ارزش دارايي سهامداران اضافه شده است.براساس اين آمار ارزش كل شركت‌هاي بورس تهران كه در ابتداي سال 322هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شد در پايان مبادلات ديروز به 332هزارو 150ميليارد دلار رسيد كه نسبت به ابتدا بيش از 10هزار ميليارد تومان رشد نشان مي‌دهد. در همين مدت ارزش كل بازار فرابورس با 7هزار ميليارد تومان از 104هزارو ميليارد تومان به 111هزار ميليارد تومان رسيده است.

  • نتايج يك تحقيق

براساس گزارشي كه سال قبل يك تحليلگر بازار سهام براساس يك مطالعه كه در ايالات متحده انجام شده ارائه داد رشد شاخص‌هاي بورس در تمام دوره‌هاي رياست‌جمهوري در سراسر دنيا تكرار مي‌شود. امير شفيعي اين گزارش را براساس پژوهشي كه از سوي يك كارشناس بازار سرمايه به نام پانتزاليس انجام شده ارائه كرده و مي‌نويسد:

فرضيه بازار كارا مي‌گويد يافتن الگوهاي تكرار‌شونده در بازارهاي مالي به‌گونه‌اي كه بتوان سود غيرطبيعي به‌دست آورد، ناممكن است اما مطالعات تجربي نشان داده كه در عمل ناهنجاري‌ها در بازار وجود دارد كه بر بازار اثر مي‌گذارد. به نوشته او پانتزاليس و همكاران در سال 2000رفتار بازار سهام در هفته‌هاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري در 33كشور را مورد بررسي قرار دادند و اعلام كردند كه در 2هفته منتهي به انتخابات شاخص بازده غيرطبيعي داشته است و تشديد رقابت انتخاباتي منجر به افزايش بازده سرمايه‌گذاران مي‌شود.

براساس نظريه چرخه انتخابات رياست‌جمهوري، بازار سهام در دوره‌هاي 4ساله رياست‌جمهوري از يك الگوي قوي و قابل پيش‌بيني پيروي مي‌كند. انتخابات سراسري در بيشتر كشورها در دوره‌هاي 4ساله برگزار مي‌شود و نتايج انتخابات نتايج عملكرد‌هاي سياسي و اقتصادي را تغيير مي‌دهد. مطالعات انجام شده حاكي از تكرار الگوهايي خاص در رفتار بازارهاي سرمايه منطبق بر بازه‌هاي زماني برگزاري انتخابات است.

کد خبر 368776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha