مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: اگرچه سازمان جهانی بهداشت دام از شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان در مناطق شمالی کشورمان خبر داده، اما مسئولان وزارت بهداشت و دامپزشکی کشور معتقدند که این مسئله جدیدی نیست و نباید آن را به‌حساب شیوع سویه جدید آنفلوآنزا گذاشت بلکه این بیماری از قدیم بوده و هنوز ادامه دارد.

پرندگان

سازمان جهاني بهداشت دام، به‌تازگي گزارشي مبني بر شيوع مجدد آنفلوآنزاي پرندگان در ايران ارائه داده كه براساس اعلام مسئولان سازمان دامپزشكي كشور نوشته شده است. اين گزارش كه رويترز نيز آن را مخابره كرده، مرگ حدود ۲۳۰ قطعه پرنده بومي در يك كانون در محمودآباد را تأييد كرده و آن را ناشي از شيوع ويروس H5N1 مي‌داند. اين در حالي است كه در سال گذشته شيوع ويروسH5N8 موجب مرگ حدود ۱۲ ميليون مرغ و پرندگان بومي در كشور شد.

آنطور كه در سايت سازمان جهاني بهداشت دام آمده، سويه H5N1 نوعي از آنفلوآنزاست كه علائم عفوني بسيار بالايي دارد و مسري‌بودن آن بسيار شديد است. مورد انساني اين سويه هرازگاهي در نقاط مختلف جهان گزارش شده، اما به سختي مي‌تواند از شخصي به شخص ديگر سرايت كند. مانند ديگر سويه‌هاي معمول اين بيماري، تماس مستقيم با پرنده مهم‌ترين عامل سرايت ويروس تلقي مي‌شود. هرچند كه اين سويه با دماي ۷۰‌درجه سانتي‌گراد از بين مي‌رود، اما تاكنون ۶۰‌درصد تلفات در مورد انساني آن گزارش شده است. اما دبير انجمن صنفي تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ايران و مشاور بهداشتي رئيس سازمان دامپزشكي كشور در اين ارتباط به همشهري گفت: سويه H5N1 نوع جديدي از آنفلوآنزا در ايران نيست، زيرا در سال ۹۴ همين سويه در كشور شيوع پيدا كرد. دكتر فرزاد طلاكش افزود: تاكنون موردي از ابتلاي انساني تحت سويه H5N8 گزارش نشده، اما اين نوع، در پرنده‌ها بسيار مسري‌تر است و حتي باعث مرگ پرنده‌هاي وحشي نيز مي‌شود.

به گفته طلاكش، اين در حالي است كه پيچيدگي ويروس سويه H5N1 بيشتر بوده و پرندگان وحشي را از بين نمي‌برد و آنها را فقط به‌عنوان عاملي براي انتقال حفظ مي‌كند. وي تأكيد كرد: حتي پس از ورود به مرحله پاكي، بايد همچنان با رعايت موازين بهداشتي از شيوع مجدد آنفلوآنزا جلوگيري كرد. دبير انجمن صنفي تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ايران با اشاره به گستردگي شيوع آنفلوآنزاي پرندگان نسبت به سال گذشته درباره شيوع فعاليت ويروس آنفلوآنزاي جديد به نام H5N8 كه تاكنون فقط در پرندگان ايجاد بيماري كرده نه انسان، خبر داد و گفت: نام ويروس آنفلوآنزاي پرندگان H5N8 است و يكي از ويروس‌هاي نسبتا جديد آنفلوآنزا به شمار مي‌آيد و نسبت به H5N1 كه در سال گذشته در ايران شيوع داشت با مقاومت بيشتري روبه‌روست. فرزاد طلاكش افزود: اين ويروس، پرندگان را مبتلا مي‌كند اما تا‌كنون مورد ابتلاي انساني آن ديده نشده است ولي نمي‌توان احتياط را در اين مورد از دست داد؛ بنابراين تمام اقداماتي كه در مورد ساير ويروس‌هاي آنفلوآنزاي پرندگان بايد انجام شود، براي اين بيماري نيز صورت مي‌گيرد؛ يعني تمام كساني كه با اين پرندگان در تماس بوده‌اند تحت مراقبت قرار مي‌گيرند، واكسينه مي‌شوند و هر نوع علائمي از بيماري كه در آنها ديده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

  • اقدامات پيشگيرانه وزارت بهداشت

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت هم گفت: آنفلوآنزاي مرغي يكي از بيماري‌‌هاي خطرناك با منشأ پرندگان و يك بيماري مشترك در ميان انسان‌ها و حيوانات است اما در ايران در بسياري از شهرهاي كشور ما كماكان آنفلوآنزاي پرندگان نوع H5N1 در حال شيوع است و البته اقدامات پيشگيرانه بسياري هم در حال انجام است و هم‌اكنون، استان‌هاي تهران، البرز، آذربايجان شرقي، قم، مركزي، كرمانشاه و مازندران در معرض ابتلا به اين بيماري هستند. محمدمهدي گويا افزود: به مسئولان استان‌هاي گيلان و گلستان هشدار داده شده تا به‌دليل ورود پرندگان مهاجر به اين دو استان، اقدامات پيشگيرانه را در اين زمينه انجام دهند. همچنين به‌دنبال شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگانH5N1، كه ويروسي مشترك بين انسان و طيور است، روستاي همت آبادي اصفهان تا مدت‌ها در قرنطينه بود. وي در ادامه افزود: البته در تعدادي از واحدهاي صنعتي هم علائمي از آلودگي به ويروس آنفلوآنزا مشاهده شده كه تمام پرندگان آن واحد معدوم شده و اقدامات پيشگيرانه واحد آلوده اعمال مي‌شوند.

  • نكاتي براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزاي مرغي

در مواجه با پرندگان، اعم از زنده و مرده، دستكش به دست داشته باشيد.
از نگهداري پرندگان در خانه خودداري كنيد.
از خريد مرغ و پرندگاني كه خارج از سيستم دامپزشكي، ذبح مي‌شوند خودداري كنيد.
گوشت مرغ را قبل از طبخ، به‌مدت 20دقيقه در آب جوش بجوشانيد.
تخم‌مرغ و گوشت پرندگان را كنار ساير مواد غذايي قرار ندهيد.
سطح تخم‌مرغ‌هايي كه آلوده به خون و مدفوع پرندگان است را قبل از شكاندن، بشوييد.
تخم مرغ آب‌پز را به‌صورت كاملا سفت شده ميل كنيد.
در آب‌هايي كه پرندگان در آن زندگي مي‌كنند، شنا نكنيد.

کد خبر 368412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha