اطلاعات آماری معاونت توسعه بورس تهران نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که پارسال سکه خریدند بیشتر از همه سرمایه‌گذاران سود کرده‌اند.

بورس

قيمت مسكن هم سال قبل بعد از سكه با بيشترين رشد مواجه بوده است.به گزارش همشهري با كاهش تورم در سال قبل و همينطور كاهش نرخ سود بانكي بخش زيادي از دارايي‌ها از بانك‌ها خارج شد و به سمت سرمايه‌گذاري در ساير بازار‌ها حركت كرد. دراين ميان برخلاف تصور عمومي در طول سال 95، قيمت مسكن از روندي صعودي برخوردار بوده است. با تحليل آمارها مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه سياست‌هاي مربوط به كنترل قيمت ارز فقط در فصل بهار95 دنبال شده است.

  • بهار 95

اطلاعات آماري از وضع بازار‌ها در طول 4فصل سال گذشته نشان مي‌دهد در نخستين فصل سال، بازارهاي سهام و ارز با افتي محسوس كارشان را به پايان رساندند به‌طوري كه بازار سهام 3.6درصد و بازار ارز و مشخصا نرخ برابري دلار آمريكا 5.6درصد افت كرد. بخش زيادي از اين افت ناشي از اعمال سياست‌هاي بانك مركزي بود.

در همين مدت ميانگين قيمت هر متر آپارتمان در تهران از 3ميليون و960هزار تومان به 4ميليون و 70هزار تومان رسيد كه معادل 4.6درصد رشد قيمت بود. در همين مدت قيمت هر سكه بهار ازادي طرح جديد با 4.8درصد افزايش از يك‌ميليون و13هزار تومان به يك‌ميليون و32هزار تومان رسيد.

  • تابستان 95

در تابستان پارسال معادلات بازارها قدري تغيير كرد و سرمايه‌گذاراني كه دلار خريده بودند به سود رسيدند. اين سرمايه‌گذاران كه در فصل بهار 5.6درصد زيان كرده بودند در تابستان 95به‌طور ميانگين توانستند 5درصد بازده به‌دست بياورند. دراين مقطع قيمت هر دلار از3451تومان به 3568تومان رسيد.

بازار مسكن هم به روند رو به رشد بهار ادامه داد و اين بار قيمت هر مترمربع آپارتمان درشهر تهران از 4ميليون و70هزار تومان در پايان بهار به 4ميليون و120هزار تومان رسيد. در اين دوره شاخص بورس تهران هم اندكي بهبود يافت و در 3ماه تابستان يك درصد رشد كرد اما رتبه نخست بازده بازارها همچنان در اختيار سرمايه‌گذاران در بازار سكه بهار آزادي بود كه از يك ميليون و32هزار تومان به يك ميليون و118هزار تومان رسيد و تا پايان تابستان 7درصد بازده نصيب سرمايه‌گذاران كرد.

  • پاييز 95

بازار سهام بهترين دوره خود را در سال 1395در فصل پاييز سپري كرد. شاخص بورس تهران كه در پايان تابستان به 72هزارو 615واحد رسيده بود در پايان پاييز از مرز 80هزار واحد عبور كرد و جمعا توانست 6.4درصد بازده نصيب سرمايه‌گذاران كند. اين رقم بيش از بازده سرمايه‌گذاري در بازار مسكن بود. در اين دوره روال افزايش قيمت مسكن همچنان ادامه پيدا كرد و به‌طور ميانگين تا پايان پاييز نزديك به 6درصد رشد كرد. در همين دوره قيمت هر دلار آمريكا8.3درصد و قيمت هر سكه بهار آزادي 15.8درصد افزايش يافته بود.در پايان پاييز پارسال قيمت هر دلار آمريكا3970تومان و قيمت هر سكه تمام بهار آزادي يك ميليون 141هزارو 200تومان دادوستد مي‌شد.

  • زمستان 95

زمستان سال 95روند نزولي بورس دوباره آغاز شد و شاخص بورس از 80هزارو 123واحد به 77هزارو 230واحد نزول كرد.در زمستان پارسال قيمت هر سكه بهار آزادي با يك ميليون و 196هزارو 800تومان و قيمت هر‌دلار آمريكا با اندكي كاهش به 3هزارو 748تومان رسيد. اما قيمت مسكن دوباره رشد كرد و قيمت هر متر‌مربع آپارتمان در شهر تهران به‌طور ميانگين از 4ميليون و120هزار تومان به 4ميليون و 310هزار تومان رسيد. با اين وصف، بار ديگر براي چهارمين فصل متوالي بيشترين بازده نصيب سرمايه‌گذاراني شد كه سكه خريده بودند.

  • عملكرد سالانه

براساس اين اطلاعات به‌طور ميانگين جمعا در طول 12‌ماه پارسال ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بازار طلا(سكه بهار آزادي) به 18.1درصد رسيد و اين بازار از نظر ميزان رشد در صدر همه بازارها در سال 95قرار گرفت. پس از بازار سكه، بازار مسكن با 8.8درصد بازده در رتبه دوم قرار گرفت. قيمت هر مترمربع مسكن در سال95 در شهر تهران به‌طور ميانگين 350هزار تومان رشد كرد و از 3ميليون و 960هزار تومان در ابتداي سال به 4ميليون و 310هزار تومان در پايان سال رسيد. بعد از اين دو بازار، بازار ارز و مشخصا دلار آمريكا با 8.6درصد افزايش در رتبه سوم قرار گرفت. هر يورو نيز در طول سال قبل معادل 7درصد افزايش يافت. بيشترين زيان نيز در سال قبل مربوط به بازار سهام بود كه جمعا با 4درصد كاهش، به سهامداران زيان تحميل‌كرد.

  • سهامداران برنده در سال 95

با وجود زيان 4درصدي بورس در سال 95، سهامداران برخي صنايع توانستند سال را با رشد خوبي سپري كنند؛ به‌طور مثال سال قبل سهامداران صنعت استخراج زغال سنگ ارزش سهامشان به‌طور ميانگين 171درصد و سهامداران گروه چاپ و تكثير 101درصد رشد كرد. اين رويه در گروه محصولات چوبي و دباغي هم حاكم بود چرا كه سهامداران اين دو گروه نيز به‌طور ميانگين 96و 81درصد بازده به‌دست آوردند.

از ديگر گروه‌هاي پر بازده در سال قبل مي‌توان به گروه محصولات كاغذي و رايانه اشاره كرد.با وجود اين بيشترين مقدار رشد مربوط به گروه‌هاي كوچك بازار بود و گروه‌هاي بزرگ مانند گروه محصولات شيميايي يا صنعت بانكداري به‌ترتيب با 12و 24درصد زيان مواجه شدند، گروه فلزات اساسي هم شرايط مشابهي داشت و در سال 95به‌طور ميانگين سهامدارانش را 25درصد متضرر كرد.

بورس

کد خبر 368237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha