جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از مردم فیلیپین با تجمع مقابل سفارت آمریکا در مانیل و در آستانه سی امین اجلاس سران آ.سه.آن خواستار پایان مداخله کاخ سفید در امور امنیتی این کشور جنوب شرق آسیا شدند.

تجمع ضد آمریکایی مردم فیلیپین در مانیل

به گزارش ایرنا، پلیس های مسلح با سپر و باتوم که به مناسبت حضور 10 تن از سران کشورهای جنوب شرق آسیا تدابیر امنیتی را در مانیل افزایش داده اند، با مسدودکردن مسیر برخی خیابان ها مانع از نزدیک شدن معترضان به سفارت آمریکا شدند.

مخالفان سیاست های آمریکا حدود 700 متر دورتر از سفارت این کشور در مانیل تجمع و در حالی که دست نوشته ها و پلاکاردهایی با خود حمل می کردند شعارهای ضد آمریکایی سرداده و خواستار پایان مداخله کاخ سفید در امور داخلی و امنیتی فیلیپین شدند.

معترضان متشکل از اعضای گروه 'بایان' فیلیپین، جنبش 'مایو انو'، زنان 'گابریلا' و دیگر انجمن ها و گروه ها در پایان حرکت اعتراضی اشان که بیش از یک ساعت به طول انجامید، در بیانیه ای 'ادامه مداخله' آمریکا در امور داخلی و امنیتی فیلیپین را با توجه به قرارداد همکاری دفاعی محکوم کردند.

آمریکا و فیلیپین سال 2014 میلادی با سفر 'باراک اوباما' رئیس جمهوری سابق آمریکا به مانیل توافقنامه نظامی 10 ساله ای امضا کردند که براساس آن نظامیان آمریکایی بیشتری اجازه می یافتند در پایگاه های آمریکا در فیلیپین مستقر شوند.

این توافقنامه که در دوره ریاست جمهوری آکینو امضا شد با اعتراض گروه های مختلف مردمی در این کشور جنوب شرق آسیا مواجه شده است و اکنون 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری جدید فیلیپین تلاش دارد از نفوذ بیشتر کاخ سفید در امور امنیتی کشورش بکاهد.

به نوشته تارنمای شبکه 'جی.ام.ای'، 'جروم آدونیس' از مقامات 'کیلو سانگ مایو آنو' (KMU)مرکز کارگری فیلیپین، گفت که آمریکا حاکمیت و میراث فیلیپین را نقض می کند و سه سال پس از امضای موافقتنامه اکنون حضور نظامی ایالات متحده در فیلیپین دائمی شده است.

وی گفت افزایش حضور آمریکا در آب های فیلیپین تنها باعث تنش بیشتر در منطقه مورد مناقشه غرب دریای فیلیپین شده و در جایی که می تواند اختلافات مسالمت آمیز حل شود، تنش ایجاد می کند.

حضور گسترده نیروهای آمریکایی برای چند دهه تا سال 1991 در فیلیپین باعث شد مردم این کشور نسبت به نظامیان آمریکا دید خوبی نداشته باشند و به همین دلیل همواره نسبت به انعقاد هرگونه پیمان نظامی با آمریکا مخالف هستند و در برخی موارد نیز با تجمع مقابل سفارت آمریکا در مانیل نسبت به این گونه پیمان ها اعتراض می کنند.

این فیلیپینی ها با به آتش کشیدن پرچم آمریکا خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک کشورشان می شوند.

کد خبر 368226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha