سازمان ملل با هشدار نسبت به ادامه جنگ در یمن اعلام کرد در هر ۱۰دقیقه یک کودک زیر ۵سال یمنی جان خود را از دست می‌دهد.

کودک

آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل، در نشست بين‌المللي كمك به قحطي زدگان يمن در ژنو گفت كه هم‌اكنون حدود 19ميليون يمني كه دو سوم از جمعيت كل اين كشور را تشكيل مي‌دهند در آستانه قحطي كامل به‌سرمي‌برند و به كمك‌هاي فوري نياز دارند.
سازمان ملل از كشورهاي جهان خواسته است براي تأمين نيازهاي فوري غذايي و دارويي مردم يمن، 2ميليارد دلار در اختيار اين نهاد قرار دهند. در نشست سه‌شنبه ژنو، كشورهاي شركت‌كننده حدود يك‌ميليارد دلار به مردم يمن كمك كردند.

بيشترين كمك با 150ميليون دلار مربوط به عربستان سعودي بود كه خود آغازگر جنگ در يمن بوده است. عربستان از فروردين 2سال پيش حملات هوايي عليه شهرهاي يمن را آغاز كرد و رفته‌رفته اين حملات هوايي به حملات زميني و سپس محاصره دريايي هم تبديل شد.

دبيركل سازمان ملل با انتقاد از محاصره هوايي، زميني و دريايي يمن از سوي عربستان و متحدانش گفت كه براي رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به 19ميليون قحطي زده در يمن، راه‌هاي ارسال كمك‌ها فورا بايد باز شوند. هفته گذشته سازمان «نجات كودكان» و مؤسسه «فهرست نظارتي كودكان در درگيري مسلحانه» در نامه مشتركي به دبيركل سازمان ملل از او خواستند تا ائتلاف كشورهاي عربي به رهبري عربستان در جنگ يمن را در فهرست پايمال‌كنندگان حقوق كودكان در عمليات مسلحانه درج كند. حدود ۱۰ هزار نفر در 2سال گذشته به‌دليل جنگ، گرسنگي و بيماري جان خود را در اين كشور از دست داده‌اند.

جنگ همراه با خشكسالي باعث كمبود شديد مواد غذايي در يمن شده است. خشكسالي در منطقه همچنين باعث كمبود مواد غذايي در سومالي و سودان جنوبي هم شده است. «اكسفام» كه يك مؤسسه خيريه انگليسي است از دولت اين كشور و ديگر كشورهاي جهان خواسته به جاي ارسال اسلحه به طرف‌هاي درگيري در يمن، براي كمك به قحطي‌زدگان اين كشورها اقدام كنند.

کد خبر 368187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha