همشهری آنلاین: چین در واکنش به استقرار رادارهای سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» آمریکا در کره جنوبی، خواستار توقف اجرای این طرح و برچیده شدن کامل این سامانه شد.

 چین خواستار برچیده شدن کامل سامانه موشکی تاد آمریکا شد

به گزارش ایرنا، این درخواست در حالی مطرح می شود که کره جنوبی و آمریکا از اوایل صبح امروز و در اوج تنش ها در شبه جزیره با انتقال بخش دوم قطعات سامانه موشکی «تاد» آمریکا به منطقه «سئونگجو» در 300 کیلومتری شهر سئول، آرایش آن را آغاز کرده اند.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران با اعلام اینکه آرایش سامانه تاد آمریکا در خاک کره جنوبی باعث تشدید تنش ها می شود، بر توقف اجرای این طرح تاکید کرد.

او گفت که دولت پکن می خواهد دو کشور از اجرای این برنامه صرف نظر کرده و همه تجهیزات مربوطه را از منطقه خارج کنند چرا که شبه جزیره کره هنوز در وضعیت بحرانی بسر می برد و تنش ها در این منطقه فروکش نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تصریح کرد که پکن قاطعانه با استقرار سامانه تاد آمریکا در کره جنوبی مخالف است و همچنین فکر نمی‌کند این اقدام به حل و فصل مساله هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره کمک کند.

آمریکا و کره جنوبی که تابستان سال گذشته برای اجرای این طرح به توافق رسیده اند، می گویند اجرای آن علیه هیچ کشور ثالثی نیست اما پکن معتقد است برد این سامانه فراتر از حد انتظار بوده و به نوعی تنظیم شده است که رادارهای آن می تواند اطلاعاتی را از موشک های چین و روسیه جمع آوری کند و حتی به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود.

سخنگوی دولت پکن همچنین یادآور شد که اقدام مشترک کره جنوبی و آمریکا به منافع امنیتی و راهبردی کشورهای منطقه از جمله چین آسیب جدی می‎رساند و تداوم راهبردی منطقه‌ای را تخریب خواهد کرد.

او گفت که کشورش بارها اعتراض خود را به اجرای این برنامه اعلام کرده اما کره جنوبی و آمریکا به این خواسته بی توجهی کرده اند.

«گنگ شوانگ» همچنین یادآور شد که چین ضمن محفوظ دانستن دفاع و حراست از حق خود در منطقه، هر اقدام عملی را که لازم باشد در این زمینه انجام می دهد و قول داد که کشورش در این رابطه ساکت نخواهد نشست.

علاوه بر چین؛ روسیه نیز از مخالفان سرسخت اجرای این طرح محسوب می شود و دو کشور چندی پیش و در جریان ششمین نشست رایزنی های امنیتی مشترک در باره آسیای شمال شرقی، با صدور بیانیه ای تاکید کردند که دو کشور از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود و ثبات و توازن منطقه حراست خواهند کرد و در مقابل تاد، تدابیر بازدارنده در نظر می گیرند.

«تاد» سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت تسلیحاتی آمریکا «لاکهید مارتین» ساخته شده و برد رادار آن هزار کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر و سرعت آن 10 هزار و 80 کیلومتر بر ساعت می باشد.

کد خبر 368169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha