چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ نسبت به انقراض دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ چهارمحال و بختیاری هشدار داد.

لطفعلي چراغپور در اين‌باره به خبرنگار ايرنا گفت: درحالي‌كه مساحت لاله‌هاي واژگون كوهرنگ در گذشته به 3هزار و 600هكتار مي‌رسيد اما هرساله با تخريب بخشي از اين اراضي، مساحت اين دشت هم‌اكنون به يكهزار هكتار كاهش يافته است.

وي، عامل انساني را مهم‌ترين علت تخريب دشت لاله‌هاي واژگون دانست و افزود: هر ساله مشتاقان زيادي براي مشاهده اين گل‌ها به شهرستان كوهرنگ سفر مي‌كنند اما بي‌احتياطي و از ريشه كندن اين گياهان از سوي گردشگران سبب شده اين سرمايه ملي در مسير نابودي قرار گيرد.

چراغپور با بيان اينكه هر سال جمعيتي بالغ بر 50تا 100هزار نفر از لاله‌هاي واژگون كوهرنگ ديدن مي‌كنند، تصريح كرد: درحالي‌كه مي‌توان از اين ظرفيت در راستاي رونق گردشگري استان بهره گرفت، اما نه‌تنها در اين حوزه اقدامي صورت نگرفته بلكه حضور گسترده گردشگران، حفاظت از گل‌ها را سخت كرده و همين امر سبب شده بخش زيادي از اين دشت تخريب شود.

رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان كوهرنگ، شيوع آفت و تغييرات اقليمي و خشكسالي را از ديگر عوامل مؤثر در تخريب لاله‌هاي واژگون برشمرد و افزود: براي دفع آفات اقدامات بسياري انجام گرفته به‌نحوي كه اين خطر مهار شده است اما كمبود بارش همچنان اين‌گونه گياهي را تهديد مي‌كند.

چراغپور با اشاره به فعاليت اكيپ‌هاي نظارت براي جلوگيري از تخريب لاله‌هاي واژگون اظهار كرد: هم‌اكنون يك اكيپ نظارت در اين محل فعال است و بازرسان كنترل مي‌كنند كه گردشگران به لاله‌ها آسيبي وارد نكنند اما با وجود اين همچنان شاهد تخريب لاله‌ها هستيم.

مديركل حفاظت محيط‌زيست چهارمحال و بختياري هم در اين‌باره به خبرنگار ايرنا گفت: درحالي‌كه حراست از دشت لاله‌هاي واژگون كوهرنگ بر عهده اداره كل منابع طبيعي استان است اما بخشي از دشت لاله‌ها كه در منطقه سخت‌گذر و كوهستاني صمصامي قرار دارد به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده برعهده سازمان محيط‌زيست گذاشته شده است. شهرام احمدي ادامه داد: منطقه حفاظت‌شده دشت لاله به مساحت 380هكتار به سبب سخت‌گذر بودن به‌راحتي در دسترس عموم نيست؛ از همين رو خطر تخريب از ناحيه عوامل انساني آن را تهديد نمي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: حفاظت از لاله‌هاي واژگون با هدف جلوگيري از انقراض و حفظ آنها به‌عنوان يك منبع ژنتيك براي آيندگان انجام مي‌گيرد. همچنين براي جلوگيري از تخريب لاله‌هاي واژگون و حراست از اين‌گونه گياهي نادر، در سال 94در اقدامي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان، پرونده ثبت جهاني لاله‌هاي واژگون تدوين شد و اين اثر طبيعي در فهرست موقت يونسكو به ثبت رسيد و همچنان در فهرست انتظار براي ثبت نهايي قرار دارد.

کد خبر 368092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha