سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مسئولان بورس‌کالا و اتاق بازرگانی بر سر یک راهکار مشترک برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به عراق به توافق اولیه رسیدند.

بورس

با نهايي شدن اين توافق، بورس‌كالا، به مسير اصلي براي صادرات كالاهاي ايراني به عراق تبديل مي‌شود. نشست كاري 2نهاد با حضور مديرعامل بورس‌كالاي ايران و رئيس اتاق ايران و عراق برگزار شد. در اين نشست تجار فعال در حوزه صادرات به عراق بر نقش بورس‌كالا در تعيين الگوي صادرات كالا از ايران به عراق تأكيد كردند.

اين نشست در محل بورس‌كالاي ايران برگزار شد. در پايان اين نشست، حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس‌كالاي ايران و يحيي آل اسحاق رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق بر نياز به حضور فيزيكي در بازار عراق تأكيد كردند و خواستار تشكيل يك كارگروه مشترك بين بورس‌كالاي ايران و اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق براي پيگيري موارد مطرح شده در نشست و آغاز سريع اقدامات اجرايي شدند.

  • جزئيات اقدامات بورس‌كالا

حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس‌كالاي ايران در اين نشست به ظرفيت‌هاي موجود در بورس‌كالا براي رفع موانع صادرات به عراق اشاره كرد و گفت: بورس‌كالا مي‌تواند در 2محور اصلي، استقرار و استمرار عرضه و كنترل كيفيت براي صادرات محصولات به عراق نقش ايفا كند. او افزود: بسياري از تجار عراق به‌دنبال مسيري هستند كه بتوانند به‌طور مستمر و بدون دغدغه كالاي خود را با كيفيتي تضمين شده و قابل پيگيري دريافت كنند و بورس‌كالا با توجه به ماهيت عملكردي خود بيشتر از هر نهاد ديگري مي‌تواند در پاسخ به اين نياز مؤثر باشد.

او تأكيد كرد: بورس‌كالا از طريق پذيرش انبارهايي كه تحت نظارت خود اداره خواهد كرد، چه در مرزهاي ايران و چه در داخل عراق، مي‌تواند مشكل دسترسي مصرف‌كننده عراقي به كالاي ايراني را رفع كند و ضمنا با سازو كارهاي مبتني بر عرضه و تقاضا و كشف واقعي قيمت از بروز پديده دامپينگ جلوگيري كند. سلطاني‌نژاد، مهم‌ترين مشكل را در اجرايي شدن و عمق يافتن بازار صادرات كالاهاي ايراني به عراق در چارچوب سازو كارهاي بورس و همچنين مسئله تسويه و جابه‌جايي پول اعلام كرد و گفت: بايد براي اين موضوع در نظام بانكي 2كشور راهكاري درنظر گرفته شود.

  • عراق، بازاري ارزشمند براي ايران

در ادامه اين نشست يحيي آل‌اسحاق، رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق بر اهميت امنيتي، سياسي و عقيدتي كشور همسايه تأكيد كرد و گفت: آنچه مانند نخ تسبيح رويكردهاي متعدد ايران به عراق از وجوه مختلف را به هم پيوند مي‌دهد، روابط اقتصادي بين 2كشور است. او افزود: بازار عراق از نظر كميت براي ايران ارزشمند است تا براي به‌دست گرفتن حجم قابل توجهي از آن، برنامه‌ريزي بلندمدتي داشته باشيم.

آل اسحاق تأكيد كرد: بازار عراق به واسطه پيچيدگي‌هاي قومي، مذهبي و عشيره‌اي، نياز به تحليلي همه‌جانبه دارد تا بتوان شخصيت تاريخي، اجتماعي و اقتصادي مردم اين كشور را درك كرده و در طراحي الگوي صادرات و تعيين استراتژي‌هاي لازم در ارائه محصولات، آن را لحاظ كرد.

او با اشاره به اينكه ضروري است راه‌حلي براي پوشش ريسك تجار ايراني در فضاي سياسي و اقتصادي متلاطم عراق در شرايط كنوني انديشيده شود، خاطرنشان كرد: فعالان بازار بايد بتوانند با احساس امنيت بالا، مبادرت به انتقال سرمايه خود به اين بازار كنند. او پيوند بورس‌كالاي ايران و اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق را با توجه به دخيل بودن هر دو نهاد در اين حوزه بسيار راهگشا دانست و ابراز اميدواري كرد: نشست‌هاي پي‌در‌پي و تشكيل كارگروه مشترك جهت تعيين مدل‌هاي متناسب براي بازار عراق مي‌تواند در آينده نزديك، زمينه را براي حضور هر‌چه بيشتر ايران در اين بازار فراهم آورد.

  • لزوم پيوند بورس‌كالا و اتاق مشترك

در ادامه حميد حسيني دبير‌كل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق، بازار عراق را بزرگ‌ترين فرصت تجاري ايجاد شده در سال‌هاي اخير دانست و گفت: به‌رغم ظرفيت‌هاي متعدد و گسترده موجود، حجم صادرات ايران به اين كشور در ۳ سال گذشته بدون افزايش، در مرز ۶‌ميليارد دلار باقيمانده است.

او با اشاره به پيچيدگي‌هاي قومي و حزبي حاكم بر روابط مردم اين كشور و همچنين نارسايي‌هاي بجا مانده از رژيم گذشته در سيستم اداري عراق گفت: موانع مذكور، شكل‌گيري روان بازار صادرات به اين كشور را دچار چالش مي‌كند و بايد با تدبير براي رفع آنها چاره‌انديشي كرد.

او در تبيين اقدامات صورت گرفته توسط اتاق مشترك به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي «جمعيت» در عراق اشاره كرد و افزود: با تغيير حاكميت در اين كشور اين فروشگاه‌ها عملا به حالت تعطيل در‌آمده‌اند و اتاق مشترك سعي دارد از طريق همكاري در راه‌اندازي مجدد اين فروشگاه‌ها در عراق، زمينه حضور شركت‌هاي ايراني با برند‌هاي مخصوص به‌خود را در اين كشور فراهم آورد.

حسيني ادامه داد: اتاق مشترك درصدد است كه با برگزاري همايش‌ها، نشست‌ها، نمايشگاه و دوره‌هاي آموزشي مختلف در ايران و عراق، دست به فرهنگسازي‌ گسترده زده تا شرايط را براي پذيرش مدل‌هاي نوين تجارت و صادرات به اين كشور فراهم كند.

دبير‌كل اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق با اشاره به اينكه يكي از زمينه‌هاي فعاليت بورس‌كالا، ايجاد ابزارها و طراحي الگوهاي تأمين مالي مدرن مالي است، گفت: همكاري بورس‌كالا با اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق يكي از كليدي‌ترين نقاط پيوند بين دو‌نهاد و توسعه صادرات به عراق است. او خواستار تبادل دانش و اطلاعات در اين حوزه شد.

  • بورس‌كالا سكويي براي شركت‌هاي معتبر ايراني

سپس محسن چمن‌آرا، عضو هيأت مديره اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق، درباره معضلات ايران در صادرات كالاهاي پتروشيمي وكشاورزي به عراق گفت: در اين 2حوزه به جاي شركت‌هاي بزرگ اشخاص حقيقي ورود كرده‌اند كه اين امر مانع از شكل‌گيري بازاري كارآمد شده است. بنابراين بورس‌كالاي ايران مي‌تواند سكويي براي حضور شركت‌هاي معتبر و بزرگ در حوزه‌هاي يادشده باشد.

  • نگاه تجار عراقي به تابلوي بورس‌كالا

پس از آن مهدي اسد‌پور عضو ديگر هيأت مديره اتاق مشترك پيشنهاد داد تا در تابلوي عرضه بورس‌كالاي ايران روز يا ساعاتي خاص به‌عنوان زمان‌هاي ويژه عرضه كالا براي تجار و خريداران عراقي اختصاص داده شود تا اتاق بتواند روي اين موضوع مانور تبليغاتي دهد. در اين خصوص محمد اسكندري معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس‌كالاي ايران ضمن استقبال از اين پيشنهاد، آن را عملياتي و از نظر تكنيكال امكان‌پذير برشمرد و همچنين توضيح داد كه اين مسئله در سناريوهاي متعدد بورس‌كالا براي حضور در بازار عراق پيش‌بيني شده است.

  • تسهيل صادرات محصولات پتروشيمي

فاطمه شعباني، عضو هيأت مديره اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق هم در اين نشست اعلام كرد: ما به اتصال توليد‌كننده ايراني و مصرف‌كننده عراقي روي يك سكوي معاملاتي معتبر براساس يك الگوي تجاري مدرن و كارآمد نياز داريم و در اين زمينه بورس‌كالاي ايران مي‌تواند اين زنجيره را كامل و ايفاي نقش كند.

رئيس كميسيون انرژي اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق افزود: اين كشور در حوزه انرژي با توجه به توليد ۴.۵ ميليون بشكه نفت روزانه و برنامه بلندمدت براي رساندن اين مقدار به ۱۰ ميليون بشكه بي‌ترديد از مهم‌ترين بازيگران منطقه خواهد بود. وي ادامه داد: در صورتي كه سازو‌كار‌هاي بيمه‌اي، انتقال وجه و انجام تراكنش‌ها روي ريل بورس‌كالاي ايران سوار شود، مسير صادرات كالاهاي پتروشيمي و توليدات پالايشگاه‌هاي كوچك ايران به عراق به‌شدت تسهيل خواهد شد.

کد خبر 368063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha