سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دومین دوره جشنواره خاتم (داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت) دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ ماه در سالن غدیر بنیاد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ایبنا ضمن ارائه گزارشی از این نشست نوشت:آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره خاتم (داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت) دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ ماه با حضور مهدی فیروزان، علی‌اکبر اشعری، مصطفی رحماندوست، محمدرضا سنگری، مجید قیصری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در سالن غدیر بنیاد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

هیئت داوران از مجموع 30 اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، 15 اثر برگزیده را به شرح زیر معرفی کردند:

الف) بخش کودک و نوجوان:

تقدیر از : داستان «نگین هستی» اثر معصومه کریمی در بخش نوجوان

رتبه اول بخش کودک به داستان «سه مسافر عجیب» اثر طاهره ایبد، به دلیل نگاهی لطیف و انسانی به پیامبر مکرم اسلام(ص) در قالب روایتی جذاب و خواندنی، تعلق گرفت.

رتبه اول بخش نوجوان به اثر داستانی «یک لبخند بی‌انتها» نوشته محمدعلی رکنی به دلیل نگاه شاعرانه به داستان، نثری روان و پخته به دور از بیانی مستقیم و شعاری، در این داستان‌ها روایات دینی و تاریخی در قالب داستان‌هایی محکم، روان و تاثیرگذار عرضه شده است.

هیئت داوران از اعلام اثر داستانی به‌عنوان رتبه دوم و سوم در بخش کودک و نوجوان، به دلیل عدم همخوانی متن داستان با مستندات تاریخی و ساختار داستانی مناسب خودداری کرد.

ب) در بخش بزرگسال:

داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت

این آثار به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند:

داستان «این جنگ لعنتی» اثر مریم صفری
داستان «ابراهیمی دیگر» اثر فاطمه دانشور جلیل
داستان «قلابهای مهربانی» اثر محمد آیتی گازار
داستان «بازگشت» اثر عاطفه اردیانی
داستان «رستگاری اجباری» اثر علی آرمین

آثار برگزیده

رتبه اول به داستان «رد نامنظمی روی برف‌ها» نوشته محمدعلی رکنی به پاس ستیز با خرافه‌ها و اندیشه‌های جاهلی و پرداخت هنرمندانه نقش هدایتی روحانیت در رویارویی با خرافه‌ها به‌عنوان رهبران جامعه پس از پیامبر، رسید.

رتبه دوم به داستان «نخلها سرشان را بالا گرفتند» نوشته مریم منوچهری، به پاس گره زدن هنرمندانه امروز با عصر پیامبر و بهره‌گیری از فیلم محمدرسول ا... برای نسل امروز تعلق گرفت.

رتبه سوم به داستان «داستان مباهله» نوشته زهرا عباسی، به دلیل گره‌خوردگی موضوع مباهله -رخداد عصر پیامبر- با امروزی‌سازی مباهله در پاسداشت حرمت و حریم دیگران و پرداخت هنرمندانه و داستانی این موضوع رسید.

رتبه چهارم به داستان «مرد چهلم» نوشته سید علی‌اکبر میرجعفری، به دلیل بهره‌گیری هنرمندانه و داستانی از لیلة‌المبیت و امانتداری به‌عنوان یکی از ابعاد رفتاری و نقشی پیامبر و امیرالمومنین(ع) رسید.

رتبه پنجم به داستان«من محمد را دوست دارم» نوشته رقیه کریمی، به دلیل پیوند میان دیروز و امروز و اندیشه و سیرت پیامبر در ستیز با خشونت و قساوت و تحول شخصیت یک داعشی در مرور سیر و سلوک پیامبر تعلق گرفت.

جوایز ویژه

هیئت داوران جایزه ویژه خود را به داستان «راستی نگفتی بردن میکلانژ بونارتی چطور بود» نوشته یاسین حجازی و در بخش فارسی‌زبانان، به داستان «پای بت بامیان» نوشته سمیه کابلی تقدیم کرد.

کد خبر 368036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha