دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی موفق به کشف عامل بالقوه‌ای برای بیماری ام‌اس شده‌اند، کشفی که می‌تواند زمینه ایجاد درمان‌های جدید برای این بیماری را فراهم آورد.

ام اس

براساس گزارش تلگراف، محققان موفق به كشف مكانيز سلولي جديدي شده‌اند كه ممكن است عامل بروز اختلال خود‌ايمني در بدن شود. ام اس درحال حاضر زندگي 2.5 ميليون انسان را در سرتاسر جهان مختل ساخته‌است.

افراد معمولا در دهه دوم يا سوم زندگي خود به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و ابتلا به آن در زنان رايجتر از مردان است. اگرچه عامل اصلي بروز اين بيماري در حد يك معما باقي مانده‌است، اما ام اس باعث مي‌شود تا سيستم ايمني بدن به ملين، لايه‌هاي چربي كه از اعصاب مغز و نخاع محافظت مي‌كنند حمله كند.

اين واكنش باعث آسيب مغزي شده و ميزان خون و اكسيژن را در مغز كاهش داده و به بدن آسيب وارد مي‌كند. علائم بيماري فراوانند، اسپاسم‌هاي عضلاني،مشكلات تحركي، درد، خستگي و مشكل تكلم از جمله اين علائم است.

دانشمندان از گذشته به نقش ميتوكندري، نيروگاه تامين كننده انرژي در سلول در ايجاد اين بيماري مشكوك بودند. اما اكنون محققان دانشگاه اكستر و آلبرتا به استفاده از نمونه‌هاي مغزي انسان موفق به كشف پروتئيني به نام Rab32 شده‌اند كه مقدار آن در مغز افراد مبتلا به ام اس به شكلي غيرعادي بالاست اما در مغز سالم انسان اثري از آن وجود ندارد.

محققان دريافتند در حضور اين پروتئين، بخشي از سلول كه مسئوليت ذخيره كلسيم را به عهده دارد، بيش از اندازه به ميتوكندري نزديك مي‌شود و در نتيجه تماس با كلسيم منجر به سورفتار ميتوكندري شده و اين فرايند در نهايت منجر به مسموميت سلول‌هاي مغز در افراد مبتلا به ام اس مي‌شود.

محققان هنوز نمي‌دانند چه چيز باعث تشكيل اين حجم از Rab32 در مغز مي‌شود اما باور دارند همين مشكل منجر به ايجاد بيماري در سطح سلولي مي‌شود. اين يافته مي‌تواند به دانشمندان كمك كند تا به جستجوي درمان‌هاي تاثيرگذارتري براي ام‌اس بپردازند، داروهايي با توانايي هدف‌گيري Rab32 و تعيين حضور احتمالي پروتئين‌هاي ديگري كه ممكن است در ظهور بيماري دست داشته‌باشند.

کد خبر 368007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha