دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: در ایام انتخابات، شور و هیجان خاصی به مردم تزریق می‌شود. همه دوست دارند در سرنوشت کشورشان سهیم باشند.

هر چه «ما» بخواهیم!

بنابراين بيشتر مردم، حواس شان را جمع می‌کنند، می‌خوانند، می‌شنوند و تحقيق مي‌كنند تا به انتخابی که فکر می‌کنند «بهترین» است، برسند. برای اینکه انتخاباتی پر شور داشته باشیم، مهم است که در بحث های سیاسی، فقط شنونده و بیننده نباشیم. صاحب تحلیل و تفکر باشیم و البته لازمه‌اش این است که اطلاعات لازم و کافی را از منابع موثق کسب کرده باشیم. خلاصه، وظيفه ماست كه بدانيم بايد چگونه در روند انتخابات فعال باشيم و نسبت به آن بي تفاوت نباشيم. ما به شما چند راهكار پيشنهاد مي كنيم.

  • اول تحقيق كنيد، بعد انتخاب!

شناختن جريان‌هاي فكري و سياسي كشور و پيشينه آنها بسيار ضروري و مهم است. بايد حافظه سياسي خود را تقويت كنيم و به تاريخ كهن، تاريخ معاصر و لااقل تاريخ شفاهي (همان تاريخي كه پدر و پدربزرگ‌مان برايمان نقل مي‌كنند) مسلط باشيم تا بتوانيم حوادث و رويدادهاي امروز را به درستي تحليل كنيم، بازي نخوريم و خداي ناكرده در زمين دشمن (داخلي يا خارجي‌اش فرقي ندارد!) بازي نكنيم.

هميشه منابع موثق خود را داشته باشيد و تحليل‌هايشان را بشنويد. مي‌توانيد اطلاعات لازم را از سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي معتبر و خوش‌سابقه (كه قبلا امتحان‌شان را پس داده‌اند و به صداقت‌شان اعتماد داريد) كسب كنيد. حتماً با اساتيد بصير و هم‌فكر خود مشورت كنيد. از بزرگان و قديمي‌هاي شهر كه پيشينه كانديداها را مي‌دانند راهنمايي بگيريد. از افراد امين كه اخبار و مسائل سياسي را پيگيري مي‌كنند و جريان‌هاي مختلف و رويكردشان را مي‌شناسند سؤال كنيد.

آن‌قدر بپرسيد، بخوانيد و تحقيق كنيد تا به يقين برسيد كدام گزينه اصلح است! شايد بتوانيد از روش‌هاي تست‌زني هم استفاده كنيد. مثلا گزينه‌ها را با دليل و منطق، يكي‌يكي پوچ كنيد، تا يك گزينه برايتان بماند! ولي حواس‌تان باشد همه را پوچ نكنيد و رأي سفيد ندهيد. معمولا«ممتنع»ها كساني هستند كه نمي‌خواهند مسئوليت انتخاب‌شان را بپذيرند. اما بايد بدانند منفعل بودن، ممكن است خيلي گران تمام شود! انتخابات را مثل ازدواج درنظر بگيريد؛ قبل از انتخاب، خوب چشم‌تان را باز كنيد و تمام نكات مثبت و منفي كانديداها را ارزيابي كنيد و به آنها امتياز بدهيد اما برخلاف ازدواج، بعد از انتخاب، چشم‌تان را نبنديد بلكه آن را بيشتر باز كنيد و دقيق‌تر به عواقب و دستاوردهاي انتخاب‌تان نگاه كنيد تا براي انتخاب‌هاي بعد و دوره‌هاي بعد، درس‌هاي لازم را بگيريد و پخته‌تر عمل كنيد!

  • به فضاي مجازي تكيه نكنيد

اگر 2 عالم در دنيا سر و ته نداشته باشند، يكي‌ش سياست است و ديگري مجازآباد (فضاي مجازي)! حالا فكر كنيد اخبار سياسي در فضاي مجازي چه حالتي پيدا مي‌كند؛ مصداق نور علي نور، يا شايد هم قوز بالا قوز! اخبار انتخاباتي، بيانيه‌ها و اطلاعات مربوط به كانديداها را از هر گروه، كانال و سايتي نگيريد. حتي گاهي سايت‌هاي معروف هم اسير خبرسازي غيرواقعي مي‌شوند. به هر حال دنياي مجازي است و آسيب‌هاي اينگونه خيلي دور از انتظار نيست! در روزهاي تبليغات قانوني و منتهي به روز انتخابات، بازار شايعات و دروغ بستن‌ها خصوصا در فضاي سايبر بسيار داغ مي‌شود. به اخبار سايت‌هاي متفرقه و گروه‌هاي بي‌هويت اعتماد نكنيد. خبر انصراف‌ها، كناره‌گيري‌ها يا ائتلاف‌ها را فقط از منابع امين و خبرگزار‌ي‌هاي معتبر پيگيري كنيد. ستادهاي انتخاباتي كانديداها مي‌توانند منابع مورد اعتماد خود را به شما معرفي كنند تا به اخبارشان دسترسي داشته باشيد. برنامه مناظرات تلويزيوني كانديداها و خصوصا فيلم اعلام برنامه‌هاي آينده‌شان را به دقت ببينيد. اگر نتوانستيد اين برنامه‌ها را از تلويزيون تماشا كنيد، مطمئنا با گشت و‌گذاري مختصر در فضاي مجازي، مي‌توانيد آنها را دانلود كنيد و چندين بار ببينيد تا بهتر به‌خاطر بسپاريد! هرچند اگر قرار به فرار از وعده‌ها باشد، بعضي‌ها فيلم خودشان را هم منكر مي‌شوند.

  • اين نكته را يواشكي بخوانيد

دسته‌بندي‌ها و جناح‌هاي سياسي را زياد جدي نگيريد. مثلاجريان‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا، زماني حد و مرز مشخصي داشتند و مي‌شد از مواضع و عملكرد افراد، جهت‌گيري سياسي‌شان را دانست. اما اتفاق «نرم»ي كه در دنياي سياست كشورمان افتاده اين است كه مدت‌هاست مرزبندي اين جناح‌ها جابه‌جا شده و اصالت و واقعيت خود را از دست داده‌اند. دليل اين اتفاق اين است كه منافع شخصي عده‌اي، آنها را كم‌كم به جبهه‌هاي مقابل خودشان نزديك كرد. پيشروي توأم جريان‌هاي سياسي مختلف و بعضا مخالف، مختصات شاخص آنها را تا حد زيادي تغيير داد و بنابراين شاهد اين رويداد هستيم كه بعضي‌ها كه مثلا هميشه نماينده اصولگراها بودند، ناگهان از طرف اصلاح‌طلب‌ها به كانديداتوري معرفي شدند. بنابراين افراد را خارج از دسته‌بندي‌هاي معمول سياسي (كه تقريبا فقط به برچسب و اسم تبديل شده‌اند!) بسنجيد. حالا اگر اصرار به دسته‌بندي داريد، مي‌توان سياستمداران را اينطور دسته‌بندي كرد: انقلابي، غيرانقلابي و ضدانقلاب. ضمنا اگر به گروهي برچسب «تندرو» را زدند، جدي نگيريد. بگذاريد به اين حساب كه شايد خودشان زيادي آرام و خسته حركت مي‌كنند!

  • به بي‌خيال‌ها «دغدغه» تزريق كنيد

بي‌خيالي خصلت خوبي نيست. به كساني كه به شما اعتماد دارند و حرف‌تان را مي‌پذيرند صادقانه مشورت بدهيد و نتايج تحقيقات‌تان را در اختيارشان بگذاريد. اگر در بين دوستان و خويشان‌تان كسي هست كه به انتخابات و نتيجه‌اش بي‌اعتناست، با او صحبت كنيد. اوضاع كشور را تا حدي كه اطلاعات موثق داريد، برايش شرح بدهيد. برايش بگوييد در بزنگاه‌هاي تاريخي گروه‌ها و طيف‌هاي سياسي گوناگون چه رفتار و واكنشي داشته‌اند، كدام‌شان به روي مبارك نياورده‌اند و سوراخ موش اجاره كرده‌اند و كدام‌شان براي كار، دفاع و سازندگي به ميدان آمده‌اند و از جان‌شان مايه گذاشته‌اند. از اوضاع غرب آسيا و تنش‌هاي جاري در اطراف كشور بگوييد و او را مجاب كنيد كه «مشاركت مسئولانه» فردفرد مردم، مي‌تواند گامي به سوي گشايش واقعي (نه توهم‌آلود) و امنيت بيشتر باشد. مشاركت مسئولانه يعني فرد با آگاهي و تحقيق كافي، كانديداي موردنظر خود را انتخاب كند و رأي كور ندهد.

کد خبر 367989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha