دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

تا ۲هفته دیگر طرحی در صحن شورای شهر تهران ارائه می‌شود که در آن راهکارهای اساسی برای برقراری ایمنی در ساختمان‌های موجود پایتخت مطرح شده است.

شهرتهران

اين مطلب را ديروز سخنگوي شوراي شهر تهران پس از پايان جلسه غيرعلني اعلام كرد و گفت: «بنابر پيشنهاد و تصويب اعضا، كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران گزارش ارائه شده كميته فني- حقوقي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو را بررسي كرده و 2هفته ديگر طرحي را براساس آن به صحن اصلي خواهد آورد.» رضا تقي‌پور همچنين در پاسخ به سؤال همشهري مبني بر اينكه حالا كه گزارش‌هاي حادثه پلاسكو ارائه شده است، مديريت شهري چه اقداماتي را براي ايمن‌سازي 4900ساختمان پرخطر درنظر خواهد گرفت، گفت: «مطمئنا پيشنهادهايي متناسب با وظايف و دستگاه‌هاي مختلف ارائه مي‌شود اما براي ايمن‌سازي ساختمان‌هاي موجود به‌ويژه بناهاي بلند، ابهاماتي وجود دارد. به همين‌خاطر تنها مديريت شهري در قبال رفع خطر ساختمان‌ها مسئول نيست و بايد ابهامات رفع شوند.»

شوراي شهر تهران روز گذشته و در قالب سيصد و چهل و سومين جلسه خود، 6 دستورجلسه داشت كه نهايتا اعضا توانستند 2دستور جلسه را بررسي كنند. استماع، بررسي و اظهارنظر درخصوص گزارش 352صفحه‌اي كميته فني- حقوقي حادثه پلاسكو شوراي شهر تهران اصلي‌ترين دستور جلسه بود كه بيشترين وقت به آن اختصاص يافت. اعضا كه پيش از اين گزارش كميته پيگيري وضعيت حادثه‌ديدگان پلاسكو را در نخستين جلسه كاري سال جديد بررسي كرده بودند، هفته گذشته توانستند بخشي از گزارش سنگين كميته فني- حقوقي را بررسي كنند و بخشي ديگر از آن هم در جلسه ديروز ارائه شد. تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران و حمزه شكيب، رئيس كميته فني- حقوقي پس از اين جلسه در نشستي خبري ميان خبرنگاران، توضيحاتي تكميلي در اين رابطه بيان كردند.

  • راه حل، پيشگيري است نه افزايش ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني

حمزه شكيب كه سابقه عضويت در دوره‌هاي دوم و سوم شوراي شهر تهران را در كارنامه دارد ابتدا جزئياتي را درباره علل وقوع حادثه پلاسكو بيان كرد و سپس پاسخگوي سؤالات خبرنگاران حاضر شد. وي در ارائه گزارش چندين بار تأكيد كرد كه كميته فني- حقوقي حادثه پلاسكو در شورا طي 2ماه بررسي شبانه‌روزي تلاش كرده تا راهكارهاي عملي براي پيشگيري از چنين حوادثي را مشخص كند و بنابراين به‌دنبال پيدا كردن مقصر فاجعه پلاسكو نبوده است. وي با بيان اينكه در گزارش كميته تخصصي حوادث قبل، حين و پس از حادثه مورد بررسي قرار گرفت، افزود: «6كارگروه براي بررسي و آسيب‌شناسي اين حادثه تشكيل شد و با كمك ۶۰ متخصص نحوه فروريزش ساختمان را مدل‌سازي كرده و با كمك چند مغازه‌دار توانستيم نقشه‌هاي معماري و سازه‌اي ساختمان را تهيه كنيم.» وي اعلام كرد همانند بررسي‌هاي هيأت ويژه دولت براي بررسي حادثه پلاسكو، مشخص شده كه علت اصلي آتش‌سوزي مشكلات برقي بوده و سيم‌كشي غيراصولي بوده است. شكيب همچنين گفت كه براي بخش مديريت بحران 7سرفصل درنظر گرفته شده است. عضو كميته فني- حقوقي بررسي حادثه پلاسكو با اشاره به اهميت مبحث 22مقررات ساختمان، گفت: «با پياده‌سازي اين مبحث كنترل معماري، سازه‌اي، برقي و تاسيسات مكانيكي در ساختمان‌هاي موجود رخ مي‌دهد و ديگر چنين حوادثي رخ نخواهد داد.» وي اضافه كرد البته در گزارش تهيه شده به غيراز پيشگيري، به 2موضوع ديگر كه اگر حريق يا حادثه‌اي در ساختمان رخ دهد چه بايد كرد و همچنين راهكارهاي امداد و آواربرداري درصورت ريزش يك‌بنا نيز اشاره شده است.

اين مسئول با بيان اينكه درتمام دنيا ساختمان‌ها به سمت خود ايمن‌سازي مي‌روند مثال زد كه در شهر لندن ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني از ۱۲۰ايستگاه به ۱۰۵ايستگاه رسيده زيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه بسياري از ساختمان‌ها خود ايمن‌سازي شده‌اند و نيازي به تجهيزات آتش‌نشاني وجود ندارد. وي در پاسخ به پرسشي درخصوص كمبود تجهيزات آتش‌نشاني گفت: در گزارش ارائه شده پيشنهادهايي درخصوص خريد بالگرد يا تكميل تجهيزات ارائه شده اما اگر ما موضوع نگهداشت ساختمان‌ها و اجرايي شدن مبحث ۲۲ مقررات ملي ساختمان را ناديده بگيريم هر قدر هم تجهيزات داشته باشيم نمي‌توانيم از بروز چنين حوادثي جلوگيري كنيم.

  • آتش‌نشانان براي خروج شهروندان فداكاري كردند

تجهيزات آتش‌نشاني و مديريت بحران حين حادثه پلاسكو ازجمله موضوع‌هايي بود كه سؤالات ديروز خبرنگاران حول محور آن مطرح مي‌شد.

در اين ارتباط شكيب با تأكيد بر اينكه قبل از ريزش ساختمان پلاسكو ۲ بار حريق به‌طور كامل اطفا شده است، گفت: دستور تخليه ساختمان قبل از ريزش داده شده اما ۲ نفر از آتش‌نشان‌ها به‌خاطر فروريزش بخش شمال غربي ساختمان‌ گرفتار شده بودند و تعدادي آتش‌نشان‌ براي كمك به محل حادثه مي‌روند كه ريزش دوم رخ مي‌دهد و تمامي‌آنها گرفتار مي‌شوند. وي ادامه داد: قبل از ريزش اوليه دستور تخليه داده شده كه به‌دليل حضور ۱۲۰نفر از ساكنان پلاسكو در ساختمان دوباره مجبور به تخليه مي‌شوند براي اينكه قابل پيش‌بيني نبوده كه اين ساختمان دچار ريزش مي‌شود. رضا تقي‌پور نيز گفت: «ساعت 10:30دستور تخليه 50درصد آتش‌نشانان و 11:02دستور تخليه كامل صادر شد اما به‌خاطر فروريزش دهانه شمال غربي و حضور تعدادي از شهروندان در ساختمان، آنها مجبور به امدادرساني و تخليه شهروندان شدند.» تقي‌پور اين يك‌سؤال را هم مطرح كرد كه اگر آتش‌نشانان با فداكاري شهروندان حاضر در ساختمان را بيرون نمي‌كردند و تعداد بيشتري از مغازه‌داران و شهروندان جان مي‌باختند، اكنون افكار عمومي نمي‌گفت كه آتش‌نشانان فرار كرده‌اند و براي نجات اقدام نكرده‌اند؟

  • تغييرنام نيايش به نام آيت‌الله هاشمي و خيابان نفت به نام مصدق

اسماعيل دوستي، محسن سرخو و محمد حقاني 3عضو شوراي شهر تهران در جريان جلسه ديروز پيشنهاد يا تذكرهايي را بيان كردند. دوستي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل طي پيشنهادي اظهار داشت: زيبنده است تا پيش از پايان دوره چهارم شورا بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي و خيابان نفت به نام دكتر محمد مصدق نامگذاري شود. سرخو ديگر عضو اين كميسيون نيز ضمن يادآوري اين نكته كه درختان اين شهر همچنان قطع مي‌شوند بر ضرورت ايجاد كمپيني براي حفظ باقيمانده درختان شهر تأكيد كرد. وي اعلام كرد در روز پنجشنبه خبري به او منعكس شده مبني بر اينكه در ملكي واقع در محله آجودانيه، كوچه ۱۴ شرقي، شبانه اقدام به قطع درختان چندين ساله كرده‌اند. حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شورا هم با اشاره به اعتراض اتحاديه صنف حمل‌ونقل و پيك موتوري مبني بر نحوه صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك و تخصيص سهميه‌ها گفت: برابر قانون صدور مجوز طرح ترافيك براي خودروهاي حمل بار و مسافر اعم از وانت بار‌ها، آژانس‌ها و مواردي از اين قبيل منوط به دارا بودن پروانه كسب و عضويت در اتحاديه مذكور است.

گفتني است ديروز تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران هم پس از شنيدن گزارش كميته فني- حقوقي بررسي حادثه پلاسكو در شورا نظرات خود را اعلام كردند كه آنها را نيزمي‌خوانيد.

  • نام عضو و كميسيون مربوطه و  اظهارنظر ارائه شده

مهدي چمران رئيس شورا آتش‌نشانان در طول روز ماموريت‌هاي بسياري را انجام مي‌دهند و در طول اين عمليات‌ها بايد گوش به فرمان فرماندهانشان باشند پس سعي كنيم در گفته هايمان طوري سخن بگوييم كه اين عزيزان گوش به فرمان فرماندهانشان باشند تا بتوانند از عمليات‌ها سربلند بيرون آيند. تقويت روحيه آتش‌نشانان وظيفه ماست.

اقبال شاكري عمران و حمل‌ونقل انصافا اين گزارش كه خارج از مسائل حاشيه‌اي تهيه شده در نوع خود كم‌نظير است و اميدواريم خروجي‌هاي خوبي را هم به همراه داشته باشد. جمله خروجي‌هايي كه مي‌تواند از اين گزارش حاصل شود مبنا قرار دادن گزارش آتش‌نشاني از سوي وزارت كار و دادستاني است كه مي‌تواند بسيار مثمر ثمر باشد.

احمد حكيمي‌پور فرهنگي- اجتماعي مسائلي كه در حادثه پلاسكو به ساير نهاد‌ها ازجمله مجلس، دادستاني و وزارت كار مربوط مي‌شود در جاي خود و از سوي خود اين سازمان‌ها قابل بررسي است اما آنچه در گزارش شورا به حادثه پلاسكو بر مي‌گردد درخصوص نقش مديريت شهري در اين حادثه بوده و اين گزارش از جهت اينكه در شورا به‌دنبال چه هستيم ماحصلي نداشته است. در مورد سؤالاتي كه از شهردار درخصوص حادثه پلاسكو داشتيم حتي با گذشت 50روز هنوز پاسخي دريافت نكرده‌ايم.

مجتبي شاكري فرهنگي- اجتماعي بيش از ۲۰‌ماه از نخستين تذكر بنده درباره تخلفات ساختماني مجتمع تجاري روشا مي‌گذرد اما رأي قلع و قمع صادره از سوي كميسيون ماده ۱۰۰ هنوز اجرا نشده است.

احمد مسجدجامعي سلامت و محيط‌زيست آنچه در گزارش پلاسكو ارائه شده، به اشتباه يكي از زمينه‌هاي آتش‌سوزي را ضعف فرهنگي كسبۀ آنجا دانسته است. اين چه ادبياتي است كه استفاده مي‌شود؟ فردي تمام سرمايه خود را از دست داده، دچار لطمات جبران ناپذير شده و ما به جاي آنكه كمك حال آنان باشيم بي‌جهت و براي سلب مسئوليت از خود موجب رنجش خاطرشان هم مي‌شويم.

اسماعيل دوستي عمران و حمل‌ونقل من معتقدم اگر در اين حادثه سازمان مديريت بحران تجهيزات بهتري در اختيار داشت مي‌توانستيم از تلفات و خسارات به‌وجود آمده جلوگيري كنيم. با اين حال درخصوص اقدامات حين و بعد از بحران آنچنان كه بايد موشكافي نشده است.

عبدالحسين مختاباد فرهنگي- اجتماعي در همه جاي دنيا ساختمان‌هاي پر قدمت از سوي مالكان و نه با دخالت شهرداري و دولت هوشمندسازي مي‌شوند اما اين اقدام درخصوص پلاسكو صورت نگرفت.

پرويز سروري نظارت و حقوقي (رئيس) اين گزارش جزو اسناد افتخار شوراي چهارم است چرا كه بين تمام گزارش‌هاي ارائه شده درخصوص حادثه پلاسكو هم از نظر حقوقي و هم فني، بار بالايي داشت. اگر قرار است حادثه مشابه پلاسكو در تهران نداشته باشيم نمي‌توانيم تنها به وظايف شهرداري بپردازيم بلكه بايد همه دستگاه‌هاي مسئول ديده شوند و اين گزارش در اين خصوص جامع بود.

رحمت‌الله حافظي سلامت و محيط‌زيست (رئيس) انتظار داريم طرح يك فوريتي كميته حقيقت ياب شوراي شهر تهران در كميسيون‌ها بررسي شود و خروجي آن در دستور كار شورا قرار گيرد تا حادثه پلاسكو از منظر مديريتي بررسي شود و به افكار عمومي پاسخ دهد كه چرا با وجود دستور تخليه ساختمان، 31دقيقه قبل از ريزش، اين ساختمان دير تخليه شد؟ چرا نيروهاي آتش‌نشاني در اين مدت بيرون نيامدند؟ 

کد خبر 367959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha