پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب اول از مجموعه آموزش نی از سوی عبدالنقی افشارنیا تدوین و انتشارات ماهور آن را روانه بازار نشر کرده است.

افشارنیا

به گزارش همشهری‌آنلاین، عبدالنقی افشارنیا که از جمله نوازندگان و ردیف‌دانان باسابقه و پیش‌کسوت ساز نی‌است این کتاب را در در سه بخش اول (مقدماتی)، دوم (آواز ابوعطا) و سوم (آشنایی با فرم های موسیقی سنتی ایران) تهیه و تنظیم کرده است.

کتاب، حاصل چندین سال تجربه و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی اوست که  با تکیه بر تجربیات به دست آمده، سعی کرده است گامی مهم در آموزش ساز نی بردارد.

آشنایی با ساز نی

 در بخش اول هنرجو با انگشت گذاری، پرده شناسی، اجرای ریتم‌ها و صداهای مختلف نی آشنا می شود و با اجرای قطعاتی از آهنگسازان قدیم آموخته‌های خود را به کار می‌گیرد.

بخش دوم آواز ابوعطا و بخش سوم آشنایی با فرم های موسیقی کلاسیک ایران است که در انتخاب و گزینش آنها دقت کافی به عمل آمده است.

برابر آنچه که افشارنیا در مقدمه این کتاب نوشته:

۱. ممکن است این تصور پیش آید که شروع آواز هنوز برای هنرجو زود است، اما توجه به دروس پایه که در بخش اول آمده، این تصور را از بین خواهد برد و هنرجو می‌تواند فرم آوازی را شروع کند؛ از طرفی تکنیک نوازندگی نی بیشتر بر پایه ی آواز است تا قطعات ریتمیک، و شاید به همین دلیل نی را حنجره ی دوم انسان نامیده‌اند.

۲. به این دلیل از آواز ابوعطا (از متعلقات دستگاه شور) استفاده شده که نت متغیر ندارد و فواصل آن منطبق با فواصلی است که نی به طور طبیعی دارد. 

کد خبر 367872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha