مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان،‌ دانشجویان و محققان سرتاسر جهان، از واشنگتن گرفته تا آلمان و حتی گرینلند در روز زمین به راهپمایی پرداختند تا پیام خود درباره آزادی دانش بدون دخالت سیاست را به گوش سیاستمداران جهان برسانند.

براساس گزارش ديلي تلگراف، اين افراد همچنين خواستار تخصيص بودجه كافي براي اكتشافات علمي آينده و ارزش قائل شدن براي حرفه دانشمندي شدند. ميشاييل مان دانشمند اقليمي دانشگاه پنسيلوانيا كه معمولا با سياستمداران در تنش و تقابل است مي‌گويد حضور در اين كارزار انتخاب ما نبوده‌است، اما كار به جايي رسيده كه مجبور به مبارزه‌ايم زيرا خطرها بسيار جدي هستند.

دونالد ترامپ در بيانيه روز زمين خود كه ساعتتي پس از پايان راهپيمايي منتشر شد اعلام كرد دانش واقعي وابسته ايدئولوژي نيست بلكه به روح تحقيقات صادقانه و بحث و مجادلات جدي وابسته است.

راهپیمایی

دنيس هايز كه 47 سال پيش در راه‌اندازي اولين مراسم روز جهاني زمين مشاركت داشته، مي‌گويد جمعيتي كه از روي سكوي سخنراني در برابر كاخ سفيد به چشم ديده بي‌نظير و جادويي بوده‌است.

اين راهپيمايي‌ها كه در بيش از 600 شهر مختلف جهان برگزار شده‌است، دانشمندان معمولا جمع‌گريز و خجالتي كه مطالعات آنها وابسته به آزمايش‌هاي عيني است را در موقعيت اجتماعي‌تري قرار داده‌است. 

اين راهپيمايي را مي‌توان تا حدودي به نوعي مقابله با سياست كاهش بودجه آژانس‌هايي كه مسئوليت تامين پروژه‌هاي مالي را به عهده داشتند دانست. راهپيمايي اصلي در نشنال مال واشنگتن با حضور سخنراناني كه دانش را به عنوان نيروي محركه بشريت توصيف كرده و سياستگذاران را به خاطر ناديده گرفتن اهميت مطالعات علمي به ويژه درمورد تغييرات اقليمي مورد انتقاد قرار دادند آغاز شد.

اين سازمان‌دهندگان راهپيمايي آن را جنبشي سياسي و غير حزبي توصيف كرده‌اند اما در بسياري از شعارهاي مشاهده شده و شنيده شده در اين راهپيمايي، تقابل با ترامپ، حزب و سياست‌هايش به خوبي آشكار بود. دانشمندان نسبت به برنامه بودجه دولت ترامپ كه براساس آن نزديك به 12.6 ميليارد دلار از بودجه سازمان بهداشت و خدمان انساني و به طور خاص نزديك به 5.8 ميليارد دلار از بودجه موسسه ملي سلامت خواهد كاست، هشدار دادند.

کد خبر 367852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha