یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: هنوز سال تحصیلی جاری تمام نشده، دردسرهای والدینی که می‌خواهند فرزندشان را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند، شروع شده است.

دانش آموزان - مدرسه

معاون وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش كه برخي مدارس غيردولتي نرخ شهريه مصوب را رعايت نمي‌كنند و به بهانه‌هاي مختلف از مردم پول دريافت مي‌كنند، گفت: «همه مدارس غيردولتي ملزم به رعايت نرخ مصوب هستند و با هر مدرسه‌اي كه نرخ شهريه مصوب را رعايت نكند قطعا برخورد قانوني مي‌شود».

مرضيه گرد به همشهري اينگونه توضيح داد:«الگوي تعيين شهريه مدارس غيردولتي مشخص و به مؤسسان اين مدارس اعلام شده تا براساس آن شاخص‌ها نقطه نظرات خود را به كميته تعيين شهريه اعلام كنند. نرخ شهريه تا پايان اين هفته تعيين و به مدارس اعلام مي‌شود.» رئيس سازمان مدارس غيردولتي با بيان اينكه با توجه به بررسي‌هاي انجام شده بزرگ‌ترين آسيب مدارس غيردولتي بحث شهريه است، افزود:« نظرات مؤسسان مدارس غيردولتي پس از تأييد در كميته تعيين شهريه بايد 4مرحله را طي كند تا نرخ شهريه نهايي شود. اگر مؤسس يك مدرسه غيردولتي، ادعاي ارائه فعاليتي به دانش‌آموزان در طول سال تحصيلي را دارد بايد مستندات خود را ارائه كند تا بررسي و براساس آنها شهريه مدرسه مشخص شود. البته در طول سال تحصيلي نيز نظارت مي‌شود كه آيا اين برنامه در طول سال تحصيلي ارائه مي‌شود يا خير.»

معاون وزير آموزش و پرورش اين موضوع را تأييد مي‌كند كه در سال‌هاي قبل رويه‌اي ايجاد شده بود كه هر سال براي مثال 15درصد به شهريه سال قبل اضافه مي‌شد، اما بعد هم مي‌گويد كه در 3سال اخير الگوي شهريه تعيين شده و پس از تصويب و اعلام نرخ شهريه همه مدارس غيردولتي موظف به رعايت آن هستند. مرضيه گرد امسال هم مثل سال‌هاي گذشته از مردم مي‌خواهد تا اگر تخلفي از مدارس غيردولتي مشاهده كردند به سازمان مدارس غيردولتي گزارش كنند و اطمينان مي‌دهد كه اين موضوع پيگيري مي‌شود. اين در حالي است كه برخي تخلفات اين مدارس مانند پيش ثبت نام با دريافت وجه چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد و با چشم‌پوشي دستگاه‌هاي نظارتي هر سال تكرار مي‌شود.

  • اختلاف چند ميليوني شهريه

رئيس سازمان مدارس غيردولتي اين موضوع را نيز انكار نمي‌كند كه براي چند سالي بين مدارس، اختلاف شهريه فاحش وجود داشت و تفاوت شهريه بين 2مدرسه در يك منطقه و حتي دو طرف يك خيابان چند برابر بود. او دليل اين اختلاف نرخ شهريه را قرار گرفتن در 2منطقه آموزش و پرورش مي‌داند و توضيح مي‌دهد:« چون مناطق آموزش و پرورش فرق مي‌كرد قاعدتا 2كارشناس مجزا مسائل شهريه را بررسي مي‌كردند و به همين دليل يك مدرسه شهريه مطلوبي دريافت مي‌كرد و ديگري قادر به تأمين هزينه‌هاي جاري نبود. البته نظارت بر مدارس غيردولتي به‌مراتب بيشتر شده و بازرسان به همه مدارس غيردولتي مراجعه مي‌كنند و درصورت مشاهده تخلف موارد را گزارش و با آن برخورد قانوني مي‌شود. » قرار است امسال شوراي هماهنگي و نظارت بر مدارس غيردولتي در همه مناطق آموزش و پرورش كشور تشكيل شود تا هم صدور مجوز راه‌اندازي مدارس غيردولتي را پيگيري كند و هم نظارت بر مدارس غيردولتي را در دستور كار داشته باشد.

تاكنون مؤسسان برخي مدارس غيردولتي از نيروهاي فاقد صلاحيت لازم براي تدريس استفاده مي‌كردند؛ به همين دليل كيفيت آموزشي آنها چندان مطلوب نبود. همچنين برخي از معلماني كه در مدارس غيردولتي مشغول به‌كار هستند، بيمه نبوده و حقوق مكفي نيز دريافت نمي‌كنند. به گفته رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي نظارت بر موضوع كيفيت آموزشي مدارس غيردولتي بيشتر شده و حتي براي آموزش معلمان اين مدارس در بحث تعيين نرخ شهريه امتياز درنظر گرفته شده است. از سوي ديگر در بسياري از مدارس غيردولتي براي معلمان پرونده‌اي كاري مانند آنچه براي معلمان رسمي آموزش و پرورش تهيه مي‌شود، وجود ندارد و مؤسسان نيز تمايلي براي اين كار ندارند. معاون وزير آموزش و پرورش مي‌گويد: دراين بازه نيز گام‌هايي برداشته شده؛ البته در ابتداي راه هستيم كه با تشكيل شوراي هماهنگي مؤسسان مدارس غيردولتي در همه استان‌ها اين موضوع پيگيري خواهد شد.

  • 7شاخص تعيين نرخ شهريه

براساس اعلام سازمان مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش نرخ شهريه مدارس غيردولتي براساس 7شاخص زير تعيين مي‌شود: مقطع تحصيلي، سطح آموزشي و پرورشي، برنامه سال تحصيلي، فعاليت‌هاي فوق برنامه، فضاي فيزيكي، تجهيزات و نرخ تورم.

کد خبر 367820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha