سالانه ۱۶میلیون تن فرسایش خاک در ایران داریم و این رقم نسبت به میانگین جهانی فرسایش خاک بسیار بیشتر است.‌ این آماری است که روز گذشته به نقل از معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

فرسایش خاک

سعيد متصدي ، روز گذشته و همزمان با روزجهاني زمين با اعلام اين آمار در جمع خبرنگاران گفت: «خاك به‌رغم آنكه بستر باروري و رشد است ازجمله مباحث مغفول مانده طي سال‌هاي گذشته بود.

وي افزود : اگر مزارع كشاورزي با بهترين آب‌ها آبياري شوند اما خاك آلوده باشد، محصولي كه به‌دست مي‌آيد آلوده خواهد بود كه بيشترين علت آن مصرف كود و سموم شيميايي است كه امروزه به‌راحتي به سفره‌ها و مواد غذايي مردم راه يافته‌اند.

  • خاك ها ي اطراف تهران آلوده است

متصدي درادامه خاطر نشان كرد: قانون پسماندهاي كود و سموم شيميايي در محصولات غذايي از سال 1346در كشور وضع شده است؛ بنابراين بايد به سمت كاهش مصرف اين مواد پيش رويم اما مي‌بينيم كه با وجود اين قانون به اين مواد يارانه تعلق مي‌گيرد. معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تمام خاك‌هاي اطراف تهران از لحاظ ميزان سم و كودهاي شيميايي آلوده است كه اين مسئله نيازمند مديريت صحيح است.

  • آمار متفاوت محيط‌زيست درباره جنگل‌هاي كشور

همزمان با اعلام آمار مربوط به ميزان فرسايش خاك در كشور، مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست هم آمار متفاوتي درباره ميزان كاهش جنگل‌هاي كشور اعلام كرد. محمد‌جواد سروش گفت: از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ به‌دليل بهره‌برداري بي‌رويه از جنگل‌ها در ايران سطح جنگل‌ها از ۱۴.۲ ميليون هكتار به ۱۲ ميليون هكتار كاهش يافته است.

حسينعلي ابراهيمي، مديركل محيط‌زيست مازندران هم ديروز از كاهش 70درصدي مساحت جنگل‌هاي مازندران در نيم‌قرن اخير خبر داد و گفت: اين كاهش ناشي از كاركرد گردشگري مخرب بوده است. اين دو مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز همچون معاون انساني اين سازمان بدون ذكر منبع و مستندات علمي آمارهايي را اعلام كرده‌اند كه هيچ مرجعي آن را تأييد نمي‌كند.

مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره ميزان سطح جنگل‌هاي كشور مي‌گويند كه براساس آخرين نقشه‌برداري صورت گرفته در سال 95، مساحت جنگل‌هاي كشور (با احتساب تاج پوشش بالاي 5درصد) 14.2ميليون هكتار است. مسئولان سازمان جنگل ها با دفاع تمام قد ازاين آمار همواره منتقدان اين آمار را به چالش دعوت كرده‌اند.

  • مهم ترين زيان فرسايش خاك از دست دادن آب است

سعيد متصدي در حالي آمار فرسايش خاك در كشور را سالانه 16ميليون تن اعلام مي‌كند كه مرجع و متولي رسمي خاك در كشور سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري است؛ از اين رو، از معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست انتظار مي‌رود پيش از اطمينان از صحت آمار و بدون استناد به مراجع رسمي آماري در اين حد و اندازه را رسانه‌اي نكند.

پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مرجع رسمي حفاظت خاك در اين‌باره به همشهري گفت: نرخ جهاني فرسايش خاك 5 تا 6تن در هكتار است اما اين ميزان در برخي كشورها به 40تن در هكتار هم مي‌رسد. درواقع ميزان فرسايش خاك در كشور‌هاي مختلف با توجه به موقعيت جغرافيايي هر كشور متفاوت است؛ ازجمله متوسط فرسايش خاك در آسيا حدود 7تن در هكتار است. گرشاسبي ميزان فرسايش خاك در كشور را 2ميليارد تن در سال اعلام كرد و افزود: آخرين آمار فرسايش خاك در كشور حاصل «طرح راهبردي حفاظت خاك» است كه در سال 1388توسط پژوهشكده حفاظت خاك و سازمان جنگل‌ها و مراتع اجرا شد. در اين طرح، از روش آمار رسوب استفاده شد و طي آن ميزان رسوب 329روستا كه توسط وزارت نيرو تهيه شده بود به كل كشور تعميم داده شد و ميزان فرسايش خاك محاسبه شد. اين محاسبات نشان داد متوسط فرسايش خاك در كشور سالانه 16تن در هكتار است.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره پيامدهاي ناگوار فرسايش خاك هم گفت: مهم‌ترين زيان فرسايش خاك، از دست دادن آب است؛ زيرا در هر حوزه‌اي فرسايش خاك زياد باشد، آب‌هاي ناشي از بارندگي يا تبديل به سيل مي‌شود يا تبخير كه در هر دو صورت به سهولت از دست مي‌رود. گرشاسبي با اشاره به اينكه حفاظت از خاك باعث نفوذ آب به سفره‌هاي زيرزميني مي‌شود، تصريح كرد: در كشورهاي با اقليم گرم و خشك مانند ايران، حفظ خاك بسيار اهميت دارد؛ زيرا وقتي خاك را از دست بدهيم، پوشش گياهي نابود و اراضي حاصلخيز به بيابان تبديل مي‌شود.

کد خبر 367816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha