شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

ستاره‌ای که بیش از همه بازیگران مرد تاریخ سینما نامزد جایزه اسکار شده، امروز وارد هشتادمین سال زندگی خود می‌شود.

سینما جهان

جك نيكلسن با نام اصلي جان جوزف نيكلسـن، 22 آوريـل 1937در نيوجرزي به دنيا آمد و در مدت حدود 6 دهه فعاليت در عرصه سينما، تقريبا به تمام افتخارهاي ممكن رسيد؛ ازجمله 2جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد و يك اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل كه او را در كنار 2بازيگر مرد ديگر با 3 اسكار قرار مي‌دهد. به بهانه 80سالكي نيكلسن، 9نقش برتر كارنامه او را مرور كرده‌ايم، با اين توضيح كه در 15سال اخير حتي يك نقش ماندگار هم در فيلم‌هايش به چشم نمي‌خورد!

9-درباره اشميت، 2002: نيكلسن در كمدي تيره الكساندر پاين به همان چهره آشناي هميشگي بازگشت و براي ايفاي نقش يك مأمور بازنشسته بيمه، نامزد دريافت جايزه اسكار شد. احتمالا كسي بهتر از او نمي‌توانست زير‌و‌روشدن زندگي مأمور بيمه را پس از بازنشستگي به تصوير بكشد.

8-قول، 2001:‌شان پن كه پيش‌تر هم در مقام كارگردان با نيكلسن همكاري كرده بود، اين بار از او خواست نقش جري بلك را ايفا كند؛ يك كارآگاه بازنشسته اهل نوادا كه مي‌خواهد هر طور شده سر قول خود براي يافتن قاتل دختري جوان بماند.

7-بتمن، 1989: تيم برتن براي ايفاي نقش جوكر در «بتمن» خود 2گزينه داشت كه در نهايت نيكلسن با شكستن ركورد دستمزد بر رابين ويليامز پيشي گرفت. او چنان در نقش ضدقهرمان فيلم درخشيد كه بازي مايكل كيتن را در قامت قهرمان تحت‌تأثير قرار داد و يك معيار تازه براي ارزيابي كيفيت بازيگري خلق كرد.

6--شرايط مهرورزي، 1983: نقشي كه ابتدا براي برت رينولدز نوشته شده بود، سرانجام به نيكلسن رسيد و او طبق معمول در قامت يك بازنشسته (اين بار فضانورد) خودنمايي كرد. بازي در فيلم جيمز ال. بروكس چنان به دل راي‌دهندگان آكادمي اسكار و البته تماشاگران و منتقدان نشست كه يك مجسمه طلايي برايش كنار گذاشتند؛ ضمن اينكه دومين اسكار او هم 14سال بعد، براي بازي در «بهتر از اين نمي‌شه» بروكس به‌دست آمد.

5--درخشش، 1980: يكي از آن فيلم‌ها كه بيش از همه با نقش‌آفريني حيرت‌انگيز نيكلسن به ياد آورده مي‌شود. جالب اينكه استنلي كوبريك فقيد برخلاف خواست و نظر استفن كينگ (نويسنده داستان) از نيكلسن براي ايفاي نقش جك تورنس دعوت به همكاري كرد و نتيجه آن، براي هميشه در تاريخ سينما باقي ماند.

4-پرواز بر فراز آشيانه فاخته، 1975: نيكلسن در رقابتي بسيار شديد شاه‌نقش فيلم ميلوش فورمن را از دست ستاره‌اي چون مارلون براندو قاپيد و پس از آن، خودش در قامت يك ستاره ظاهر شد. دعواهاي پشت صحنه كارگردان و بازيگر هم در نهايت به نتيجه مثبت ختم شد و براي هر كدام از آنها يك اسكار به ارمغان آورد.

3-محله چيني‌ها، 1974: در فيلم ماندگار رومن پولانسكي، آنچه بيش از همه به چشم مي‌آيد، حضور دائمي نيكلسن مقابل دوربين است. داستان (براساس فيلمنامه برنده اسكار رابرت تاون) در اوايل قرن بيستم مي‌گذرد و ماجراي جنگ كاليفرنيايي‌ها را براي به‌دست آوردن آب بيشتر روايت مي‌كند.

2-آخرين ماموريت، 1973: نيكلسن براي بازي در اين فيلم هال اشبي، پيشنهاد جورج روي هيل را رد كرد و «نيش» با بازي پل نيومن و رابرت ردفورد در تاريخ ماندگار شد، در عوض، بازي در فيلم بحث‌انگيز «آخرين مأموريت» جايزه بهترين بازيگر را از جشنواره كن و يك نامزد اسكار برايش در پي داشت.

1-پنج قطعه آسان، 1970: نيكلسن در همكاري با دوست و همكار قديمي خود باب رافلسن، نقشي ايفا كرد كه به محكم شدن جايگاه او در ميان ستاره‌هاي دهه 70هاليوود انجاميد و نخستين نامزدي اسكار را هم برايش به ارمغان آورد.

کد خبر 367795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha