شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: فعالیت در عرصه تدریس دانشگاهی، نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تئاتر در کارنامه امیر دژاکام دیده می‌شود؛ چهره‌ای که علاوه بر حضور در صحنه تئاتر، گاهی بر پرده سینما و قاب تلویزیون هم ظاهر می‌شود و در فیلم‌هایی چون «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «آزادی مشروط» و... بازی می‌کند.

تئاتر

او به‌تازگي نمايش «صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي» را در تالار حافظ روي صحنه برده است؛ نمايشي از برتولت برشت كه مي‌گويد حرف‌هايش هميشه شنونده دارد.

  • مشتريان دائمي برشت

دژاكام درباره انتخاب اين متن برشت به خبرنگار همشهري مي‌گويد: دلارا نوشين به‌تازگي نمايشنامه صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي را براي اجراي گروه نمايشي‌ انديشه ماهان ترجمه كرده و داستان درباره شهري است كه دچار ورشكستي اقتصادي شده و افرادي در آن به قدرت رسيده‌اند. اين متن يكي از مشهورترين آثار نمايشي دنياست كه بارها در نقاط مختلف روي صحنه رفته و اين امر به اين دليل است كه حرف‌هاي برشت هميشه شنونده دارد و براي مخاطبان جذاب است.

كارگردان «عروس خون» با اشاره به اينكه برشت در صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي سرخوشانه دردها را به زبان مي‌آورد و با اميد، نگاه تغيير و نگاه به آينده از رنج‌ها و دردها سخن مي‌گويد، توضيح مي‌دهد: بيشتر وقت‌ها آثار برشت در قالب تراژدي اجرا شده اما من نگاهي ديگر به آثار اين نمايشنامه‌نويس و شاعر آلماني دارم و كمدي و تراژدي را با هم در آثار او ديده‌ام. در واقع معتقدم نوعي طنز تلخ نشأت‌گرفته از ناعادلانه بودن اوضاع و ظلم ناشي از آنچه به مردم وارد مي‌آيد، در متن وجود دارد.

  • تعقل در نمايشنامه كمدي

دژاكام كه كارگرداني «سه‌گانه ميتراس» را هم در كارنامه دارد، در ادامه تصريح مي‌كند: ژانر اين متن به‌گونه‌اي است كه در عين ايجاد لبخند، بغضي را در گلوي هر تماشاگر و خواننده متن به‌وجود مي‌آورد و به‌نظرم به اين معني است كه گريه و خنده در زندگي انسان امروز در هم تنيده شده و كنار هم است. اگر كسي بخواهد، مي‌تواند به يك‌ساحت از اين دو ويژگي نگاه كند اما به‌نظرم گريه و خنده انسان امروز بسيار به هم نزديك است.

او معتقد است تماشاگر در آثار كمدي بيشتر تعقل مي‌كند و با خردمندي به موضوع مي‌نگرد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي آثار برشت هم اين است كه تماشاگران آثارش مي‌توانند با ديدن نمايش تصميم بگيرند. كارگردان «امپراتور و آنجلو» درباره تمرين‌هاي گروه هم مي‌گويد: صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي در جريان تمرين در مؤسسه ماهان و محلي كه كلاس‌هاي آموزش بازيگري برگزار مي‌شود، شكل گرفت و فكر مي‌كنم اگر در گروه تهيه‌كننده داشتيم، شايد مشكلات كمتر مي‌شد. با اين حال، توانستيم كار را تمرين كنيم و به مرحله اجرا برسانيم.

  • داستاني با 19 بازيگر

اجراي نمايش «صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي» به كارگرداني امير دژاكام با حضور 19 بازيگر از 18فروردين آغاز شده و هر روز جز شنبه‌ها ساعت 20:45با بازي امير كربلايي‌زاده، نرگس محمدي، بهرام ابراهيمي، تينو صالحي، مرتضي آقاحسيني و... در تالار حافظ روي صحنه مي‌رود.

داستان درباره جنايتكاري خرده‌پا به نام آرتورو اويي است كه از آشفتگي وضع بازار سبزي در شيكاگو و فساد موجود در دستگاه قضايي و شوراي شهر استفاده مي‌كند و به يك جنايتكار قدرتمند تبديل مي‌شود. او مديريت تمام امور شهر را به‌دست مي‌گيرد، مخالفان خود را ساكت مي‌كند و قصد دارد ديگر نقاط دنيا را هم تسخير كند. اجراي صعود مقاومت‌پذير آرتورو اويي تا 13ارديبهشت ادامه دارد.

کد خبر 367793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha