مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف دسته جدیدی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان شدند.

ازمایش

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این سلول‌ها دسته جدیدی از سلول‌های دندریتیک و مونوسیت در سیستم ایمنی هستند.

در این دستاورد جدید که توسط یک گروه تحقیقاتی از کالج سلطنتی لندن صورت گرفته، دو زیرگروه سلولی جدید از مونوسیت‌ها و دو زیرگروه جدید از سلول‌های دندریتیک کشف شده است. علاوه بر این، در این پروژه یک پیش‌ساز سلول دندریتیک نیز شناسایی شده است.

محققان برای دستیابی به این سلول‌های جدید، از روشی به نام ژنومیک تک سلولی برای تحلیل الگوهای بیان ژن در سلول‌های خون انسان استفاده کرده‌اند. ژنومیک شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی، به‌خصوص ژنوم موجودات است. پیش از این نیز انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی با استفاده از نشانگرهای پروتئینی شناسایی شده‌اند؛ ولی روش ژنومیک تک سلولی در شناسایی و کشف سلول‌های نادر بسیار ارزشمند و دقیق است.

روی سطح سلول‌های دندریتیک، مولکول‌هایی به نام آنتی‌ژن وجود دارد. این مولکول‌ها به عنوان سلول‌هایT در سیستم ایمنی شناخته می‌شوند. مونوسیت‌ها قسمت اعظم سلول‌های سفید خون را به خود اختصاص داده اند و به ماکروفاژها تبدیل می‌شوند که وظیفه اصلی آنان هضم ضایعات سلول‌هاست. مهمترین وظیفه این دو نوع سلول، دفاع از بدن در برابر انواع عفونت و عوامل بیماری‌زاست.

این پژوهش اطلاعات ارزشمندی را در زمینه نحوه عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با انواع بیماری‌ها در اختیار محققان قرار می‌دهد.

قدم بعدی بررسی سیستم ایمنی به منظور کشف سلول‌های جدید است.

کد خبر 367771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha