همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت گفت: عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر تا حد زیادی قابل پیشگیری است و علاوه بر اقدامات ارزشمند طرح تحول سلامت، تا کنون دو و نیم میلیون سفیر سلامت در کشور به صورت داوطلبانه تربیت شدند.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر علی اکبر سیاری، در همایش تغذیه سالم؛ سفیران سلامت، اظهار داشت: مردم باید روزانه 10 هزار قدم پیاده‌روی و یا روزانه 30 دقیقه و هر هفته 150 دقیقه به صورت منظم ورزش کنند تا وزن آنها کنترل و سلامت آنها تامین شود و سفیران سلامت حتما باید رعایت نکات بهداشتی را از خود آغاز کند.

وی با بیان اینکه تغذیه ناسالم و کم تحرکی زمینه بروز بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تنفسی را فراهم می‌کند، افزود: توصیه می‌شود که افراد کمتر از 5 سال، روزانه 5 گرم و افراد بیشتر از 5 سال، روزانه 3 گرم نمک مصرف کنند اما مردم ایران در حال حاضر روزانه به طور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند.

دکتر سیاری تصریح کرد: مصرف استاندار روزانه روغن 35 گرم است اما در ایران مردم روزانه 46 گرم روغن مصرف می‌کنند ضمن اینکه روغن مصرفی باید مایع، فاقد اسید چرب ترانس و دارای حداکثر 10 درصد اسید چرب اشباع باشد بنابراین مردم حتما در زمان خرید روغن، به برچسب راهنمای آن توجه کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر مضرات قند و شکر، یادآور شد: مصرف روزانه 25 گرام قند به مردم توصیه می‌شود و یک قوطی نوشابه حاوی 30 گرم قند است و اگر مردم ایران هر روز یک قوطی نوشابه مصرف کنند، هر سال 7 کیلوگرم اضافه وزن خواهند داشت.
وی به مردم توصیه کرد که بجای مصرف نوشابه، از دوغ‌های کم نمک و آب استفاده کنند.

سیاری از سلول‌های چربی به عنوان انسان‌های خسیس یاد کرد و گفت: این سلول‌ها در طول زمان‌های مشخص، ممکن است کوچک شوند اما از بین نمی‌روند و از این نظر به افراد خسیسی می‌مانند که نمی‌توان از آنها پول گرفت. بنابراین کم کردن وزن، آسان است اما نگه داشتن و کنترل آن، دشوار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: در دوران گذشته مردم برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی به خانه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند اما امروز، این مراکز توسط سفیران سلامت و فضای مجازی، به منازل مردم رفته است.

وی با اشاره به تغییر سیستم بهداشت کشور در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: به ازای هر 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت و به ازای هر 30 تا 50 هزار نفر یک کارشناس سلامت روان و تغذیه در کشور بکار گرفته شدند و ماموریت آنها ارتقای سلامت جامعه و کنترل عوامل خطر بیماری‌های مختلف است.

سیاری گفت: 10 درصد از مردم مبتلا به دیابت هستند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند و این بیماری تا 80 درصد قابل پیشگیری است و 15 میلیون نفر از مردم ایران چربی خون دارند و این عوامل، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان را افزایش می‌دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اضافه وزن و چاقی 25 درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی، یادآور شد: وزارت بهداشت برای کاهش 25 درصدی مرگ زودهنگام مردم ایران تا 10 سال آینده، برنامه‌های ویژه ای دارد و در این راه، نقش سفیران سلامت، بسیار مهم و اساسی است.

سیاری خاطرنشان کرد: عدم وجود مرگ نوزادان به علت کزاز نوزادی، کاهش چشمگیر آمار سرخک در ایران نسبت به اروپا و آمریکا، حذف فلج اطفال و عدم ثبت وبا در سال‌های گذشته، ناشی از کارآمدی سیستم بهداشتی در کشور است.

کد خبر 367735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha