شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه حملات تروریستی که فرانسه در سال‌ها و ماه‌های اخیر شاهد آن بوده منجر شده است که امروز بزرگترین کشور اتحادیه اروپا، انتخابات ریاست جمهوری خود را زیر سایه تروریسم و خشونت برگزار کند.

 سایه تروریسم بر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

به گزارش ایرنا، جمهوری فرانسه در شرایطی فردا (یکشنبه) دور نخست انتخابات 2017 ریاست جمهوری را برگزار می کند که شهروندان این کشور، پنج شنبه شب گذشته (31 فروردین)، بار دیگر شاهد حمله ای تروریستی در خیابان شانزه لیزه واقع در قلب پاریس بودند.

همانگونه که پیش بینی می شد، این حادثه خونبار که به کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن دو پلیس دیگر منتهی شد، بار دیگر سوال در خصوص امنیت انتخابات پیش رو را به بحث داغ نامزدهای انتخاباتی، رسانه ها و رای دهندگان فرانسوی تبدیل کرد.

اگر تا پیش از این، وقوع حمله های تروریستی نوامبر ۲۰۱۵، حمله به مجله شارلی ابدو و حمله تروریستی جشن روز ملی فرانسه، اقداماتی پیش بینی نشده بود که منجر به حاکمیت وضعیت اضطراری در این کشور شد، حمله اخیر در پی تهدیدهای گروه تروریستی داعش صورت گرفته است و می توان آن را اقدامی پیش بینی شده برای نیروهای امنیتی ارزیابی کرد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران مسایل سیاسی، شاید مهمترین نتیجه حمله یاد شده، تقویت جایگاه احزاب افراطی همچون جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» در این انتخابات باشد؛ موضوعی که حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه های اخیر خود به آن اشاره کرده است.

به نظر می رسد لوپن که از ابتدا کارزار انتخاباتی خود را با مستمسک قراردادن شرایط امنیتی فرانسه و با شعارهای ضد مهاجرتی و دینی اداره می کرد، پس از حمله تروریستی شانزه لیزه، هیزمی جدید برای آتش کارزار انتخاباتی خود یافته است تا از این رهگذر تمایل رای دهندگان بیشتری به ویژه آنان که خواستار امنیت بیشتر در جامعه هستند را جلب کند.

در همین ارتباط لوپن در یک سخنرانی پس از حادثه شانزه لیزه، مدعی شد که «در مدت 10 سال حکومت چپ ها و راست ها بر کشورمان، همه چیز را از دست دادیم.»

هرچند باید اذعان کرد که علاوه بر لوپن عوامگرا که از این فرصت برای گسترش تفکرات افراطی خود بهره برد؛ «امانوئل مَکرون» میانه رو از حزب «در حرکت» و «فرانسوا فیون» جمهوریخواه نیز راهبرد خود برای جلوگیری از تکرار این شرایط را در چارچوب های جدید و قویتری مطرح و از طرح امنیتی خود به شدت دفاع کردند.

در همین ارتباط فیون که این روزها همچنان گرفتار اتهام های مالی مبنی بر ایجاد مشاغل ساختگی برای همسر و فرزندانش است، اعلام کرده که آماده مبارزه با تروریسم با «دست آهنین» است.

هرچند اظهارات اخیر لوپن و فیون در خصوص امنیت فرانسه، واکنش «برنارد کازانوو» نخست وزیر این کشور را به همراه داشت که گفته است: سخنان فیون و لوپن بیش از حد تفرقه برانگیز است.

در طرف دیگر میدان رقابت های انتخاباتی، «امانوئل مکرون» که با تفاوتی اندک پیشتاز نظرسنجی ها شناخته می شود، در حالی که وعده «نبرد بی امان» برای امنیت فرانسه را می داد، گفته است: آماده اطمینان بخشیدن در خصوص نقش اصلی رئیس جمهوری است که از فرانسه محافظت کند.

پس از حادثه شانزه لیزه که اغلب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردند از فرصت پیش آمده برای تبلیغ دیدگاه های خود در حوزه امنیت بهره ببرند، «ژان لوک ملانشون»ازحزب «فرانسه نافرمان» خوستار خونسردی دیگر نامزدها در مواجهه با این حادثه و خودداری از بحث و جدل های خشن و عوامگرایانه شده است.

تبدیل شدن بحث امنیت به محوری ترین موضوع دومین مناظره همزمان 11 نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در این دور به صورت سوال و جواب از نامزدها برگزار شد، نشان از اهمیت این مقوله در جامعه رای دهندگان فرانسوی و تاثیر آن در انتخابات پیش رو دارد.

به نظر می رسد در شرایطی که مردم جهان، کشورهای قاره سبز و به ویژه اعضای اتحادیه اروپا چشم خود را به انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه دوخته و نگران پیروزی افراطی ها در این رقابت هستند، وقوع حوادث تروریستی نظیر آنچه در شانزه لیزه رخ داد آنهم در آخرین ساعات مانده به دور نخست رای گیری، می تواند گردونه انتخابات را به نفع سیاستمدارانی همچون لوپن که شعارهایی به شدت ضد مهاجرتی سرداده است، بگرداند.

کد خبر 367734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha