پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

عباس ثابتی راد: ۳۳ سال از آخرین سیل تهران می‌گذرد؛ سیلی که شمال تهران را درنوردید و خسارت گسترده‌ای در این منطقه از شهر برجای گذاشت.

سیلاب

از آن روز تاكنون شهرداري تهران آنگونه كه معاون فني و عمراني شهرداري تهران مي‌گويد، اقدامات گسترده‌اي براي رفع مشكل آب‌هاي روان در سطح شهر تهران انجام داده است.طرح شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي شهر تهران تاكنون بيش از 90درصد پيشرفت داشته‌است و با احداث 25كيلومتر ديگر از اين طرح تا شهريورماه سال96، به بيش از 98درصد خواهد رسيد. معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در شهر تهران گفت:

براي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در گذشته، شبكه‌اي هماهنگ شكل گرفته بود. خوشبختانه در دوران مديريت‌هاي شهري گذشته اقدامات خوبي صورت گرفت. عليرضا جاويد به تأسيس شركت خاكريز‌آب تحت نظر معاونت فني و عمراني شهرداري تهران اشاره كرد و افزود: در دهه70 تلاش مضاعف براي تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي با تأسيس شركت خاكريز آب صورت گرفت.

در آن دوره با استفاده از وام‌هاي بانك جهاني اقدامات خوبي انجام شد. معاون فني و عمراني شهرداري تهران تلاش براي تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي را در دوره فعلي مديريت شهري گسترده دانست و افزود: در اين دوره هم حدود 22درصد رشد در توسعه شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي صورت گرفته است.

به‌گفته وي، با توجه به مجموعه ايجاد شده در روزگار گذشته، بيشترين نياز براي تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي مربوط به حواشي شهر تهران بود تا تخليه آب‌هاي سطحي به خارج از شهر به خوبي صورت گيرد. جاويد در ادامه گفت كه احداث و تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در شهر تهران تاكنون 90درصد رشد داشته و به‌نظر مي‌رسد به‌زودي امكان تحقق آنچه در طرح‌هاي شهري پيش‌بيني شده است صورت گيرد.

  • طرحي مشترك براي نجات تهران از سيلاب

هم‌اكنون وزارت نيرو، با همكاري شهرداري تهران اقدامات گسترده‌اي براي وقوع سيلاب‌هاي ناشي از بارش‌ها به اجرا گذاشته‌است. يكي از اين اقدامات احداث 2سيل‌بند در مناطق شمالي تهران است؛ 2سيل‌بندي كه از وقوع سيلاب‌هاي ناشي از بارش‌هاي فراوان شهر جلوگيري كرده و آب‌هاي ناشي از بارش‌هاي تند بهاري و پاييزي را به شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي هدايت مي‌كند.

برنامه‌هاي شهرداري تهران باعث شده‌است تا نهادهاي مسئول ازجمله وزارت نيرو، براي نخستين‌بار مديريت يكپارچه را به اجرا درآورند. معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: اختلاف خط القعر و خط الرأس شهر تهران در حدود 3هزار متر است و با توجه به جريان بارش‌هاي نامنظم و سابقه وقوع سيلاب‌هاي مختلف در اين شهر، مستعد وقوع سيلاب و سيل است. به همين دليل مجموعه مديريت شهري به احداث شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي اقدام كرد تا بتواند از سيلاب‌هاي احتمالي پيشگيري كند و كيفيت زندگي در سطح شهر تهران را ارتقا دهد.

عليرضا جاويد افزود: از سال‌ها پيش طرح جامع و تفصيلي براي شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي تهيه شده است. براساس اين طرح‌ها شهر تهران مي‌بايست 550كيلومتر شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي اعم از كانال‌هاي اصلي، تونل‌ها و لوله‌گذاري‌ها را در پايتخت داشته باشد تا بتواند آب‌هايي را كه در سطح شهر تهران جريان دارد جمع‌آوري كند.

به گفته وي از مجموعه اين شبكه تاكنون 514كيلومتر احداث شده است؛ يعني بالغ بر 90درصد از كل طرح. جاويد افزود: در سال96 حدود 25كيلومتر شبكه در برنامه شركت خاكريز آب معاونت فني و عمراني شهرداري تهران برنامه‌ريزي شده است تا بتواند اين شبكه را به سرانجام برساند.

نمودار

کد خبر 367575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha