مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: علائم حمله قلبی نباید نادیده گرفته شوند، برخی از علائم شایع و آشکار حمله قلبی وجود دارد که ممکن است جزئی و نادیده گرفته شود.

حمله قلبی

درجات مختلفی از حملات قلبی وجود دارد و قرار نیست همه آنها به مرگ منجر شود. با این حال بیمارانی که یک بار تجربه حمله قلبی را داشته اند، بیشتر در معرض حمله قلبی دوم هستند. خطر این عارضه تنها زمانی کاهش می‌یابد که افراد اقدامات مناسب پیشگیرانه را به طور کامل آموخته باشند.

*با علائم حمله قلبی که نباید نادیده گرفته شوند آشنا شويد.

  • سوزش سرددل و مشکلات دستگاه گوارش: سوزش سر دل یک اختلال گوارشی است که می‌تواند ناشی از ریفلاکس‌معده به مری باشد. این عارضه به طور معمول در کسانی که بلافاصله بعد از صرف غذا دراز می‌کشند اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به درد معده و استفراغ شود. البته سوزش سر دل همراه با درد شدید در قفسه سینه می‌تواند نشان‌دهنده خطر حمله قلبی باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می‌کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می‌کنند بی‌آن که بدانند این علایم با بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.
  • درد در قسمت چپ بدن: این یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. یک فرد ممکن است درد در قسمت چپ بدن را تجربه کند و ممکن است آن را با درد عضلانی اشتباه بگیرد و در نتیجه این درد نادیده گرفته شود. بنابراین در صورتی که فرد درد در قسمت چپ بخصوص دست چپ را حس کرد، یک احتمال قوی برای حمله قلبی است. بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه عواقب شدید، درمان فوری و اخذ خدمات پزشکی است.
  • خستگی سریع: در صورتی که فرد خیلی زود احساس خستگی کند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشد. سعی کنید نوع خستگی خود و چگونگی آن را تجزیه و تحلیل کنید؛ مثلا بررسی کنید که خستگی شما ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و ...  یا این که خود به خود حادث شده است. این تجزیه و تحلیل‌ها به کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی در صورتی که شما در معرض خطر باشید، کمک می‌کند. در این مورد می‌توانید از پزشک‌تان مشاوره بگیرید. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می‌شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، این علامت را نادیده نگیرید.
  • سرفه غیر قابل توقف: این یکی از نشانه‌های متداول حمله قلبی است. در موارد شدید، سرفه خونی نیز مشاهده می‌شود. علائم عمومی حمله قلبی مرتبط با سرفه شامل مخاط سفید مایل به صورتی است که در نتیجه نشت خون در ریه‌ها بروز کرده است.
  • تعریق غیر معمول: عرق کردن بسیار طبیعی است اما تا زمانی که ناشی از ورزش و آب و هوای گرم باشد. برخی از افراد به طور کلی مقدار زیادی از مایعات بدن خود را از طریق تعریق از دست می‌دهند. با این حال اگر فردی تجربه تعریق سرد بدون هیچ دلیل آشکاری را داشته باشد، یک وضعیت نگران کننده است و باید اقدامات فوری و معاینات اضطراری برای پیشگیری از عواقب شدید در نظر گرفته شود.
  • درد فک و گلو درد: بی‌حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی‌کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می‌شود.
  • سرگیجه: نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می‌شود. این سرگیجه اغلب با درد قلسه سینه و نفس نفس زدن همراه است. همه این علائم به اندازه کافی برای این که بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند، هشدار دهنده هستند.
  • تورم اندام: هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی‌کند، فضولات از طریق خون از بافت‌ها حمل نمی‌شود و در نتیجه باعث ورم می‌شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می‌شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت‌ها نمی‌رسد، درد ایجاد می‌شود.
  • ضربان قلب: یک ضربان قلب پایدار نشانه ای از قلب سالم است. اما ضربان قلب بدون دلیل می‌تواند نشانه ای از خطر حمله قلبی باشد. در این مواقع احساسی که به فرد دست می‌دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می‌کنند. اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • خر و پف: خر و پف بلند نیز نشانه ای جدی از خطر حمله قلبی است. افرادی که از ناراحتی‌های قلبی رنج می‌برند، برای کنترل سطح خر و پف شبانه می‌توانند از یک ناظر خارجی کمک بگیرند.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 367552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha