الهام مصدقی راد: «نمای ترکیبی مدتی است رایج شده و مشتریان زیادی دارد اما همچنان سنگ، انتخاب اول است.»

اين تقريبا جمله مشترك مشاوران املاك در بيشتر مناطق تهران است. مشتريان خانه‌هاي پايتخت، يكي از اضلاع حوزه ساخت‌وساز هستند كه تغييرات در بخش نما و تلاش براي ساماندهي آن از 2سال پيش تاكنون، ذائقه آنها را هم تحت‌تأثير قرار داده است. هرچند همچنان نقشه معماري و قيمت ساختمان اولويت‌هاي اول در انتخاب ملك هستند اما نما نيز به‌عنوان يكي از فاكتورها دو سه سالي است كه براي برخي از مشتريان اهميت يافته است.

  • نگاه متفاوت مشتريان

مشتريان مناطق شمالي و محله‌هاي برخوردار تهران تقريبا اهميت بيشتري به نماي ساختمان مي‌دهند و در نتيجه نماي ساختمان آنها در عين رعايت ضوابط، چشم نواز هم هست. مسئولان كميته‌هاي نماي شهرداري بارها گفته‌اند كه اغلب سازندگان بنا و نه همه آنها در مناطق برخوردار معمولا از معماران تحصيلكرده استفاده مي‌كنند به همين دليل نماي ساختمان‌هاي اين محدوده به استانداردها نزديك‌تر است. شعرباف يكي از مشاوران املاك در محدوده منطقه 3مي‌گويد مشتري‌ها اول نما و ورودي را مي‌بينند و بعد نقشه ساختمان را، اگر از نما و ورودي خوششان نيايد رغبتي براي ورود به ساختمان ندارند. يادگاري يكي ديگر از مشاوران اين منطقه هم معتقد است با وجود محدوديت‌هايي كه شهرداري در نماي ساختمان اعمال كرده، ‌سازندگاني كه پيش از اين هم نماي خوب كار مي‌كردند حالا نيز نمايشان به دل مي‌نشيند چون اصولي كار مي‌كنند نه از روي ذهنيات سازنده. به گفته وي از هر 10ملك نوساز در اين محدوده حدود 3ملك، ‌داراي نماي خوب و دلنشين است.

طبق ضوابط جديد، ‌نماي رومي ديگر نمي‌تواند در ساختمان‌ها به‌كار رود، نمايي كه تا سال‌ها مورد اقبال سازندگان و مشتريان بود و البته همچنان نيز اين نما و مصالح سنگ، جزو اولويت‌هاي اول انتخاب مشتريان است. با آغاز فعاليت كميته‌هاي نما، تلاش شده نماي ايراني - اسلامي به همراه مصالح بوم آور مانند آجر ترويج شود تا تاريخ معماري ايراني بيش از اين در سايه سنگين ساخت و سازهاي نصفه و نيمه غربي در كوچه‌پسكوچه‌هاي تهران قرار نگيرد. اما نگاه مشاوران املاك به اين مسئله نشان مي‌دهد بايد فرهنگسازي گسترده‌تري در اين حوزه انجام شود. استفاده آنها از عبارات «اجبار به نماي اسلامي»، «عدم‌اجازه استفاده از سنگ» و... نشان‌دهنده اطلاعات كم و ناقص بخشي از متوليان حوزه ساختمان است.

با وجود اين اما تغيير رويكرد سازندگان بنا در انتخاب مشتري‌ها هم تأثير گذاشته است. حشمتي از مشاوران منطقه يك مي‌گويد نما در ساختمان‌هاي حدودا 5طبقه به چشم مشتري مي‌آيد و وقتي پاي برج در ميان باشد دقتي به آن نمي‌كنند اما در مجموع نماي تركيبي بيشتر مورد پسند قرار مي‌گيرد و جلوه خاصي براي مشتري دارد. جلوه مقدم از ديگر مشاوران در اين منطقه مي‌گويد: برخي مشتريان اگر نماي ساختمان تخت و ساده باشد آن را نمي‌پسندند و معمولا نماي تركيبي به همراه نمايي كه داراي حجم و شكستگي‌است را ترجيح مي‌دهند و مي‌دانند كه اين ساختمان نوساز است اما نماي ساختمان سنگ چيز ديگري است، ‌ابهت ديگري دارد، آجر و نماي ايراني و اسلامي هزينه‌بر است.

اين همان موضوعي است كه كميته‌هاي نما در اغلب مناطق تهران با آن درگيرند و تلاش مي‌كنند اين مسئله را به سازندگان توضيح دهند كه نماي سنگ و آجر هر كدام معايب و محاسني دارد كه اگر به درستي از مصالح استفاده شود، ‌به خوبي نصب شود، مصالح استاندارد و درجه يك مورداستفاده قرار گيرد و هماهنگي با اقليم و موقعيت جغرافيايي منطقه مدنظر قرار گيرد و به هزينه‌هاي انرژي و سرمايش و گرمايش خانه بعد از ساخت‌وساز فكر شود، نمي‌توان با قطعيت گفت سنگ مصالح بهتري در مقايسه با آجر است.

  • جاي خالي فرهنگسازي، ‌كميته‌ها در ابتداي راهند

در مناطقي از تهران كه رونق ساخت‌وساز كمتر است نگاه مشتريان خانه‌ها به نماي ساختمان تا حدودي متفاوت مي‌شود. غلامي از بنگاه داران منطقه 13مي‌گويد: «اينجا سرپناه برايشان مهم است، ‌مشتري نما مي‌خواهد چه كند؟!» اين شايد ديدگاهي اغراق‌آميز باشد اما مي‌تواند نشانگر اهميت پايين نما در ديدگاه برخي متوليان ساخت‌وساز و حتي مشتريان باشد يا شايد نشات‌گرفته از ديدگاه سازندگاني كه ضوابط كميته‌ها را دست و پا گير قلمداد كرده و اطلاعات ناقصي از آن دارند، نقص تا اين اندازه كه ضوابط كميته‌هاي نما را در عبارت «اجبار به نماي اسلامي» خلاصه مي‌كنند و شرح‌ها و داستان‌ها براي تاريخچه اين اجبارها نقل مي‌كنند. اما نما و مصالح ساختمان‌هاي جديد هم دراين مناطق آهسته آهسته در حال رونق گرفتن و اهميت يافتن است. مس‌چي از بنگاه داران همين منطقه مي‌گويد:‌ «مشتري‌ها هنوز سنگ را دوست دارند اما چشمشان به نماي تركيبي سنگ و آجر كه مي‌افتد، پايشان شل مي‌شود.» 

کد خبر 367366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha